OpočenskáBohdana OpočenskáKoupele v uhličité vodě s jemnými osvěžujícími bublinkami, kdy se člověk ponoří do hloubi své vlastní duše. Masáže, při nichž se nemluví, jen odpočívá a vy vnímáte každý svůj sval a učíte se mu porozumět. Bohaté procházky malebnou krajinou, která zklidní mysl i tělo. Posilující spánek beze snů. I tak se dají charakterizovat lázně, jež stále více lidí využívá nejen po operacích a při chorobách, ale také na vylepšení kondice, pro srovnání psychiky, k odstranění stresu. Léčebné lázně Bohdaneč znám z vlastní osobní zkušenosti i několika novinářských návštěv. V Lázních Teplice nad Bečvou jsem byla letos poprvé a musím přiznat, že bych se tam hned vrátila. Sama, inkognito, sobecky, užít si malé nicnedělání. Oba lázeňské subjekty vede výkonná ředitelka Bohdana Opočenská:

Řídit dvoje lázně, jedny v Čechách a druhé na Moravě, to není asi úplně jednoduché. Co je oběma společné?

Myslím, že to dnes není zas až tak neobvyklé. Na ekonomické scéně České republiky jsem se setkala s řadou případů obdobné strategie. Mnozí manažeři řídí více firem. Má to totiž své výhody. V našem případě například můžete sjednotit procesy a z obou subjektů strategicky podpořit to, co je dobré, co se osvědčilo, co funguje.
Lázně v Bohdanči i Teplicích nad Bečvou mají dnes stejnou majetkovou strukturu a mnoho společného i v orientaci na klienta. Bohdaneč je více zaměřena na pobyty klientů, za něž hradí rehabilitaci zdravotní pojišťovna, v Teplicích se ve větší míře zaměřujeme také na samoplátce. Oboje lázně se specializují na pomoc pohybovému aparátu, v Teplicích nejvíce v návaznosti na kardiovaskulární problémy a pooperační stavy pacientů, kteří prošli operací srdce, a na dětskou rehabilitaci.
Tím, že lázně na obou místech fungují podobně, je řízení pro mne svým způsobem snazší. Jeden management vyhovuje požadavkům na efektivitu práce. Máme tedy jednoho výkonného ředitele, jednu obchodní ředitelku, jeden marketing. Na první pohled to poznáte třeba podle vizuální komunikace, grafika má jednotný styl, a pro image to má velký význam.

MasazOč se vaše strategie opírá?

Dříve jsem působila v pozici obchodní ředitelky v Léčebných lázních Bohdaneč. Role výkonné ředitelky obou lázní je pro mne nová manažerská zkušenost. Protože nemohu být fyzicky na dvou místech najednou, tak jsem ze začátku řešila, jak postavit v obou lázních kvalitní tým spolupracovníků na klíčových pozicích. Takový, na který se mohu vždy spolehnout. Tím, že jsou lázně od sebe dosti vzdálené, nemohu osobně řešit vše, co bych za jiných okolností zvládla. I když technika pomáhá, a bez mobilů a mailů bychom se neobešli, základem jsou vždy lidé. Tím jsem jen chtěla naznačit, že velký důraz klademe na již zmíněnou komunikaci. Je základem toho, že nám to klape, odráží se to v takřka stoprocentní obsazenosti pokojů, kdy máme vlastně kromě závěru roku a ledna stále vyprodáno.

Máte větší prostor k rozvíjení místního potenciálu, když jsou lázně v soukromých rukách, v porovnání s možnostmi státního podniku?

Určitě. Až s vášní pro věc se věnujeme rozvoji špičkové kvalitní rehabilitace, nakupujeme nové přístroje a zařízení, zavádíme pokrokové rehabilitační metody, rozšiřujeme fyzioterapeutické služby pro pacienty i veřejnost. V obou lázních se zaměřujeme na pooperační rehabilitaci, v Bohdanči je to specializace na pohybový aparát, v Teplicích nad Bečvou zase jde o péči o pacienty po kardiologických operacích. Na obě místa jsou převáženi rovnou z nemocnice a ubytováni ve špičkově vybavených pokojích se stálou službou a přístrojovou technikou, takže se zotavují v maximálním komfortu. Mají individuální režim, včetně stravovacího. Všechny pokoje mají vyvýšená lůžka, uzpůsobené koupelny, pacienty učíme správně vstávat, chodit o berlích, cvičit. V Teplicích rozvíjíme rozsáhlou spolupráci s přednosty kardiologických oddělení klinik ze spádových oblastí, stále s nimi konzultujeme, učíme se, abychom péči ještě vylepšili. Na toto téma zde také jednou ročně pořádáme velkou lékařskou konferenci. Není pak větší odměny než vidět, že se naše snaha promítne do života lidí a že jim pomůžeme.

bazenDávat lidem radost z obnoveného zdraví je vlastně úžasný a povznášející business...

