Věk dětí vybavených mobilním telefonem se stále snižuje. V Česku lidé pořizují telefony dětem dříve, než ve většině evropských zemí. Zatímco u nás kupují rodiče svému potomkovi první přístroj mezi sedmým až desátým rokem věku, například ve Francii panuje většinový názor, že by dítě mělo vlastnit telefon zhruba v 15 letech. V tomto věku ho v loňském roce vlastnilo více než 70 procent francouzské mládeže*. Obecně lze přitom říci, že děti ze zemí střední a východní Evropy dostávají mobilní telefony o několik let dříve než děti ze západních evropských zemí. Údaje vyplývají z mezinárodního průzkumu Barometr Cetelem.
Lidé velmi často neváhají sáhnout do peněženky, když jde o to, aby jejich dítě drželo krok s módními trendy, a zejména aby nebylo jediné ze třídy, kdo nemá mobilní telefon. Telefon se čím dál více stává viditelným znakem příslušnosti k určité sociální vrstvě. Podle mnohých má stejnou vypovídající hodnotu, jakou mělo ještě nedávno značkové oblečení. V souvislosti se strachem ze sociálního vyloučení se zvyšuje počet dětí, které vlastní smartphone. Podle průzkumu evropští rodiče často raději ušetří za své výdaje, jen aby dítěti luxusní telefon dopřáli.
Spolu s nákupem mobilního telefonu dítěti však rodičům rostou také pravidelné náklady související s telefonováním, posíláním SMS či MMS, nebo připojením na internet prostřednictvím telefonu. V Česku utratí domácnost za mobilní telekomunikační služby v průměru mezi 460 až 625 korunami. Často se přitom jedná jen o účty dětí. Například naši slovenští sousedé utratí za hovory oproti nám zhruba dvojnásobek a kopírují tak trend západních zemí. Zhruba třetina Čechů přitom považuje své výdaje za mobilní hovory a služby za příliš vysoké. Co se týče Slovenska, nespokojenost s výší plateb souvisejících s používáním mobilního telefonu uvádí polovina obyvatel.
Podle průzkumu patří telekomunikacím a internetu druhé místo mezi výrobky a službami, bez nichž se lidé v současné společnosti nedokážou obejít. První příčku zaujímají potraviny. Rozhodnutí snížit tyto výdaje se může rychle změnit ve společenský handicap. Z tohoto důvodu se částka, kterou měsíčně zaplatí za mobilní telekomunikace méně majetní a více majetní lidé, příliš neliší. Rozdíl nečiní ani deset eur. Méně majetní lidé však uznávají, že poplatky za telefon jsou rozmarem, který výrazně zatěžuje rozpočet jejich domácností.
(tz)