Letošní vyhlášení soutěže MANAŽER ROKU nepřivedlo na prkna, která znamenají svět, mnoho žen. Je to škoda, protože těch, které řídí ať české, nebo zahraniční firmy, je u nás dost, jen se o nich tolik neví. Přesto, že jejich celospolečenská prestiž roste, nemají touhu chlubit se svými úspěchy jako jejich mužské protějšky. I o tom se zmiňuje v rozhovoru Jana Hanušová, generální ředitelka společnosti ESSOX, s.r.o., s tím, že ve firmě, jíž šéfuje, si potenciálu žen velmi cení:
Propracovala jste se mezi finalisty soutěže MANAŽER ROKU 2018. Jaká je to pro vás zkušenost?
Především příprava do soutěže mě donutila na chvilku se zastavit a zamyslet se, co a jak ve firmě děláme. Připomenout si to dobré a objevit potenciální procesy, které by mohly fungovat lépe. To není nikdy na škodu.
Také jste byla jednou z mála žen, které byly nominovány přesto, že počet těch, které působí v manažerských pozicích nebo podnikají, u nás stoupá. Nejsou ženy zbytečně skromné, když se mají pochlubit svými úspěchy?
Pravdou je, že své manažerské úspěchy asi „prodávají“ častěji muži. I to se ale mění, alespoň ve finančním sektoru, kde se pohybuji již dvacet let. U nás v ESSOXu jsme příkladem toho, že i obory, které byly dříve doménou mužů, mohou těžit z ženského elementu. Ve vyšším managementu máme stejné zastoupení mužů i žen a skvěle to funguje.
Role generální ředitelky finanční společnosti má svá psaná i nepsaná pravidla. Jaké principy řízení se vám osvědčily?
Mám ráda férové a transparentní jednání a uplatňuji ve společnosti demokratický přístup. Ráda také spolupracovníky motivuji, dávám jim velký prostor pro jejich nápady a realizaci, zároveň po nich však vyžaduji značnou odpovědnost. V ESSOXu si zakládáme na lidském osobním přístupu a přátelském prostředí. Sázíme na interní mobilitu, naši zaměstnanci si v průběhu své kariéry mohou projít řadou různých činností, což je ve výsledku obohacuje a posouvá je v jejich kariéře dál. I proto se můžeme pyšnit minimální fluktuací zaměstnanců, řada mých kolegů pracuje pro ESSOX po celou dobu své profesní kariéry.
A co je dnes pro sehraný tým firmy nejpodstatnější?
Důvěra, motivace a respekt k práci ostatních.
Nebankovní finanční služby jsou stále velmi oblíbené. Čím si dokázal ESSOX před lety získat klienty a čím si je hodlá udržet?
Víme, že rychlost je při schvalování spotřebitelských úvěrů pro naše klienty klíčová. Snažíme se proto o maximální efektivnost při správném posouzení žadatelů o úvěr a celý tento postup máme procesně velmi dobře nastaven. Pracujeme rychle a efektivně, máme plně nastavené automatizované registry. Při tom všem samozřejmě nesmíme zapomínat na odpovědnost v procesu poskytování financování. I proto je ESSOX jedním ze zakládajících členů sdružení SOLUS, které provozuje registry klientských informací a dlouhodobě přispívá ke kultivaci trhu a vytváření prostředí, které podněcuje skutečně odpovědné chování.
ESSOX poskytuje rovněž financování strojů a technologií. Využívají je spíše menší firmy a živnostníci, nebo se na vás obracejí častěji větší výrobci a poskytovatelé služeb? Má šanci i začínající podnikatel bez historie?
Naše produkty a služby jsou dostupné široké škále firem a podnikatelů. Financujeme přitom nejen nové, ale i použité stroje do deseti let stáří. To je velká výhoda, neboť zejména pro začínající podnikatele bývají použité stroje finančně dostupnější. V každém případě musíme odpovědně prověřit, zda bude klient schopný poskytnutý úvěr řádně splácet. Pokud klienta známe, je to samozřejmě jednodušší. U těch bez historie budeme potřebovat o něco více dokumentů, neboť financování jakéhokoli záměru musí být bezpečné nejen pro nás, ale hlavně pro samotného podnikatele.
otázky připravila Eva Brixi