Svět se mění v mnoha rovinách. Není to fráze, ale prostá skutečnost. Zdá se, že v určitých případech nemá smysl setrvávat na tradicích, v úvahu přichází jiné odstíny možností a pravidel hry. Například v ČSOB. Banka, značka kvality, mění postoj k oblékání zaměstnanců. Více prostoru dostává každý jednotlivec jako originál, který osobitým přístupem zasahuje do komunikace i tím, jak se obléká. Přestává platit, že vyžadovaná decentnost až zdrženlivost je to pravé, co navozuje ovzduší kreativity, tvořivosti, vzájemných vztahů. Jak a proč vznikl nový koncept oblékání, nový bankovní módní styl, jsem hovořila s Kateřinou Pavlíkovou, která má ve jmenované bance tyto záležitosti na starost:
V loňském roce přišla ČSOB se zajímavou iniciativou. Změní se firemní kultura týkající se pravidel oblékání jak managementu, tak pracovníků, kteří jednají s klienty. Proč jste přistoupili k tak významnému posunu v praxi bankéřů?
V bance pracují lidé na různých pozicích. Na některých jsou naši kolegové v každodenním kontaktu s klienty, dodavateli, na jiných pracují spíše s kolegy v rámci naší skupiny. Naše interní pravidla doporučovala styl Business a Smart business. Nicméně jsme si začali všímat, že lidé chodí různě oblečení, uzpůsobují svůj styl pracovní situaci, a proto nás zajímal jejich názor, abychom nevytvářeli pravidla, která jsou neefektivní, ale naopak flexibilně reagují na potřeby jednotlivců a týmů. Proč mít například casual Friday, když mohu chodit smart casual celý týden?
Co všechno se změní a v jakém časovém horizontu?
Nový rok v novém stylu. Začínáme od letoška.
Budou se inovativní kroky týkat žen i mužů? Pro koho bude možnost volby lákavější? Pro manažerky, či manažery? A jsou muži v oblékání stále konzervativnější než jejich protějšky?
Máme jednoduché doporučení pro všechny. V oblékání by měl být ponechán prostor pro vlastní osobnost, ale přesto by měli lidé v bance zachovat několik pravidel: decentnost, přiměřenost oblečení ke své postavě a věku. Zároveň by měl každý přemýšlet o pracovní situaci a s kým spolupracuje. Snažíme se ukázat, že oblékání v práci může být zajímavé, kreativní. Když jsem požádala kolegy, kteří se nabídli, že se stanou modely a modelkami a nafotí náš styl, aby si připravili vlastní oblečení, všichni se přinesli několik zajímavých variant.
Kdo bance s novým konceptem pomáhá? Jsou to módní návrháři, designéři, stylisté, anebo je to pouze interní záležitost, kterou si ošetříte sami?
Na začátek pro nás bylo důležité mít data. Abychom znali názory zaměstnanců i klientů na styl oblékání, realizovali jsme v roce 2018 několik průzkumů mezi zaměstnanci, klienty i ne-klienty. Z výsledků vznikl náš styl. Spolupráci se stylisty jsme využili zejména při přípravě módní přehlídky. Interní brožurka vycházela pouze od našich zaměstnanců, pracovali s vlastními modely, kosmetickými přípravky apod. Nechtěli jsme vytvářet nereálné prostředí. Chtěli jsme inspirovat ostatní reálnými příklady, v kterých lidé opravdu do banky chodí. Také jsme chtěli navázat na naši strategii být bankou pro každého, která nabízí jednoduché a užitečné služby. Oblečení by mělo reflektovat styl klientů, které obsluhujeme.
Myslíte si, že změny ovlivní také chování, náladu a výsledky pracovníků?
Domníváme se, že společnosti, které striktně upravují dress code, nedůvěřují vlastním zaměstnancům a mohou potlačovat jejich individualitu. V ČSOB budujeme Pearl kulturu, která vychází ze zodpovědnosti každého, z důvěry k našim lidem, kteří dokážou posoudit oblékání v pracovním kontextu.
Ostatně komunikace, mezilidské vztahy – to je stále platforma, která přímo vyzývá k tomu, aby se ledacos zlepšilo. I tak se dá váš nový záměr charakterizovat?
Komunikace, jak jsem naznačila, je naprosto nezbytná. Nechtěli jsme, aby byl nový styl pouze jednostrannou záležitostí, uměle vytvořený model definovaný pouze shora. Bylo pro nás důležité kolegy k diskuzím přizvat a znát jejich názory a preference.
Jak se chystáte motivovat lidi ke změně? Počítáte třeba i s nějakou ČSOB soutěží o tom, kdo se nejelegantněji či nejvkusněji bude podle nových pravidel a možností oblékat?
Že by vznikla taková módní policie? No zní to dobře. Jen narážíme na ochranu osobních údajů. Ale vážně. Klíčovou roli hraje opravdu komunikace. V našem případě pro nás bylo důležité seznámit naše zaměstnance s výsledky průzkumů i se závěry, které z nich vyplývají. Těch komunikačních kanálů jsme využili několik. V prvním kole to byly zejména prezentace pro vedení. Dále pak články do interních časopisů. Ve spolupráci se společností Zoot jsme uspořádali dvě módní přehlídky. Jednu dokonce v prostorách radlické centrály. Také jsme vydali jednoduchou a stručnou brožuru, kterou nafotili naši lidé. Též jsme uspořádali inspirativní setkání Bez kravaty Boss, na které navázala řada prezentací v rámci porad regionů. Myslím, že zapojení našich lidí do průzkumů, a následně i do brožury, bylo klíčové. Potvrdilo se nám, že móda kolegy zajímá, a navíc, pokud se stanou tváří našeho stylu, jsou z nich hrdí ambasadoři.
Odehrály se o projektu vášnivé diskuze těch, kterým se nápad líbil, a těch, kteří o něm nechtěli ani slyšet?
Naším cílem bylo vzbudit diskuzi, jak se oblékání vyvíjí a co jsou současné trendy. I s ohledem na měnící se prostředí ve světě a vše prostupující liberalizmus. Mám zkušenost, že téměř u každého tématu se najdou lidé, kteří preferují konzervativní přístup a nechali by vše při starém. Důležitá pro nás byla podpora našeho generálního ředitele, názory klientů, kteří jsou k oblékání velmi tolerantní, a též potřeby našich lidí.
Co pro vás osobně znamená móda, trendy, tvořivá ženská marnivost? I to je svým způsobem relaxace, nový zdroj energie a pohody...
Mám ráda jednoduchý sportovně elegantní a sportovní styl. Ale samozřejmě vše záleží na kontextu. Ráda si koupím kvalitní kus, který vydrží. Mám ráda boty, kabelky, ale s dětmi je těch nakupovacích příležitostí významně méně. Barevně, mám pocit, jsem spíš konzervativní, mám vyzkoušeno několik barev, které se dají vzájemně kombinovat. A v létě mě mimo práci uvidíte v zimní bundě. Synové hrají hokej a na stadionech trávíme spoustu času. Ale díky tomuto projektu si teď mnohem více všímám módy na ulici, ve firmách i filmech.
ptala se Eva Brixi