Pokud hledáte velmi úspěšnou, elegantní, charizmatickou ženu na vrcholu, pak neopomeňte Mgr. Jaroslavu Rezlerovou. Suverénně řídí už několik let největší personální agenturu v České a Slovenské republice, společnost ManpowerGroup. V našem rozhovoru poznáte, že umí i skvěle komunikovat a formulovat myšlenky.
Jak byste popsala svoji manažerskou úlohu?
Koordinace a směřování aktivit ve firmě tak, aby naplňovaly cíle rozpočtu a strategie. Klíčový je výběr správných lidí na různá místa v organizační struktuře firmy, protože právě zaměstnanci ve firmě tvoří přidanou hodnotu a jsou základem jejího úspěchu. Důležité je mít vizi, a umět ji ostatním dobře „prodat" a motivovat lidi, aby ji následovali. Pro mne je nejvíc zajímavé dávat dostatek prostoru svým kolegům manažerům, nechávat je samostatně pracovat a jen je podporovat. Od určité úrovně zodpovědností je nejefektivnější, když máte jasně dané cíle a cestu k jejich dosažení si můžete vytyčit sami. Je to jako byste si tvořili sami konkrétní obsah a priority své práce. Nadřízený manažer je pak někdo, s kým konzultujete postupné výsledky a další kroky. Podstatná je pro mne i spolupráce lidí napříč různými úrovněmi zodpovědností. Pokud spolu lidé mluví, mají mezi sebou otevřené vztahy, spousta záležitostí se vyřeší takzvanou chodbovou rozmluvou, což ušetří spoustu času, protože nutně nemusíte na všechno svolávat meetingy a psát z nich zápisy. Leadership, který se snažím v praxi uplatňovat, je mnohem víc o podněcování k přirozené spolupráci, o komunikaci vize a oceňování úspěchů, a také o reprezentaci a podpoře značky, protože věřte, že lidé mnohem raději pracují pro společnosti, jejichž brand je pozitivně vnímaný. Každý přece chce být hrdý na svou práci a společnost, pro kterou pracuje, ne?
Když se ohlédnete za svou stopou v ManpowerGroup, o čem vypovídá? Co může a co nemůže ovlivnit žena v top manažerské pozici?
Přišli jsme na trh ve chvíli, kdy náš segment začínal významně růst, takže to nebyl boj o pozice, jako spíš velké dobrodružství, kdy jsem od začátku věděla, že chci vybudovat něco velkého, a vize růstu, silné značky a moderně fungující společnosti nám vlastně vydržela celých dvanáct let. Nikdy se nevzdávat a nebrat neúspěch tragicky, protože koneckonců na konci každého neúspěchu čeká deset nových příležitostí. To bylo a je asi moje motto, stejně jako to, že práce by měla člověka bavit, alespoň z větší části. Když se dnes ohlédnu zpátky, vidím střídání lepších a horších období, kdy jsme ale nikdy neztratili fokus na podstatné. Jako žena ve vysoké manažerské pozici musím říct, že ženy umí lépe naslouchat a že se jim díky tomu daří pak věci lépe zkoordinovat. Řekla bych ale, že rozdíly mezi muži a ženami se v pracovní sféře velmi setřely a že to je dobře.
Čím je agenturní zaměstnávání jedinečné a nenahraditelné a jaké „mantinely" má mít vytyčeny?
Firmy potřebují reagovat na sezonní výkyvy a nečekané nárůsty a poklesy zakázek. Pokud by neměly možnost získat sezonní pracovníky přes agenturu, musely by hledat jiné formy. Proto je lepší mít transparentní trh agentur práce, které budou fungovat podle jasných pravidel a budou důsledně kontrolovány, aby agenturní práce nebyla zneužívána, než aby se buď nutily firmy k nelegálním formám práce, případně aby jim byla znemožněna flexibilita - to by znamenalo ztrátu konkurenceschopnosti a rušení pracovních míst.
Máte vzory a pravidla, které vám pomáhají v rozhodování? A věříte na neomylnost ženské intuice?
Ano, ale je jich hodně, od každého zajímavého člověka, kterého jsem v životě potkala, si vždy vezmu kousek, který si myslím, že mohu využít jako příklad pro sebe, jak něco dělat či dělat jinak. Poskládáte si nejrůznější inspirace k sobě a zase vás to může posunout o kousek dál. Je, myslím, důležité chovat se podle sebe sama, neztratit svou přirozenost, protože uměle vytvořený styl vedení lidí, který půjde proti vaší osobnosti, nebude dlouhodobě fungovat. A k intuici bych řekla, že je to něco, co využívám neustále. Nevím, zda ženská intuice je neomylná, ale pomohla mi vyřešit většinu problémů, které se na začátku zdály jako zcela zapeklité. Dala bych tomu takových 80 až 90 procent.
Potěší vás, když se na významnou pozici, kterou dříve opanovali muži, dostane manažerka? Sledujete kariéru těch nejlepších?
