webdatartS příchodem teplých dnů a slunného počasí volí stále více Čechů k přepravě po městě a cestování po republice prostředky drobné elektromobility.

Již v dubnu, který byl letos mimořádně teplý, zaznamenal maloobchodní prodejce elektroniky DATART meziroční nárůst prodaných elektrokoloběžek řádově o 20 %. Elektrokola si podle Zděňka Pintery z DATARTu vedle seniorů, mezi kterými jsou dlouhodobě populární, stále častěji pořizují i mladší ročníky, kterým pomáhají zvládat náročnější trasy.

Jak zůstat aktivní i v pokročilejším věku? Pro nespočet českých seniorů se stalo odpovědí na tuto otázku elektrokolo. Není se čemu divit. Podle výzkumu Národní sportovní agentury je cyklistika z pohledu aktivního sportování třetím nejpopulárnějším sportem mezi Čechy. Mezi muži dokonce obsadila první příčku. A právě díky elektrokolům se mohou cyklistice a cykloturistice věnovat i ti, kterým by jinak zdraví nedovolilo jejich koníček provozovat v takové míře, jak by si přáli. Jak ale ukazují zkušenosti z DATARTu, senioři nejsou ani zdaleka jediní, kdo si elektrokola pořizuje.

„Po elektrokolech dnes sahají lidé prakticky všech věkových kategorií. Výhody, které elektrokolo přináší seniorům, koneckonců platí úplně pro všechny. Lidem dovolují zvládat delší a náročnější trasy s vynaložením daleko menšího úsilí. Stále větší oblibě se tak těší i u mladších ročníků, které v dnešní uspěchané době třeba nemají tolik času na trénink a náročnější vyjížďku by na klasickém kole fyzicky nezvládli,“ vysvětluje Zdeněk Pintera, category manager DATART – elektromobilita.

Do práce na koloběžce
Zatímco elektrokola lidé využívají zejména ve svém volném čase, v případě elektrických koloběžek se setkáváme s tím, že si je lidé primárně pořídí jako dopravní prostředek, který jim umožní přepravu z bodu A do bodu B. Úplně ideální je podle Zdeňka Pintery jejich využití k cestování na krátké a střední vzdálenosti po městě – například každý den do práce. S vývojem technologií však postupně rostou i jejich dojezdové vzdálenosti a v dnešní době tak nejsou neobvyklé ani modely, které na jedno nabití ujedou i více než 100 kilometrů.

„V případě kratších vzdáleností bývá koloběžka často tím úplně nejrychlejším dopravním prostředkem. Většinou můžete jet doslova ode dveří ke dveřím a neztrácet čas docházením k autu nebo na zastávku. Díky možnosti jízdy po cyklostezkách se navíc vyhnete dopravním zácpám. Na rozdíl od kola se pak lidé na koloběžce nezapotí, což mnohé od každodenní cesty do práce na kole odrazuje,“ vyjmenovává výhody elektrokoloběžek Zdeněk Pintera, category manager DATART.

Oblíbená volba na léto
Z prodejních dat maloobchodního prodejce DATART je zřejmé, že tyto alternativní formy dopravy jsou sezónní záležitostí. Jak v případě elektrických koloběžek, tak i u elektrokol začínají prodeje výrazně stoupat právě s příchodem teplých dní.

„Historicky platí, že jakmile se po zimě oteplí, začnou se prodeje okamžitě zvyšovat. Délka trvání sezóny a celkový zájem o drobnou elektromobilitu se tak odvíjí od toho, kdy do Česka příznivé teploty dorazí,“ vysvětluje Zděněk Pintera.

Dobře to ilustrují poslední dva roky. Zatímco loňský duben byl podle statistik Českého hydrometeorologického ústavu s průměrnou měsíční teplotou vzduchu 6,4 °C o 2,1 °C chladnější, než je dlouhodobý normál , v letošním roce se průměrná dubnová teplota vyšplhala až na 10 °C, tedy o 1,5 °C nad normál. I díky tomu DATART letos v dubnu zaznamenal meziroční nárůst počtu prodaných elektrokoloběžek o 20 %.

Pohodlí na prvním místě
Tak, jako se neustále rozšiřuje nabídka různých modelů elektrokol a elektrokoloběžek na trhu, se postupně vyvíjí i preference jejich uživatelů. Ti dnes podle Zdeňka Pintery častěji sahají po modelech lákajících na vyšší komfort jízdy. „U koloběžek lidé třeba mnohem více než kdy dříve vyhledávají modely vybavené odpružením obou kol a nafukovacími pneumatikami. Ty oproti dříve velmi populárním pevným bezdušovým kolům nabízí mnohem příjemnější jízdu. Lidé se s nimi nemusí bát dlažby, menších výmolů ani nezpevněných cest,“ říká Zdeněk Pintera.

(tz)