Vánoční svátky znamenají pro všechny obchodníky vyvrcholení celého roku. V dm jsou, ostatně jak jsme u nich zvyklí, dokonale připraveni. Nezáleží jim však pouze na spokojenosti svých zákazníků, peněžní sbírkou pamatovali i na děti a mládež. Hovořili jsme o tom s jednatelkou dm drogerie markt Martinou Horkou.
Když se v dm řekne Vánoce, co to pro vás jako obchodníky znamená?
Vánoce pro všechny obchodníky, nás nevyjímaje, samozřejmě začínají mnohem dříve než pro zákazníky. V prosinci, kdy vánoční atmosféra pohltí většinu populace, máme za sebou již velkou část odvedené práce a sledujeme, jaký má úspěch. Výsledkem, o který usilujeme a který vytváříme pro své zákazníky promyšleně, ale zároveň srdcem, jsou prodejny plné krásných vánočních dekorací a nepřeberné množství tipů na dárky. A spousty zákazníků, kteří ať už s předstihem, nebo na poslední chvíli přijdou svým nejbližším vybírat vánoční dárky, má nepřeberné množství možností. Vánoce v dm představují ale také třeba usměvavé prodavačky, které jsou vždy připravené ochotně poradit s tím nejvhodnějším dárkem nebo pomoci zákazníkům u nás zakoupené dárky také zabalit. Vánoce zároveň, jako každé jiné roční období, znamenají dialog se zákazníkem, a snahu, aby se u nás každý cítil dobře a rád se do našich prodejen vracel. Nejen o Vánocích.
Existuje něco jako „vánoční zákazník“? Mění se výrazně nabídka zboží, ale i organizace a celý systém služeb v tomto období?
Myslím si, že z nás všech, kteří nenakupují dárky průběžně, se koncem roku stávají právě vánoční zákazníci. Takže ano, řekla bych, že termín „vánoční zákazník“ lze určitým způsobem charakterizovat. A právě pro vánoční zákazníky chystáme již od podzimu širokou a zajímavou vánoční nabídku, ať už v sortimentu oblíbených dm značek, tak např. prostřednictvím limitovaných vánočních balíčků, edic či čím dál oblíbenějších adventních kalendářů, které mohou představovat zajímavý a neokoukaný tip na dárek. Pro kupující jsme přichystali koncem listopadu také inspirativní aktivitu s názvem Giving Friday, neotřelou obdobu známého Black Friday. Ta přinesla příležitost, aby svým nákupem zároveň obdarovali někoho dalšího. Pět procent z pátečního obratu, který zákazníci uskutečnili v prodejnách dm i v online shopu dm, jsme se totiž rozhodli věnovat tam, kde je to potřeba, a sice organizacím, jež se zabývají smysluplnou prací s mládeží. Z vybrané částky 1 700 000 korun, kterou rozdělíme 20 konkrétním organizacím, máme velkou radost.
Jak nakupují vánoční dárky ženy a čím se od nich liší předvánoční zákazník-muž?
Je pravda, že v předvánočním období jsou nakupující muži v dm k vidění častěji než v jiných obdobích. Zatímco v průběhu roku nakupují svým mužům drogerii zpravidla ženy, vánoční dárky v podobě drogerie obvykle muži zodpovědně vybírají sami. A jsou to právě muži, kteří často a vděčně využívají nabízeného poradenství a nechají si naším proškoleným personálem poradit, co by mohlo udělat ženám radost. A pro ty, kteří nechtějí bloudit po obchodech, ale přesto hledají inspiraci, nabízí sofistikovaného vánočního rádce také náš online shop, kde lze najít vhodný tip na vánoční dárek z mnoha kategorií, a to navíc zcela v klidu a v pohodlí domova.
Dostál e-shop dm očekávání? Projde i internetové obchodování před svátky, případně během nich, zatěžkávací zkouškou?
dm online shop si zatím vede lépe, než byla naše očekávání. V současné době má za sebou více než devět měsíců provozu a od jeho spuštění web eviduje přes tři miliony přístupů zákazníků. Samozřejmě očekáváme, že počet návštěv i objednávek v předvánočním období vzroste, ale jsme na tento nápor připraveni.
Jaké dárky máte nejraději a co nesmí chybět pod vánočním stromkem?
Spíše než hmotné dárky pod vánočním stromečkem si o Vánocích užívám blízkost své rodiny a ty vzácné okamžiky, kdy se všichni sejdeme u štědrovečerní večeře nebo u vánočního stromečku a užíváme si společně tu slavnostní atmosféru Vánoc. To je pro mě ten nejhezčí dárek ze všech.
šťastné a veselé popřál Pavel Kačer