Ovocný mošt není nic nového pod sluncem. Nenajdete prodejnu potravin, která by ho neměla v regálech. Zemědělec Tomáš Soška ze Sosnové na Opavsku s ním však na domácím trhu způsobil hotovou revoluci. Vymyslel pro tradiční nápoj objevný, přiléhavý název Vitaminátor, citlivým pěstováním a zpracováním surovin ho nepřipravil o nejcennější, zdraví prospěšné látky a nabídl ho v dokonalém obalu. Našel volný prostor na trhu a ukázal menším pěstitelům cestu do prosperity.
Jak vznikl nápad začít vyrábět Vitaminátor?
Čistě zemědělskou firmu, jejíž hlavní činností bylo a je sadařství, jsem začal orientovat také na zvyšování přidané hodnoty našich výpěstků. Chtěl jsem mít hotový výrobek, který si najde svého spotřebitele. Jen hospodařit na půdě v malém nejde. Vracet se do doby kovozemědělců, tedy mít zaměstnání a ve volném čase hospodařit, nechceme. Žijeme přece v jiné době.
Z těchto úvah vzniklo desatero pro podnikání v zemědělství. Můžete ho přiblížit?
Naši představu jsme formulovali do deseti zásad: Pojďme dělat to, co se velkém nevyplatí, kde dosáhneme exkluzivitu prodejce, co umíme rychle inovovat, co nám zvýší přidanou hodnotu, co je tradice, co nám sníží zásoby, co není náročné na mzdy, co dnes vyhazujeme, co když se nepodaří, tak nás to nezničí a co nás nebude investičně příliš zatěžovat.
A výsledkem byl Vitaminátor?
Ano. Vitaminátor je surový pasterovaný mošt. Naše babičky, jako dobré hospodyňky, zpracovaly každé přebytečné jablíčko, višně, třešně, hrušky, rybíz. Jenže v dnešních podmínkách jsem jen domýšlel, co všechno musí splňovat potravinářský provoz, hygienické i ostatní normy, různé certifikáty a systémy kvality, ISO a podobně. Pak jsem si ale vzpomněl na vojnu. V týlových jednotkách jsme všechno měli na kolečkách. Šla by udělat moštárna na kolečkách? Budeme v sezóně jezdit po zahrádkářských koloniích, po vesnicích a nabízet jim svou službu. Mimo sezonu si zpracujeme své ovoce. Je to řešení? To není špatný nápad.
A jak jste se dostali k originálnímu pojmenování šťávy?
Slovo Vitaminátor vzniklo při hledání něčeho, co je snadno zapamatovatelné, výstižné a lidem blízké. Ovoce je plné vitamínů a ve svých hlavách stále máme úspěch z Nagana a Dominika Haška - Dominátora . Ať VITAMINÁTOR září v nabídce nápojů tak, jako naši hokejisté na olympijských hrách v Naganu. Podtext hlásá: Když 100 % šťáva, tak na 100 % z ovoce. Slovo z OVOCE bych rád podtrhl. Náš systém neumí vyrobit šťávu mícháním ovocného koncentrátu a vody, neumí přidávat do šťávy stabilizátory, barviva a kdo ví co ještě. Náš systém umí jen to, co doma vyráběly naše babičky.
V čem spočívá jedinečnost Vitaminátoru?
Náš produkt je jednoduše řečeno surový pasterovaný mošt. Slovo surový mošt chápejme jako mošt, který nesedimentuje, proto obsahuje významné procento vlákniny. Vláknina je to, co zlepšuje zažívání. Každý ví, že mrkev je dobrá na oči, červená řepa na krvinky, rybíz má hodně vitamínu C. Právě u kombinace jablko-červená řepa jsme zaznamenali největší nárůst poptávky. Tato zelenina patří téměř bezkonkurenčně mezi nejefektivnější přírodní zdroje křemíku - zvaného také „minerál krásy". Každá přírodní surovina je našemu zdraví prospěšná, proč ji nahrazovat tabletkami? Vytkli jsme si nemalý cíl. Vrátit české ovoce na český stůl. A VITAMINÁTOR je vlastně tekuté české ovoce.
Počítáte do budoucna s rozšířením biosortimentu?
Právě na biosortiment, na ekologické zemědělce, sadaře i zelináře, se chceme v tomto roce zaměřit. Naše síla je ve flexibilitě a jednoduchosti. Ovoce vhodné k zpracování je zdravé ovoce s vadou na kráse. V roce 2008 jsme takto začali vyrábět pouze 100 % jablko, v r. 2010 po sklizni si již zákazník mohl zakoupit VITAMINÁTOR, Jablko - Mrkev, Jablko - Červená řepa, Jablko - Višeň a 100 % Jablko také v BIO kvalitě. Ostatní druhy budou v prodeji v roce 2011, to již i naše ovoce bude splňovat všechny ukazatele pro BIO produkci. Naše firma byla do roku 2010 v přechodném období z integrované produkce na ekologickou produkci.
A představíte svou vizi do budoucna?
Hledáme ovocnářské nebo skladovatelné podniky či soukromé sadaře, kteří se ztotožňují s naší filosofií a chtěli by také zužitkovat svou nadprodukci v pěstování ovoce. Jsme připraveni jednat o frančíze se zájemci tak, aby zákazník měl svůj nápoj VITAMINÁTOR z ovoce jeho domovu nejblíže. Také připravujeme exkluzivní smlouvu s odbytovým řetězcem, který podporuje kvalitní české potraviny, biopotraviny či potraviny z vašeho regionu.
za rozhovor poděkoval Pavel Kačer