Matka01 PEXMaminky, které slaví tuto neděli svůj svátek a jejichž průměrný věk při narození prvního dítěte je již více než třicet let, tvoří zhruba 36 % ze všech zákaznic největší sítě autocenter AAA AUTO. Nadpoloviční většina maminek si kupuje velké vozy typu kombi, SUV nebo MPV, nejčastěji v benzínu a stříbrošedé barvě. Čtvrtina z nich pak upřednostňuje automatickou převodovku. Vyplynulo to z analýzy prodejních dat skupiny AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO.

„Ženy jsou významnou skupinou našich zákazníků a tvoří zhruba třetinu všech prodejů nepodnikatelským subjektům. Třicet šest procent ze všech žen pak podle našich statistik připadá na maminky. Je ale také velká část žen, u kterých je kupujícím manžel nebo otec rodiny,“ uvádí Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva skupiny AURES Holdings, která síť AAA AUTO provozuje. 28 % žen ve věku třicet až čtyřicet pět let si kupuje Škodovky, 11 % Volkswageny a 8 % Hyundai. Nejoblíbenějším letošním modelem je Škoda Octavia (8,6 %), která předhonila dlouhodobě oblíbenou Fabii (8,4 %) od stejného výrobce. Na třetí příčce jsou letos zatím shodně Volkswagen Golf a Škoda Superb (3,1 %).

„Preference maminek co do velikosti vozu se v letech zásadně nemění. Zvyšuje se ale podíl těch, které si pořizují větší automobily na úkor úsporných hatchbacků, do kterých je pro každou mámu složitější dát třeba jen kočárek a nákup. S narozením dítěte většina z nás více dbá na bezpečnost, a proto nechceme, aby se nám cokoliv zbytečně povalovalo mimo zavazadlový prostor. Při dopravní nehodě nebo prudkém brzdění může mít i obyčejná lahev s vodou fatální následky,“ doplnila Karolína Topolová, která bezpečnost řeší i díky zkušenostem z Dětské dopravní nadace, kterou AAA AUTO dlouhodobě podporuje. Nadace finančně pomáhá dětem, které v důsledku dopravní nehody přišly o jednoho nebo oba rodiče, či mají v důsledku nehody trvalé následky na zdraví.

Přestože nejvíce maminek zatím stále preferuje hatchbacky (35,3 %), postupně roste podíl těch, které upřednostňují prostornější a bezpečnější automobily. Proto si také 25,7 % z nich pořizuje kombíky, 20,7 % SUV a 11 % MPV. Téměř šedesát procent pak volí auto v benzínovém provedení. „Přestože ženy jsou v případě alternativních paliv velmi opatrné, objevují se mezi maminkami i první fanynky elektromobilů. Letos jsme prodali již dvojnásobek toho, co za loňský rok, ale stále jde o jednotky kusů,“ upřesnila Topolová. Velké oblibě se těší také automatická převodovka, kterou upřednostňuje 25,2 % z nich. Přitom v roce 2016 to bylo jen necelých 12 %. Nejoblíbenějšími barvami jsou stříbrnošedá (24,6 %), bílá (19,1 %) a černá (14,2 %).

Skupina AURES Holdings je letos na trhu již 31 let. Provozuje síť více než 60 poboček v České republice, na Slovensku, v Polsku, v Maďarsku a Německu. Za dobu své existence obsloužila již přes 2,8 milionu zákazníků. Skupina prodá ročně 90 000 vozů a je tak největším prodejcem ojetých aut ve střední a východní Evropě. Prodává také zánovní vozy pod obnovenou značkou Mototechna. Na západních trzích působí prostřednictvím společnosti Driverama. Společnost AURES Holdings je signatářem Declaration of Support for Women’s Economic Empowerment a pravidelně se umisťuje v žebříčcích CZECH TOP 100 a Českých 100 nejlepších. Pro roky 2017 a 2018 byla držitelem prestižního ocenění Superbrands a umístila se na 2. místě v celoevropské soutěži European Business Awards 2016/2017. Generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings Karolína Topolová se v roce 2020 umístila v anketě Top Ženy Česka na 1. místě v kategorii manažerek a o rok později v tomto žebříčku vstoupila do Síně slávy. V roce 2022 byla časopisem Forbes vybrána do žebříčku TOP CEO a pravidelně se objevuje v jeho žebříčku nejvlivnějších žen. Skupinu vlastní britsko-polský investiční fond Abris Capital Partners.

(tz)