Společnost Home Credit, která se specializuje na spotřebitelské úvěry, půjčila v roce 2010 českým domácnostem 8,4 miliardy korun. Ve srovnání s rokem 2009, kdy poskytla českým domácnostem 7,7 miliardy, se jedná o bezmála 10% nárůst.
Oživení na trhu s úvěry se pozitivně projevilo u všech typů úvěrů, nejvýrazněji u hotovostních půjček a kreditních karet. Home Credit loni posílil tržní podíl mezi nebankovními společnostmi, které se zabývají spotřebitelským financováním, na 21 % oproti 19 % v roce 2009.
„Úvěrový trh se loni opět rozhýbal, což potvrzuje i druhý nejlepší výsledek v historii Home Creditu. Po krizovém roce 2009 lidé znovu získávali finanční jistotu a pomalu začali utrácet. Každý kvartál byl objemově lepší než ten předchozí, což se promítlo i v posílení naší tržní pozice o dvě procenta," uvedl Erich Čomor, generální ředitel Home Creditu.
Hotovostní úvěry rostly o 44 % na 2,7 miliardy, a to zejména díky nové spolupráci s obchody Tesco a rostoucímu významu internetu. Průměrná hotovostní půjčka se zvýšila o pět tisíc na 56 tisíc korun a délka splácení se prodloužila o tři měsíce na 74 měsíců.
Rekordní výsledek zaznamenala společnost v segmentu kreditních karet, jejichž prostřednictvím půjčila 2,2 miliardy. V posledních letech stoupal tento platební nástroj raketově, zejména v souvislosti s co-brandovými kartami Premia, které v roce 2010 doplnila Tesco kreditní karta. „Zatímco na konci roku 2008 byl podíl kreditních karet na celkové jistině Home Creditu necelých 13 %, dnes je to dvojnásobek," přibližuje Luděk Jírů, ředitel karetní sekce. Výrazný nárůst obliby kreditek zaznamenal Home Credit v posledních třech měsících roku, kdy lidé pořizovali vánoční dárky. Oproti poslednímu kvartálu 2009 se jednalo o zvýšení počtu čerpání z karty o 78 %.
Formou splátkového prodeje u obchodníků profinancoval Home Credit o necelých 11 % více než v roce 2009, a to 1,9 miliardy. Zákazníci si nejčastěji kupovali na splátky černou techniku, doplňky do domácnosti a nábytek, a to hlavně před vánočními svátky. Vzrůstá význam e-shopů, kde čeští zákazníci nakupují čím dál častěji. Průměrná výška úvěru je na internetu o tři tisíce nižší než v kamenných obchodech, kde činí necelých 13 500 korun.
Nejmladší obchodní aktivitou Home Creditu jsou spotřebitelské úvěry na auta. Zájem zákazníků o nákup vozu na splátky se v roce 2010 zvýšil zejména díky nízkým pořizovacím cenám. Průměrná výše úvěru na ojeté auto je stabilně kolem 120 tisíc korun a délka splácení se pohybuje kolem 50 měsíců.
Úvěr od Home Creditu za třináct let fungování na českém trhu využilo již 1,9 milionu zákazníků.
(tz)