Kancelář finančního arbitra České republiky zaznamenala v roce 2010 opětovný nárůst obdržených i řešených podnětů, které byly ve většině oprávněných případů řešeny smírnou cestou mezi oběma stranami sporu - klientem a finanční institucí.
Meziročně se podařilo udržet i za poslední tři roky zkrácenou průměrnou dobu řešení sporu a návštěvnost webových stránek potvrzuje rostoucí povědomí o Kanceláři FA ČR jako o instituci, která bezplatně a mimosoudně řeší finanční potíže koncových spotřebitelů v rámci svých dosavadních kompetencí. Intenzivní komunikace a snaha o dialog s klienty bankovních i nebankovních institucí přináší na úřad FA ČR velké množství dotazů, které leží mimo kompetence arbitra. Kancelář se snaží vždy co nejpřesněji odpovědět a pomoci tazateli s řešením problému.
Stručný souhrn výsledků činnosti FA ČR za rok 2010:
• V minulém roce byl zaznamenán opětovný nárůst obdržených podnětů, za období 2008-2010 je to více jak 120% nárůst (2007: 370 podnětů, 2008: 619 podnětů, 2009: 757 podnětů, 2010: 822 podnětů).
• Z řešených podnětů byly nejfrekventovanější tyto oblasti: úvěry (93), úhrada - tuzemsko (73), platební karty v ATM - tuzemsko (73), platební karty - ostatní (57) a vedení účtu (58).
• Z 822 podnětů bylo přijato 135 návrhů na zahájení řízení. Z nich bylo dle posouzení finančního arbitra 94 oprávněných (70 %) a 41 neoprávněných (30 %).
• Z celkového počtu bylo 256 podnětů písemných, 255 telefonických, 222 podnětů prostřednictvím webových stránek v sekci „Zeptejte se arbitra". Dále pak bylo doručeno 82 podnětů osobně, 5 podnětů po Facebooku a 2 podněty prostřednictvím datové schránky.
• Z celkového počtu 94 oprávněných řešených sporů bylo v roce 2010 ukončeno 59 případů. Z těchto 59 případů bylo v 24 sporech vyhověno plně nebo zčásti návrhu navrhovatele (27 %) a v 66 sporech byl návrh navrhovatele zamítnut (73 %).
• Celková výše požadavků, kterých se navrhovatelé ve svých 135 případech v roce 2010 domáhali, byla 17.158.485 Kč. Průměrná výše požadavků v roce 2010 byla 127.100 Kč.
• Byl potvrzen trend razantního zvyšování efektivnosti (příp. snižování nákladovosti na 1 podnět - aktuální nákladovost oproti roku 2007 snížena na 43 %).
• V roce 2010 bylo řešeno smírem maximum sporů - 93 %.
• Průměrná doba řízení, a to včetně stavěcích lhůt, před finančním arbitrem byla v roce 2010 68 dnů.
• Oproti plánovanému rozpočtu došlo k úspoře cca 323 tis. Kč, přičemž rozpočet byl čerpán na 76 % plánované hodnoty.
• I v roce 2010 jsme cílili snahu na zviditelnění institutu finančního arbitra, bylo realizováno více než 276 rozhovorů, článků, televizních vystoupení, prezentací, konferenčních vystoupení.
Finanční arbitr ČR Dr. Ing. František Klufa komentuje výsledky loňského roku: „Velice mě těší rostoucí zájem spotřebitelů, ale i finančních institucí o činnost finančního arbitra. Za našimi výsledky stojí hodiny a hodiny velice náročné odborné práce všech členů Kanceláře. Zejména si ale vážím vstřícnosti a úzké spolupráce finančních institucí, které s úřadem finančního arbitra intenzivně komunikují a velmi rychle společně s naším úřadem vždy hledají optimální řešení každého sporu. Bez této spolupráce by naše výsledky nebyly zdaleka tak optimistické."
Finanční arbitr České republiky působí od 1. ledna 2003, a to v rámci harmonizace práva České republiky se zeměmi Evropské unie (viz zákon č. 229/2002 Sb., o finančním arbitrovi). Hlavním posláním finančního arbitra České republiky je zajištění rychlého, bezplatného a efektivního vyřizování sporů klientů s institucemi mimosoudní cestou. Finanční arbitr je kompetentní k rozhodování sporů mezi poskytovateli platebních služeb (např. banky nebo instituce vydávající elektronické platební prostředky) a uživateli platebních služeb (tj. klienti) při poskytování platebních služeb nebo mezi vydavateli elektronických peněz a držiteli elektronických peněz při vydávání a zpětné výměně elektronických peněz. Finanční arbitr je oprávněný řešit výše uvedené spory, pokud nastaly po okamžiku účinnosti zákona o finančním arbitrovi. Typickým sporem je např. neoprávněné použití platební karty při platbě u obchodníka, neoprávněný převod v rámci internetového bankovnictví, neoprávněný převod finančních prostředků z účtu. Do kompetencí finančního arbitra prozatím nepatří spory např. z oblasti hypoték, úvěrů, stavebního spoření nebo spory vzniklé mimo členské státy EU a další státy tvořící Evropský hospodářský prostor. Hlavním přínosem pro klienty je rychlost rozhodování, nezpoplatněné řízení, vysoká znalost problematiky. Finančním arbitrem České republiky je s účinností od 2. ledna 2008 Dr. Ing. František Klufa, zástupcem finančního arbitra je JUDr. Petr Scholz, Ph.D.
(tz)