Charakterizovala bych to jinak: je to naše poslání a pocity dobře odvedené práce si náležitě vychutnáváme. Samozřejmě do rehabilitačních služeb hodně investujeme. Finanční prostředky však musíme někde generovat. Proto rozvíjíme doplňkové služby, což jsou nejrůznější relaxační masáže, koupele, cvičení na míru, rekondiční programy, cvičení a relaxace pro firmy, nabízíme rozmanité pobytové balíčky a jsme schopni je sestavit podle individuálních přání. V současné době je v Teplicích asi 30 % samoplátců, v Bohdanči 20 %. Vážíme si zájmu veřejnosti a jsme rádi, pokud je u nás klient nejen spokojený, ale i nadšený. Přinést pohodu do jeho života, toho si ceníme nad jiné.

O jaké principy opíráte své manažerské dovednosti?

Určitě je to ženská intuice, té využívám opravdu hodně, a nezapomínám ani na logické myšlení. Také vím, že člověk, pokud chce něčeho dosáhnout, se nesmí bát. Takže se nebojím. Při řízení týmu ctím princip spravedlnosti, i když se těžko rozlišuje, co spravedlivé je, a co ne, každý to vidí v trochu jiné rovině. Nejsem však typ přísného šéfa, stavím na upřímnosti a pochopení situace.

A jak jste se vlastně k lázeňství dostala?

Do Léčebných lázní Bohdaneč jsem nastoupila jako produktový specialista už se zkušeností z businessu. Kdysi jsem totiž založila personální agenturu, a podnikání mne mnohému naučilo. Třeba být organizátorsky zdatná. V Bohdanči jsem tehdy zastávala vlastně svým způsobem klíčovou pozici, musela jsem pochopit a poznat fungování lázní napříč všemi úseky, od procedur až k technickým záležitostem týkajícím se třeba rekonstrukce budov. Mechanizmus lázní je poměrně složitý. Musíte vědět, jak pracovat s jídelníčkem, proč jsou slatinné zábaly léčivé, kolik je potřeba zaměstnat zahradníků nebo jak školit fyzioterapeuty. Jsou to obory jako gastro, zdravotnictví, marketing, životní prostředí, turistika... Pak jsem postoupila na pozici obchodní ředitelky a posléze mi byla nabídnuta role výkonné ředitelky pro oboje lázně. Praxe z podnikání mne naučila jednat s lidmi, z čehož dodnes hodně čerpám.

Minerální vody, i ta v Teplicích nad Bečvou, to je velké bohatství. Nechystáte se zdejší kyselku využít nějak jinak než dosud? Udělat vrt, čerpat, prodávat?

Naše minerálka je vhodnější pro léčebné a ozdravné koupele než k pití. Když ji okusíte, záhy zjistíte, že je velmi projímavá, což je společensky složitá okolnost. Náš vztah k této minerální vodě je spíše symbolický: vnímáme ji jako dar země, neděláme na jejím základě těžkou komerci. Navíc – podzemní vody jsou bohatstvím státu.

uhlicita koupel se soliPodnikatelky a manažerky si stěžují na nedostatek času, stres, potřebují obnovit síly, načerpat energii. Pobyt v lázních bývá řešením. Přibývá požadavků právě od takových klientek?

Ano, tyto požadavky rostou. Jezdí ženy samotné nebo jako skupinka kamarádek, které potřebují (nebo spíše v zájmu svého zdraví musí) hodit občas starosti za hlavu, vypnout mobil. Užívají si koupele, masáže, aromaterapii, procházky, cvičení, plavání. Velmi početnou skupinkou jsou ženy ve věku 50+. Hojně oblíbený je balíček služeb nazvaný Zadáno ženám. Ráda bych zmínila, že velmi vyhledávané jsou právě koupele v naší kyselce, která prokrvuje pokožku, ovlivňuje kardiovaskulární systém organizmu, uvolňuje napětí. Vynikající je také indická masáž hlavy, která skvěle odstraní stres.

Co jste nachystali na prosinec, leden a únor?

V Bohdanči končí sezona v prosinci a začíná v lednu, a již nyní máme obsazeno. Takže jsme se tentokrát soustředili na propagaci možností v Lázních Teplice nad Bečvou. Pro zájemce z řad samoplátců jsme připravili zvýhodněnou nabídku, lze ji zakoupit jako dárek pro své blízké či zaměstnance. Loni byl o tyto dárkové poukazy na leden až březen se slevou ve výši až 30 % obrovský zájem. Čeští zákazníci jezdívají do lázní zejména v létě, ale myslím si, že i v zimě mají lázeňská místa co nabídnout. Krásnou zimní přírodu, v parku sem tam proběhne veverka, je to dokonalá idyla, kterou si stojí za to užít. Na Silvestra koncipujeme bohatý program, vždy máme brzy vyprodáno. Loni jsme zdobili vánočně exteriéry... Prostě pohádka.

Mohou dárkové poukázky nakupovat i firmy a uplatnit tuto položku do nákladů?

Určitě ano, a je to poměrně rozšířená praxe. Příspěvek zaměstnanci na rekondici – je to pravé, co ho donutí odpočívat a udělat něco pro zdraví.

Když byste měla vybudovat nové lázně na zelené louce, čím byste začala?

Především bych vybrala lokalitu, kde je nějaký zajímavý přírodní benefit. Lázně potřebují vodu, slatinu, něco výjimečného, určitý léčivý zdroj. Jenže Česká republika je na lázně poměrně bohatá a zájemce má z čeho vybírat. Takže bych asi žádné lázně neměla šanci postavit. Navíc o nových nalezištích pramenů nevím...

ptala se Eva Brixi