Dne 1. února 2011 proběhla na stránkách www.remeslozije.cz diskuse o zřizování výukových polygonů formou internetového chatu. Tato forma diskuze realizačního týmu projektu ŘEMESLO ŽIJE! se školami a dalšími zainteresovanými osobami bude probíhat každé úterý od 8:15 hod je možné ji sledovat a aktivně do ní přispívat na adrese www.remeslozije.cz/chat.
Na téma výukových polygonů se čtenáři hovořil PaedDr. Miloslav Holakovský, předseda expertní skupiny projektu. Čtenáře on-line chatu na www.remeslozije.cz v souvislosti s výukovými polygony projektu zajímalo, jak byly polygony doporučené k realizaci vybrány a zda expertní skupina některým polygonům tzv. „nepomohla". „Návrhy byly posuzovány komplexně, ve smyslu zveřejněných zásad a účelu, pro který jsou navrhovány. Komise doporučila některé části projektu dopracovat," odpověděl Dr. Holakovský. Dále Miloslav Holakovský prozradil, že na jeden polygon bude poskytnuto průměrně 150.000,- Kč bez DPH na strojní vybavení a na každý měsíc fungování polygonu 12.000,- Kč na energie, pronájmy a další provoz. Polygony by podle něj mohly zahájit svou činnost už v průběhu příštího školního roku a přístupné budou i pro žáky ostatních škol. Předpokládá přitom, že polygony budou fungovat i po skončení podpory z EU a že budou postupně vznikat i na dalších školách.
Během několika týdnů by měla být vyhlášena druhá výzva. Dle slov Dr. Holakovského bude pro druhé kolo nutné zpřísnit a přesně specifikovat požadavky na zpracování návrhů a školy s nimi seznámit v dostatečném předstihu. Celkově byl Miloslav Holakovský s úrovní otázek spokojený: „Otázky byly k věci, nebyly provokativní, byl z nich zřejmý zájem o další fungování polygonů."
Výukových polygonů bude realizováno v rámci projektu celkem pět a v pondělí 31. ledna expertní skupina projektu doporučila projektovému týmu k realizaci první tři návrhy. Realizační tým projektu k dalšímu jednání schválil tyto polygony:
1. Truhlář - návrh podala Střední škola umělecká a řemeslná, Praha 5, Nový Zlíchov 1
2. Zámkař - návrh podala Střední škola elektrotechniky a strojírenství, Praha 10, Jesenická 1
3. Elektrikář - návrh podala Střední škola - Centrum odborné přípravy technickohospodářské, Praha 9, Poděbradská 1.
„Rozhodně bychom byli rádi, aby polygony vznikaly i v oblasti výuky odborníků ve stavebních profesích a v oblasti gastronomie. Ale posuzovány budou všechny dle daných kritérií při respektování specifik jednotlivých profesí," odpověděl Miloslav Holakovský na otázku, zda budou ve druhé výzvě upřednostňovány některé obory.
Všechny otázky a odpovědi jsou dostupné na www.remeslozije.cz/chat/archiv-chatu. Příští on-line chat se bude konat v úterý 8. února 2011 od 8:15 hod a jeho hostem bude Mgr. Lenka Němcová z Odboru školství, mládeže a tělovýchovy MHMP. Téma chatu: Bude mít učňovské školství v současnosti i nadále podporu hlavního města Prahy?
Více informací o projektu ŘEMESLO ŽIJE!:
www.remeslozije.cz
hlavní manažer projektu: Karel Fryč, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
odborný pracovník pro publicitu: Andrea Bezděková, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Výukové polygony:
Výukové polygony představují nový typ vzdělávání, umožňující zkvalitnit profesní přípravu žáků pražských učilišť prostřednictvím přímé účasti podniků v jejich výuce. Výukový polygon je vybudován společně školou a podnikem a umožňuje výuku v reálném výrobním nebo obchodním prostředí při zachování priority jejich výukové funkce. Výukové polygony jsou specifikem projektu ŘEMESLO ŽIJE!, který realizuje Magistrát hl. m. Prahy společně s Hospodářskou komorou hl. m. Prahy.
Na výukové polygony jsou kladeny zvláštní požadavky: musí přinášet do výuky daného oboru nové technologie nebo materiály, případně nové metodické prvky, které by střední škola jiným způsobem jen obtížně získávala. Dále musí umožnit výuku ucelené části vzdělávacího programu, musí umožňovat pozastavení, přerušení, opakování nebo mimořádně i ukončení procesu v případě aktuální potřeby při sledování výchovně-vzdělávacích cílů. Je vyžadováno, aby zde žáci byli vystaveni časovým, kvantitativním, kvalitativním a dalším normám a obdobným požadavkům nebo přímému kontaktu s klienty, ale také například, aby byl polygon přístupný všem středním školám vyučujícím stejný nebo podobný obor. Výukový polygon musí podporovat obory vzdělání s výučním listem zařazené do příslušného projektu OPPA a musí splnit všechny administrativní a formální požadavky související s řízením tohoto projektu. Pravidla výukových polygonů jsou publikována na www.remeslozije.cz v sekci Podnikům - Výukové polygony.
ŘEMESLO ŽIJE!:
Projekt ŘEMESLO ŽIJE! je projektem OPPA realizovaným Magistrátem hlavního města Prahy a Hospodářskou komorou hlavního města Prahy. Je zaměřen na zkvalitnění výuky na středních školách vyučujících obory vzdělání s výučním listem pomocí jejich propojení s podniky. Projekt je realizován podle dlouhodobého plánu schváleného Zastupitelstvem hlavního města Prahy do 2013. Základním posláním projektu je vytvoření a pilotní ověření nových způsobů přímé účasti podniků ve výuce a její následné zkvalitnění a také významné ovlivnění obrazu učebních oborů na veřejnosti prostřednictvím komunikace jednotlivých zařazených aktivit. Projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu, ze státního rozpočtu ČR a z rozpočtu hlavního města Prahy.
(tz)