Kateřina Prášilová Jobstack it 1Kateřina Prášilová Home office je v poslední době stále častěji nabízeným benefitem. Jde v podstatě o možnost odpracovat si menší či větší část pracovní doby z pohodlí domova nebo odkudkoliv jinde. V některých oborech či firmách už nejde ani tolik o benefit, jako spíše běžnou praxi. Ve velkém jej využívají IT specialisté, hodně pomoci může například maminkám na mateřské dovolené. Určitě ale není pro každého. Kromě nesporných výhod má totiž i slabé stránky, které mohou zkomplikovat pracovní proces. Popovídali jsme si o tom s Kateřinou Prášilovou, talent sourcing manager jobportálu Jobstack.it, který nyní nabízí inzerování pracovních pozic zdarma.

V čem se liší home office od homeworkingu?

Práci z domova dělíme na home office a homeworking. Mluvíme-li o home office, jde o částečnou práci z domova, zpravidla několik dní v měsíci. Homeworking je pak model, kdy zaměstnanec pracuje pouze z domu a do práce nedochází.

Jaký model se nejčastěji využívá v IT prostředí?

V IT jsou využívány oba zmíněné modely. Protože je kvalitních ajťáků stále kriticky málo, firmy se jim snaží vycházet vstříc, jak jen to jde. Možnost využít alespoň několik dní v měsíci na práci z domova se pomalu stává standardem.

Je důvodem oblíbenosti moderních forem práce hlavně časová úspora?

Práce z domova v jistém smyslu opravdu šetří váš čas. Pokud vám běžná cesta do práce trvá půl hodiny, denně získáte hodinu k dobru. Zejména dámy pak ocení, že se každé ráno nemusí zabývat svým outfitem, líčením či účesem. Doma vám tepláky nikdo vyčítat nebude.

Má to, že nevytáhneme paty z domova, i své stinné stránky?

Home office může být časově i náročnější. Mnoho lidí má totiž tendence k multitaskingu, tedy k dělání několika činností zároveň. Zabýváte-li se tedy pracovním úkolem a během toho vás několikrát napadne kouknout, co zrovna dávají v televizi, prohlédnout si facebookovou zeď nebo třeba vysát pod gaučem, stane se práce velmi problematická.
Bylo dokázáno, že multitasking je velmi neefektivní, a to proto, že navíc ubírá čas, kdy musíte přepnout své soustředění z jedné činnosti na druhou.

Na co si tedy má člověk dát pozor?

Práci je potřeba si dobře zorganizovat, vše si zapisovat do kalendáře či diáře, hlídat si deadliny a mít zkrátka ve všem pořádek, aby se pracovní život nemusel míchat s tím osobním.

Když pomineme čas, co získáme prací z domova?

Výhodou samozřejmě je, že si můžete práci naplánovat tak, jak vám to nejvíce vyhovuje. Jste spíše noční sova? Potom není problém pracovat až do pozdních večerních hodin a ráno si zase trochu přispat. Právě to mnoho zaměstnanců na home office láká.

Jaké nároky si klade práce z domova na prostor?

Pracujete-li v kanceláři, máte zpravidla svůj stůl, u kterého sedíte, a kde se většina vaší práce odehrává. Toto místo máte s prací spojené a jste tak nějak navyklí, že to tak je, a tím pádem je zde menší pravděpodobnost, že se necháte něčím rušit nebo myšlenkami odbíháte jinam. Nějak podobně byste si to měli zařídit i mimo pracoviště zaměstnavatele.

Tedy?

Doma to však láká lehnout si s notebookem do postele, sednout si na křeslo v obýváku nebo kdekoliv jinde. Tato místa však více svádějí k činnostem a myšlenkám, které vás od práce odvádějí. Mimo to vás mohou vyrušovat ti, kteří s vámi domov sdílejí.

Když chci být efektivní, jak se zařídit?

Pokud máte být i z domova výkonní, je potřeba si pro práci vyhradit jedno místo, ideálně pracovní stůl, které je klidné a je zde co nejmenší pravděpodobnost vyrušení. Také se doporučuje nepracovat v pyžamu – svádí to totiž k pocitu, že nic dělat nemusíte.

Spojení se zaměstnáním však jistě neztrácí na důležitosti. Jak nejlépe komunikovat se spolupracovníky?

Homeworking představuje činnost, která probíhá plně z domova. Je nutné si proto vytvořit vhodný styl komunikace se zaměstnavatelem, aby byly správně a včas předávány důležité informace a srozumitelně zadávány úkoly. Někdy je vhodnější e-mail, kde vám zůstane vše černé na bílém, někdy zase telefon, kde je komunikace rychlejší, je možná rychlá interakce, problém lze lépe vysvětlit. Každopádně si komunikační proces předem ujasněte, ideálně se jednou za čas sejděte osobně a také počítejte s tím, že mohou při komunikaci na dálku vznikat šumy a může docházet k nedorozumění.

Na co si ještě dát pozor?

Předpokladem pro home office nebo homeworking je, že jsou obě strany schopné komunikovat, uvědomují si možné problémy a umějí jim předcházet. Pokud pracujete v týmu, je potřeba také efektivně vést komunikaci se všemi kolegy. Výsledky práce by tím zkrátka neměly strádat.

Ano, může se stát, že vám bude komunikace s vašimi kolegy nebo i jejich přítomnost chybět. Práce z domova může způsobit, že vám zkrátka začne být smutno. S tím je potřeba počítat a najít si způsob, jak se pocitu osamocení vyhnout.

za rozhovor poděkoval Pavel Kačer