Že se i do jediné sušenky může promítat filozofie podnikání rodinné firmy, jsem si ověřila v následujícím rozhovoru. Biopekárnu Zemanka s.r.o. z Oříkova na Sedlčansku jsem dosud znala jako společnost, která má výjimečnou image a pověst vyhledávaného výrobce hlavně těmi, kteří dbají na hodnotu stravování. Kteří dají přednost kvalitě, jež je podložená ojedinělým přístupem k životu, smysluplností práce v oboru, specializací, vynalézavostí i snahou obohatit trh o potraviny mimořádného složení i chuti. Je to pekárna, jejíž tým vnímá pravidla udržitelnosti na naší planetě velmi osobně a přemýšlí v dimenzích budoucnosti. Jednatele Jana Zemana jsem se tedy zeptala:
Proč vlastně vaše biopekárna vznikla? V předstihu jste reagovali na požadavky trhu, které přišly posléze? Na přibývající množství lidí, kteří mají intoleranci na lepek, laktózu i na poptávku po biovýrobcích? Nebáli jste se, že se zpočátku neuživíte?
Biopekárna Zemanka vznikla v roce 2006. V biopotravinách jsme začali působit od roku 2000, kdy jsme měli velký projekt bioprodejen, biorestaurace a přednáškového sálu v Praze, který jsme opustili. Chtěl jsem něco klidnějšího a zároveň zůstat u biopotravin, i když jsem se na nějaký čas vrátil souběžně ke své předchozí profesi daňového poradce. Motivací rozhodně nebyla poptávka po bezlepkových produktech či bez laktózy. Takové věci tehdy ještě vůbec nikdo neřešil! Mojí motivací byla a stále je podpora ekologického zemědělství, a tím bych rád přispíval k pozitivní změně životního prostředí, dnes i k boji proti klimatické změně. Čím více bude ploch ekologického zemědělství a vyšší spotřeba biopotravin, tím lepší životní prostředí kolem nás bude, bez zbytečné chemie a pesticidů, které tak hojně používá konvenční zemědělství.
Sortiment máte dnes velmi bohatý, jsou to dobroty sladké i slané, pro děti, s různými příchutěmi a k rozmanitým příležitostem. Oč je největší zájem?
Největší poptávka je po sladkých sušenkách jak pro dospělé, tak i pro děti. Nejprodávanějším produktem jsou Čoko-kokosky s fair trade kakaem, a to už od našeho vzniku. V posledních letech stoupá poptávka po bezlepkových produktech.
Hojně se prezentujete při společenských příležitostech, třeba na konferencích pro ženy. Přibývá tak těch, které vaše nabídka zaujala? A jsou ony vašimi předními zákaznicemi?
Jsem přesvědčen, že přibývá. Někdo těch 150 000 kusů sáčků měsíčně kupovat musí... To je 1,5 tuny sušenek. Ano, ženy jsou naší hlavní zákaznickou skupinou, nakonec ony primárně rozhodují o tom, jaké potraviny se v rodině kupují a konzumují. Našimi zákaznicemi jsou jak maminky, tak i manažerky či studentky.
Vaše sušenky a krekry nejsou z nejlevnějších, přesto jdou dobře na odbyt. Čemu tento úspěch připisujete?
Myslím, že skupina těch, kteří skutečně reálně požadují a kupují potraviny ve vyšší kvalitě, roste. Mnohem více lidí se zajímá o složení potravin, o jejich jakost a ekologickou stopu výroby. Je to téma, které hodně rezonuje a je k němu hodně informací. Zároveň si myslím, že za naším úspěchem je fakt, že jsme nikdy své zákazníky nezklamali, neupravili jsme naše receptury k horšímu, stále používáme stejné postupy a nejkvalitnější suroviny. Věřím, že si to lidé řeknou, důvěra spolu s osobním doporučením je nejlepší marketing. Stejně tak neustále dbáme na výjimečně dobrou chuť našich výroků. Jsem přesvědčen, že právě chuť našich produktů je hlavním důvodem pro opakovaný nákup těchto sušenek a krekrů.
Ostatně uspět na domácím či zahraničním trhu se někdy zdá nemožné, konkurence je velká, všechno již bylo vynalezeno... Definoval jste si někdy, z jakých důvodů se to podařilo Zemance? Nebáli jste se riskovat? Byli jste přesvědčeni o užitečnosti toho, co děláte? Sázeli jste na zdravý životní styl?
Podle mě dlouhodobě uspějí hlavně firmy, které vědí, proč dělají to, co dělají, a jejich podnikání má vyšší cíl než jen zisk. Zisk je důležitý prostředek k dosažení daného smysluplného cíle. My naše proč známe – podpora ekologického zemědělství a vědomého podnikání. Ano, velmi často jsme kvůli svému poslání riskovali, ale o jeho užitečnosti jsme bytostně přesvědčeni.
Kolik vás dnes ve firmě pracuje? A profilujete se jako rodinný podnik?
Je nás 35 a rodinným podnikem rozhodně jsme.
Jak chápete termín bio? Jakou přidanou hodnotu zákazníkovi na základě vašeho sortimentu přináší? Otvírá vám dveře k dalším obchodním příležitostem?
Bio není výživový směr. Není to vegetariánství, vitariánství, veganství ani paleo. Bio je pro mě základem pro každý výživový proud, užitečnost je vysoce individuální a nelze jakoukoliv dietu doporučovat paušálně všem. Co je pro jednoho lékem, může být pro druhého jedem. Bio je naopak vhodné pro každého, protože konzumací potravin bez chemických aditiv, zbytků pesticidů a antibiotik rozhodně vždy svému tělu prospějete, ať už se stravujete jakkoliv. Je to jediná cesta chemie do vašeho těla, kterou můžete ovlivnit. Ještě kromě drogerie a kosmetiky. Na druhou stranu, když budete jíst jen biobůček a bioknedlíky, budete mít bioinfarkt...
Můžete již předeslat, čím nás překvapíte koncem roku?
Před Vánocemi vždy uvádíme limitovanou řadu vánočních sušenek. Letos budeme mít i speciální mikulášské a čertovské sušenky a rovněž budou všechny vždy i v bezlepkové variantě. Stabilním hitem, na který se vždy zákazníci těší, jsou naše speciální sušenky s vánočním kořením a vlašskými ořechy.
za rozhovor poděkovala Eva Brixi