Tiskové zprávy společnosti Bisnode zaujímají na našich stránkách, dalo by se říci, trvalé místo, přetiskujeme je takřka všechny, ať již v Prosperitě, či přílohách Fresh Time a Madam Business. Naše redakce oceňuje jejich věcný tón a vysokou vypovídací hodnotu. Avšak – kdo stojí právě za těmito sděleními? Kdo je pro nás i pro vás vlastně připravuje? Je to analytička jmenované společnosti, která má zároveň na starost strategická partnerství a PR, Petra Štěpánová:
Analýzy Bisnode jsou vyčerpávající a mapují podnikání u nás na základě aktuálních dat – v čem jste unikátní oproti konkurenci?
Unikání jsme rozsahem a kvalitou dat, mimo jiné díky partnerství s Dun & Bradstreet. Data jsou základem našeho podnikání – pro klienty stavíme řešení, která kombinují zákaznická a naše data, vyvíjíme prediktivní analytické modely. A třešínkou na dortu jsou nástroje pro oblast complience, např. problematiku praní špinavých peněz.
Co všechno v letošním roce vaše práce ukázaly? Jak na základě rozborů hodnotit českou ekonomiku?
Na ekonomiku jsme se dívali z mnoha hledisek a celkově vše nasvědčuje tomu, že se ČR bude v následujících letech dařit. Avšak za předpokladu, že nepřijde prasknutí tzv. „kvantitativní bubliny“, o které se v ekonomických kuloárech již nějaký čas mluví a je jen otázkou času (měsíců, maximálně let), kdy tento jev přijde. Pokud se podíváme na krátký časový snímek a mikro pohled, pak jsme zkoumali např. rizikovost oborů, z čehož nám vyšlo, že nejrizikovější obory jsou obchod, doprava, pohostinství a stavebnictví. Tento výsledek není překvapující, neboť zmíněné obory jsou značně náchylné na výkyvy, jakmile se ekonomika jen lehce otřese. Naopak stabilní obory jsou ty, které jsou pro všechny z nás nezbytné – energetika, zdravotnictví či školství. Zabývali jsme se také otázkou daňových rájů a pomyslných úniků daní za hranice. Sledujeme, že trend vzniku nových firem v daňových rájích postupně klesá, což je dobrou zprávou pro všechny z nás. Na druhou stranu jsme spočítali, že za posledních osm let do firem z daňových rájů z veřejných prostředků proteklo 244 miliard korun. V neposlední řadě jsme se podívali na informační povinnost podnikatelů, ze které nám vyplynulo, že není úplně ideální, a stát by tak mohl vybrat poměrně značnou částku na sankcích.
Daří se tedy podnikání v České republice?
Vzato kolem a kolem by se dalo říci, že obory mají své stabilní základy, tak jak je to v tržní ekonomice možné, a firmy v nich proplouvají, jak jen to české podmínky dovolují. Celkově se zlepšuje konkurenční prostředí, technologie, technická vyspělost i komunikace firem směrem k zákazníkovi. To je velmi důležitým ukazatelem perspektivního a udržitelného vývoje do budoucna. Důležitý segment malých a velkých firem prošel zajímavou změnou vzhledem k možnosti jednokorunového „sróčka“, a tak i zde sledujeme, že podnikatelé mají větší chuť zkoušet nové nápady a nebojí se podstoupit riziko, což je dalším pozitivním signálem pro českou ekonomiku, její rozvoj i flexibilitu. Velké firmy naopak drží stabilní zisky a příliš nejsou ovlivněny věcmi „kolem“, to je ostatně princip rozdělení ekonomické moci.
Určité studie věnujete i ženám v businessu. Jaké poselství mají pod čarou? K čemu mohou motivovat?
Poselství studií, které se věnují ženám – manažerkám nebo podnikatelkám – je jednoznačné: ve srovnání s našimi mužskými protějšky, nebo i kolegyněmi ze západní Evropy či USA, máme co dohánět. Věřím, že naše analýzy mohou ženy povzbudit, být jim výzvou, podporou v jejich profesionální kariéře. Ostatně z našich analýz také plyne, že mladší ženy se v mužské konkurenci lépe prosazují. Jsem přesvědčena, že se blýská na lepší časy.
Vím, že podnikání něžnější polovičky lidstva je tak trochu vaší srdeční záležitostí. Čím vás ženský business oslovil, čím vás dokáže inspirovat?
Jednoduše ženám podnikatelkám fandím, asi proto, že jsem žena! Obdivuji zejména podnikatelky, které se od nuly, se všemi úskalími a riziky, dokázaly prosadit a vybudovat prosperující business. Takové osobnosti jsou pro mne velmi inspirativní – jejich způsob uvažování, energie, přístup k životu.
Jste v manažerské pozici a určitě nemáte času nazbyt. Co vám pomáhá s ním dobře hospodařit?
Musím přiznat, že někdy je to opravdu honička. Doslova šetřím každou minutu. Myslím, že pracuji velmi efektivně. Skloubit poměrně náročnou práci a dvě malé děti mi pomáhá precizní plánování veškerých aktivit, a to jak pracovních tak i soukromých, pochopení a významná pomoc manžela, vstřícnost Bisnode, ale také práce po nocích. Na druhou stranu si času, který mohu věnovat rodině a svým koníčkům velmi vážím, a proto neváhám některé činnosti související s chodem domácnosti takzvaně „outsourcovat“.
V poslední době se vedou diskuze kolem toho, jestli mají podnikatelky a manažerky život složitější než jejich mužské manažerské a podnikatelské protějšky. Jak to vnímáte?
V profesionálním životě máme podmínky všichni stejné, jak muži, tak i ženy. Všichni se pohybujeme v silně konkurenčním prostředí, komunikujeme s okolím, řešíme problémy. Nevýhodou ale je, že nepsaná pravidla diktují spíše muži, kteří v businessu stále převažují, a proto se zřejmě ženy dlouhodobě v „mužském prostředí“ prosazují obtížněji. To souvisí s rozdílným způsobem uvažování, komunikace a chování mužů a žen. Těžší to ženy ale určitě mají v ohledu skloubení práce a rodiny. Ženy často samy od sebe očekávají, že zvládnou rodinu, domácnost i práci. To lze ale bez podpory nejbližšího okolí jen velmi obtížně. Myslím, že v naší společnosti, ve srovnání se západní Evropou, muži na sebe stále berou malý díl zodpovědnosti za výchovu dětí a domácnost.
ptala se Eva Brixi