Značka Dermacol pokračuje v psaní úctyhodného příběhu. A to nejen odkazem na někdejší zakladatelku Olgu Knoblochovou, ale i díky investorům do novodobé historie této stálice na trhu. Právě před rokem, na jaře 2018, se unikátní továrna v Brně-Lesné, zaměřená na vývoj a výrobu legendární české kosmetiky, vrátila zpět do česko-slovenských rukou. Po odkupu od britských investorů, kteří ji vlastnili od roku 2010, patří výrobní závod opět Vladimíru Komárovi, majiteli společnosti Dermacol. Od chvíle, kdy zde staronový vlastník znovu získal stoprocentní podíl, se výrazně zvýšila výroba. Dermacol plánuje obchodní rozvoj a jen v České republice letos otevírá další čtyři značkové obchody: ve Zlíně, Brně, Pardubicích a v Praze.
Podařilo se to, co se z tradičních tuzemských značek povedlo jen málokomu: zachovat původní kvalitu produktů, díky šikovnému marketingu se s nimi prosadit v zahraničí a vyvinout řadu nových výrobků, oslovujících i právě dorůstající generace: značce rychle stoupá počet uživatelek ve věku 15–25 let, dívek, které žijí online, informace hledají na webu a sledují recenze našich i světově známých youtuberů. O cestě k úspěchu jsme hovořili s Věrou Komárovou, ředitelkou strategie této rodinné firmy:
Nejen čísla jsou ukazatelem vaší dovednosti...
Ovšem mluví jasně. Tržby společnosti Dermacol v roce 2018 dosáhly 715 milionů korun, což je 13% nárůst ve srovnání s rokem 2017. V Česku činil v roce 2018 obrat téměř 340 milionů korun, na Slovensku přesáhl 112 milionů korun. Zbytek ve výši 263 milionů korun představuje export, který zejména v posledních letech raketově roste. Zisk činil přes
61 milionů korun. Momentálně vyvážíme už do 70 zemí světa. Někdo by mohl namítnout, že zisk jsme měli loni nižší než v roce 2017,
ale je potřeba si uvědomit, že se zde promítá trend modernizace a investic, které Dermacol v průběhu loňského roku zahájil.
Rekordní prodej tedy pokračuje?
Ano, dokonce už letos v lednu jsme měli obrovskou radost z toho, kolik příznivců naší značky nakupovalo. V České republice a na Slovensku se prodaly výrobky celkem za
70 milionů korun. V oblasti dekorativní kosmetiky tak zůstává Dermacol na našem trhu dlouhodobě jedničkou. Každá čtvrtá žena u nás používá make-up a každá pátá se líčí rtěnkou právě této značky.
Ne každý možná ví, že brněnská továrna s vlastní vývojovou laboratoří je dnes základnou s vůbec nejširší škálou vyráběných kosmetických produktů u nás. Ekonomický růst společnosti se projevuje i díky investicím do výrobního závodu a zefektivnění distribuce a logistiky. Součástí modernizace je také budování nových skladových hal, které Dermacol pořizuje nedaleko brněnského letiště. Děláme tedy vše pro to, aby zákazníci věděli, že se snažíme být jim stále nablízku, aby nás měli po ruce, kdykoli budou potřebovat.
Co všechno míří z Brna doslova do celého světa?
Ve výrobním závodě na brněnské Lesné se vyrábí zejména pěsticí kosmetika, tedy krémy a pleťové vody, make-upy, peelingy a sprchové gely. Na plné obrátky jede například nový šestitunový automatizovaný kotel na míchání emulzí a tekutin. Investovali jsme i do nákupu nového kalandru, což je soustava válců, která dokonale propojí barevné pigmenty v make-upech. A v další modernizaci budeme pokračovat. Veteránský stroj Gasti už tu máme jen jako vzpomínku. Plnil tuby legendárním krycím make-upem Dermacol Make-up Cover, který v 60. letech proslavil česko-slovenskou kosmetiku až v Hollywoodu. Historický poloautomat tu už ale máme jenom pro ozdobu. Proslulých krycích make-upů dnes připraví linky až tři miliony kusů ročně a slávu značky nyní šíří po světě i vlivní světoví youtubeři, s nimž Dermacol úspěšně spolupracuje.
