Ještě nakupujete přes internet poslední dárky? Spoléháte na to, že e-shopy stihnou doručit vše, co byste svým nejbližším rádi dali pod stromeček? K pomocníkům, jež využíváte v závěru roku, patří i ten, který je rodu ženského – totiž Zásilkovna. Spoléháte na ni jako na svou věrnou kamarádku. A to je dobře. Ona totiž své slovo drží. A také ví, co vám pomůže, co vám dobře poslouží. Proto se stala tak oblíbenou. Nejen o výsledcích unikátní a pro mnohé destinace nadčasové služby jsem hovořila s její zakladatelkou Ing. Simonou Kijonkovou:
Letošní rok, poznamenaný pandemií covid-19, naboural podnikání v řadě odvětví, jiné obory naopak nebývale posílil. Například ten váš. V čem především?
Segment e-commerce, ve kterém se pohybuje i Zásilkovna, zažívá v současné době dynamický růst. Online začali nakupovat i lidé, kteří dříve neměli v nákupy přes internet důvěru, ale nyní jim vzhledem k situaci nic jiného nezbylo. Enormně tak vzrostl počet zásilek směřujících k zákazníkům z internetových obchodů. Oproti loňskému roku máme nyní 128% nárůst počtu přepravovaných zásilek, denně jich teď před Vánoci odbavíme až 400 000, přitom denní průměr během roku je 150 000. V důsledku koronaviru jsme výrazně urychlili řadu projektů zaměřených na technologický rozvoj. Spustili jsme například samoobslužná výdejní místa Z-BOX, která jsou bezdotyková, a tak mají obzvlášť v této virové době velké výhody. Pro odpovídání na základní otázky jsme v rámci zákaznického servisu spustili chatbota a voicebota, systémy využívající umělé inteligence. Otevřeli jsme pět nových dep, abychom zefektivnili a zrychlili přepravu. Nabrali jsme stovky nových zaměstnanců, investovali do infrastruktury a moderního vybavení.
Čím vás nová situace na trhu inspirovala?
Vyzkoušela jsem si poprvé v životě práci krizového manažera ve firmě s 1500 zaměstnanci a působící po celé Evropě. Díky tomu jsem se vnitřně hodně moc posunula a věřím, že i další podnikatelské karamboly zvládnu. Základním podnikatelským přístupem je pro mě princip chameleona – nepřežijí ti největší, ale ti, kteří se dokážou nejlépe přizpůsobit.
Jak se díváte třeba na ztráty v cestovním ruchu? V případě hotelů a restaurací, hospod, kaváren, barů? Má šanci se například gastro z průšvihu dostat a posunout výš? Dělat něco chytřeji?
Cestovní ruch a gastronomie jsou pandemií nejvíce zasažené segmenty. Mnoho provozoven již muselo trvale zavřít. Proto i Zásilkovna hledala cestu, jak alespoň malým dílem záchraně podniků z těchto oblastí pomoci. Ve spolupráci s TTG Czech jsme přišli s nápadem, aby se cestovní kanceláře, hotely či restaurace staly výdejním místem Zásilkovny a ziskem z výdeje zásilek alespoň částečně zmírnily negativní dopady vyplývající z uzavření. Moc mě těší, že naším businessem dokážeme pomoci jiným podnikatelům, které krize zasáhla mnohem citelněji.
Co se týče gastrosegmentu, obdivuji, jak se restaurace se situací vypořádaly a bleskově zbudovaly výdejní okénka. Že hledají cesty, jak o sobě dát vědět, organizují akce, jako byl Den okének a podobně, propojují síly s logistickými hráči, aby zajistily přepravu jídel k zákazníkům. V tomto vnímám, že se gastro posune na vyšší level, že se naučí pracovat s online prostředím a díky novým distribučním kanálům dostane své produkty i mimo prostředí restaurace. Vše v mém životě, co se v první chvíli zdálo negativní, a možná kolikrát až beznadějné, se v budoucnu ukázalo jako velmi cenná zkušenost, která vedla ke skvělým výsledkům. Věřím a doufám, že stejný zákon bude platit i v tomto případě.
Sama jste vždy hodně cestovala, odvážně jste šla naproti obchodním příležitostem, navštěvovala jste vzdálené destinace, vyjednávala. Jak tomu bylo v tomto roce? Nebála jste se koronaviru?