Pravidelně čtu přednostně příběhy žen manažerek a hodně jich, vlastně čím dál víc při různých příležitostech, potkávám. Je to inspirující i potěšující. Doufám, že za pár let se už nebude muset v profesní sféře vůbec řešit, zda jde o muže, či ženu, ale půjde jen o to, jaký je to manažer.
Dá se objektivně vyjádřit přínos personálních agentur pro zaměstnanost v ČR, která prochází mimochodem v posledním období mimořádně příznivým vývojem?
Podle průzkumů evropské asociace personálních agentur Eurociett by více než polovina agenturních pracovních míst nevznikla, pokud by nemohla být limitována na dobu zakázky. Podle našich zkušeností se navíc každý třetí agenturní zaměstnanec stává do roka kmenovým zaměstnancem. Je vždy lepší mít v životopise několik navazujících brigád než dva roky na úřadu práce. Je pravda, že trh práce prochází příznivým vývojem.
Společnost ManpowerGroup nemůže být spojována jen se zajišťováním sezonních zaměstnanců pro velké i menší firmy. Známý je Manpower Index zaměstnanosti a méně známá je vaše další průzkumná a analytická činnost na pracovním trhu. Proč jde váš záběr tak do šířky a hloubky?
Náš core business je nábor lidí a poskytování personálních služeb. Mnoho času a financí vynakládáme na průběžné průzkumy a analýzy trhu práce, které dáváme k dispozici svým
klientům a veřejnosti. Jako leader na trhu cítíme velkou zodpovědnost za směrování trhu práce a jeho zprůhledňování. Chceme být známí jako partner, který pomáhá lidem i firmám na trhu práce uspět. Naše data a průzkumy nám pomáhají předvídat trendy, upozorňovat na ně a pomáhat firmám se jim přizpůsobit. Na druhé straně se věnujeme i lidem, kteří k nám přicházejí práci hledat. Je jasné, že ji nemůžeme najít pro každého, ale chceme, aby od nás každý odešel alespoň s radou a pocitem, že jsme mu pomohli.
Hovoříte o přechodu od kapitalizmu k talentizmu. Kde ale brát vhodné lidi, když zaměstnavatelé mají dnes problém sehnat i zaměstnance s nízkou kvalifikací?
Stále se rozevírají nůžky mezi tím, jaké profily lidí firmy hledají a jací lidé jsou na trhu volní. Ekonomika se mění stále rychleji a vzdělanostní struktura nových absolventů se nestačí měnit tak rychle. Proto se firmy nemohou spolehnout na to, že najdou již „hotové" zaměstnance, ale musí investovat do rozvoje a vzdělávání lidí, kteří mají potenciál danou profesi zvládnout. Je potřeba změnit přístup k náboru a zapojit do HR kreativní marketingové myšlení - zaměřit se na nové cílové skupiny a nevyužité zdroje, protože používání stále stejných postupů nevede k nalezení nových zdrojů talentů. Stejně důležitý jako produktový marketing bude v příštích letech personální marketing, kdy budou firmy neustále sledovat a analyzovat své konkurenty na trhu práce a budou zavádět taková opatření, aby se staly preferovaným zaměstnavatelem. Nedostatek talentů je stále více nutí, aby měnily přístup k náborům a ke způsobu, jakým pracují s lidskými zdroji. Budou muset změnit svůj přístup ke svým zaměstnancům a klást mnohem větší důraz na jejich rozvoj, motivaci a efektivní organizaci. Firmy jsou nuceny přehodnotit personální politiku, procesy a motivační systémy tak, aby mohly využít rezervy na
trhu práce. Osvícené firmy spolupracují se školami, otevírají si vlastní učiliště nebo zavádějí trainee programy, aby si vychovaly talentované absolventy. Umožňují zaměstnancům flexibilní formy práce, jako např. částečné úvazky nebo práci z domova, aby využily kapacitu motivovaných matek a otců na rodičovské dovolené. Nebo zhodnotí zkušenosti lidí v předdůchodovém a důchodovém věku tak, že z nich udělají interní trenéry, kouče nebo auditory.
Co pokládáte za největší brzdu české ekonomiky a společnosti vůbec? A jste natolik optimistické povahy, že věříte v dobré konce?
Skepticizmus a nedůvěra obecně. Myslím, že bychom potřebovali si víc věřit, umět se pochválit a nebát se víc riskovat. Ekonomika úzce souvisí se stavem společnosti, ale já jsem bytostný optimista a myslím si, že je teď před námi dobré období.
Máte splněné a nesplněné sny, o nichž můžete mluvit i s novinářem?
Je jich spousta. Ale veřejně bych o nich asi nemluvila, snad jen o jednom: ráda bych byla v budoucnu užitečná v budování lepšího, modernějšího trhu práce, ať už je to sdílená spolupráce veřejných a privátních služeb zaměstnanosti, to tady strašně moc chybí a je to škoda zejména pro uchazeče o zaměstnání, větší možnosti flexibility pracovních úvazků, anebo zlepšení vzdělanostní struktury.
poděkoval a mnoho splněných snů popřál Pavel Kačer