Z moravské metropole zajišťujeme produkci nejen pro Dermacol, ale i pro další kosmetické značky. V roce 2018 sjelo z jeho výrobních linek víc než 35 milionů kusů kosmetiky. Což je skoro o 60 % víc než v roce 2017.
Kam ještě byste rádi zacílili exportní aktivity?
Značka expanduje v posledních letech mimo jiné v USA, Polsku, Saúdské Arábii, Španělsku nebo třeba ve Vietnamu. Loňský rok byl významný tím, že se nám podařilo rozjet prodej ve Španělsku, kde Dermacol najdete už na nejprestižnějších místech. Minulý rok jsme tam vyvezli za téměř 20 milionů korun, a Španělsko se tak zařadilo hned za tak důležité trhy, jako jsou USA a Polsko. Do budoucna chceme proniknout například do Brazílie a Indie, a otevřít další obchody třeba i ve východní Asii. Je ještě hodně velkých destinací, kde může náš prodej stoupat.
Hojně využíváte vlastní receptury. Jakých produktů se týkají?
Vlastní centrum výzkumu a vývoje, které se do Brna přesunulo v roce 2005 z Prahy, je velmi úspěšné. Dnešní tým pod vedením Petry Dočekalové tu jako první u nás vyvinul například bázi pod make-up nebo dlouhotrvající 24H Control make-up ve dvanácti odstínech. Specialisté jsme zejména na krémy. Mícháme do nich třeba mořské řasy dovážené přímo z Bretaně, které využívají i takové značky jako Chanel a Dior – bretaňská řasa je totiž extrémně účinná. Řada našich hydratačních krémů má také vysoký obsah kyseliny hyaluronové – až 2 %, což je maximální doporučené dávkování. I proto, že máme vlastní výrobu s vývojovou laboratoří, můžeme zůstat cenově dostupní všem ženám. Laboratoř momentálně testuje rozjasňující krém se zlatými třpytkami.
Vaše značkové prodejny neslouží jen k prodeji, co všechno zde zájemci mohou získat?
Říkáme jim „česko-slovenská království krásy“. Zde zákazníkům poskytujeme i další servis v podobě líčení, poradenství či představení nově vyvinutých výrobků. K dispozici tu bývají i vizážisté.
V České republice a na Slovensku má Dermacol celkem osm značkových obchodů, z toho dva v Praze, dva v Ostravě a po jednom v Bratislavě, Prievidzi, Žilině a Košicích. V České republice letos otevíráme další čtyři.
Dermacol je vaše druhé já. Věnujete této značce většinu svého času...
A nelituji toho. S manželem, finančníkem Vladimírem Komárem, vedeme Dermacol od roku 2003. Dermacol je česko-slovenská značka a jsme na to hrdí. Já jsem Češka, manžel je Slovák. Máme spolu tři dcery a někdy mám dojem, že Dermacol je náš nejstarší syn. Jsme rodinná firma, soukromí a práce se u nás přirozeně prolíná. Příběh značky Dermacol začala psát před mnoha lety Olga Knoblochová, která je stále součástí rodiny našich fanoušků, a máme k ní stále velký obdiv. Jako k osobnosti, která uměla jít za svou vizí, která si přála, aby české ženy dokázaly svou krásu podtrhnout kvalitní pěsticí a dekorativní kosmetikou, na níž se mohou spolehnout. Do vývoje produktů zapojujeme také svoje dcery, které se podílely na výrobě speciálních sprchových gelů pro děti či krémů pro teenagerky.
připravila Eva Brixi