Letos jsem byla na pracovní cestě v Dubaji, kde jsme otevřeli novou entitu skupiny Packeta, která se bude starat o distribuci zásilek na Blízký východ. Bylo to v době, kdy jsem si ani v nejhorším snu nedokázala představit, jakých rozměrů pandemie nabude. Pak již cestování nebylo možné a ani jsem jej nepovažovala za zodpovědné. Léto jsme s rodinou strávili v Čechách – rádi a s vědomím, že je třeba pomoci právě tuzemskému cestovnímu ruchu a českým podnikům. Věřím, že se situace posouvá dobrým směrem a že v zimě budeme moci podpořit naše střediska a opět nastartovat Česko!
Skupina Packeta rostla nejen v Česku, ale rovněž v globálním měřítku. Kde se vám daří nad očekávání?
V meziročním srovnání vzrostl obrat skupiny Packeta za devět měsíců letošního roku o 121 % na 1,4 miliardy korun. Počet přepravených zásilek překonal 23,4 milionů, což je meziroční navýšení o 107 %. Packeta také výrazně zvýšila počet výdejních míst. V České republice jich má aktuálně k dispozici více než 4000, celá skupina pak téměř 6000. K rekordním výsledkům ve třetím kvartále letošního roku výrazně přispěly všechny trhy, kde skupina Packeta působí. O více než 100 % jsme rostli na Slovensku, v Polsku a Maďarsku, ještě výrazněji pak v Rumunsku a Německu. K růstu skupiny stále více přispívá i služba Mezi námi pro přepravu zásilek mezi fyzickými osobami, kde aktuální počet doručených zásilek překročil tři miliony.
Kam byste rádi investovali v následujícím roce? Počítáte s akvizicemi nebo vstupem do zcela jiného segmentu?
Naším hlavním cílem pro následující roky je stát se globální platformou pro e-commerce. K tomu je potřeba, abychom výrazně posílili naše pozice na zahraničních trzích. Budeme proto dále investovat do nových technologií, například v oblasti automatických výdejních míst nebo bezhotovostních plateb, musíme ale také zautomatizovat, a tím i zefektivnit všechny naše provozy a procesy.
Nakolik únosné je žít více virtuálně, než jsme zvládali doposud? Člověk potřebuje obejmout, pohladit, ale ne rukou robota nebo pouze sdílením na sociálních sítích...
Osobně v tomto ohledu vnímám situaci, která nás potkala, pozitivním směrem. Rodiny musely zůstat doma a trávit čas společně. Komunikovat. Věnovat se sobě navzájem. Technologie a virtuální realitu vnímám jako součást dnešního světa, která je neodmyslitelná, ale která by nám měla především pomáhat. Někomu pomůže nakoupit, někomu pomůže relaxovat. Sociální sítě nás teď držely v kontaktu se vzdálenější rodinou. Třeba moje 62letá maminka dlouhé roky odmítala práci s internetem. Teď, aby byla ve spojení s vnoučaty, dala notebooku šanci. A to vnímám pozitivně, protože se učí novým věcem. Jen je důležité se v online světě nezacyklit, a až to bude s ohledem na pandemii možné, najít si v digitální době čas a užít si osobní setkání, i to obětí a pohlazení.
Na jaký trik sázíte, když cítíte, že stres začíná ovládat vaši mysl i tělo? Umíte se rychle odreagovat? A znáte také bezesné noci? Nebo to jsou věci, které vůbec neřešíte?
To víte, že řeším – a zvlášť letos! Mám výhodu, že bydlíme blízko lesa, a tak když si potřebuji vyčistit hlavu, vyrazím na procházku. Terapií je pro mě ale klidně i chození do kolečka u nás na zahradě, kdy si u toho vychutnávám ranní kávu. Ráno i večer poslouchám relaxační hudbu a snažím se meditovat. To jsem se naučila na svých cestách po Asii. S manželem si taky pravidelně napouštíme doma vířivku, diskutujeme, relaxujeme a snažíme se psychicky podpořit jeden druhého. Ve dnech, když jsem hodně vyčerpaná, mi duševní pohodu přináší vědomí, že moje rodina a přátelé jsou zdraví a že čelíme všem výzvám společně, byť v této době často jen digitálně.
ptala se Eva Brixi