RandstandŽeny jsou častěji nuceny měnit práci kvůli nevyhovujícím mzdám a v letošním roce očekávají menší zvyšování mezd. S vyšší frekvencí čelí překážkám v kariérním postupu a řidčeji pociťují, že jsou v organizaci spravedlivě oceněny.

Také mají horší přístup k technologiím, což mj. vede k tomu, že méně často využívají při práci umělou inteligenci. Průzkum Randstad Employer Brand Research 2024 odhaluje rozdíly mezi muži a ženami v pracovním prostředí v České republice.

Průzkum Randstad Employer Brand Research 2024 (zkráceně REBR) společnosti Randstad ukazuje rozdíly mezi muži a ženami na trhu práce. Nejzásadnější odlišnosti se týkají mezd. V druhé polovině minulého roku totiž měnila zaměstnavatele pětina žen, v letošním roce to plánuje dalších 25 % zaměstnankyň. Více jak polovina (52 %) z nich uvádí jako důvod fluktuace příliš nízké ohodnocení vzhledem k rostoucím životním nákladům, přičemž oproti předchozím letům je tento trend rostoucí.

S tím souvisí fakt, že 41 % pracovnic nedostalo od zaměstnavatele žádnou, ani jednorázovou, kompenzaci inflace (oproti 28 % mužů). K tomu více jak třetina (36 %) žen neočekává v následujícím období žádné navýšení, zatímco u mužů je to pouhých 23 %. Jen 42 % žen nadto pociťuje, že jejich firma jim poskytuje za stejnou práci stejné finanční ohodnocení (oproti 48 % mužů). „Ženy v současnosti opouštějí firmy o něco častěji než muži. A výše mzdy je pouze jedním z důvodů, proč se k tomu uchylují. Průzkum REBR poukazuje i na další faktory, které by měli zaměstnavatelé brát v potaz, pokud nechtějí přicházet o talentované a zkušené zaměstnankyně,“ upozorňuje Martin Jánský, generální ředitel společnosti Randstad Česká republika.

Dalším důvodem pro vyšší míru nespokojenosti a fluktuace je to, že ženy ve srovnání s muži vnímají nedostatek příležitostí a větší měrou čelí překážkám v kariérním postupu. Průzkum REBR ukazuje, že pouhá třetina (34 %) žen vnímá, že v jejich organizaci dostávají nejlepší příležitosti pracovníci, kteří si to nejvíce zaslouží (oproti 42 % mužů). Taktéž méně žen (35 %) než mužů (44 %) pociťuje spravedlivý přístup ze strany vyšších manažerů a jen 34 % žen (oproti 42 % mužů) cítí, že nejlepší příležitosti dostávají ti, kteří si to nejvíce zaslouží. Ženy také méně často vnímají, že jsou jejich jedinečné vlastnosti a dovednosti ve firmě ceněny (42 % žen oproti 48 % mužů).

Pokud jde o využívání umělé inteligence při práci, 56 % žen uvádí, že AI nikdy nepoužily, zatímco u mužů je to 47 %. Pouze 4 % žen využívají AI každý den (o 2 % méně než muži). Tento rozdíl naznačuje, že zaměstnankyně mají horší přístup k technologiím a jsou v jejich používání méně podporovány. „Firmy by měly investovat do vzdělávání a své zaměstnankyně v používání moderních technologií podporovat,“ doporučuje Martin Jánský.

(tz)