Pražský Festival tanečních filmů, zaměřený na dance for camera filmy, připravil přehlídku českých tanečních filmů „na míru“ prostorám Českého centra New York. Ve čtvrtek 26. srpna se na střeše České národní budovy na Manhattanu představí výběr českých tanečních filmů, přičemž divákům se zde představí hned čtyři snímky – Delimitation, Roselyne, Efeméry a Fibonacci.
S NOVÝM ELÁNEM A ENERGIÍ
Neverbální divadlo a tanec má v programové strategii Českého centra New York (ČCNY) mnohaletou tradici, jeho uvádění ale zastavil Covid, a tak se začalo experimentovat. Díky podpoře ČCNY se zde v minulosti představil například filmový taneční projekt newyorského studia Dušana Týnka. Nový projekt, který tentokráte vznikl ve spolupráci s Pražským festivalem tanečních filmů, však přináší „taneční současnost“ a jako takový má vynikající předpoklady zaujmout newyorské publikum. Dance for camera snímky spojují poezii filmu s novým rozměrem tance.
JANA NÁVRATOVÁ, UMĚLECKÁ ŘEDITELKA FESTIVALU TANEČNÍCH FILMŮ:
„Do Bohemian National Hall se s českými tanečními filmy vracíme po pěti letech. Poprvé jsme představili kolekci českých dance for camera filmů v roce 2016. Letos nabízíme umělecky vyzrálou tvorbu, která je výsledkem nadšení i odvahy experimentovat a hledat silnou vizuální a emocionální výpověď na pomezí tance a filmu.“
MIROSLAV KONVALINA, ŘEDITEL ČESKÉHO CENTRA NEW YORK:
„Doba, kdy je tak nesmírně složité cestovat a pořádat živé umělecké akce, je pro žánr tanečních filmů velmi příznivá. Nikoli jako náhražka představení, ale jako plnohodnotný samostatný interdisciplinární prostor, v němž se mohou potkat tanečníci, choreografové
i filmaři se svými diváky. Jsme moc rádi, že tento prostor může České centrum New York nabídnout a věříme, že česká tanečně-filmová tvorba naše návštěvníky zaujme.“
Organizátoři se pak rozhodli jít ještě dále a přehlídku na střeše České národní budovy v New Yorku, obohatit o živou taneční performanci české tanečnice Denisy Musilové a její americké taneční partnerky Tami Stronach (USA).
ZATANČÍ „POD HVĚZDAMI“
Delimitation – letošní vítěz mezinárodní soutěže Festivalu tanečních filmů natočila režisérka Tereza Vejvodová s tanečnicí Markétou Jandovou v hlavní roli. Film tematizuje hledání osobního prostoru a pocit osamění uprostřed rušného velkoměsta. Tereza Vejvodová je i režisérkou druhého snímku Roselyne, který je filmovou verzí stejnojmenného sóla performerky Cécile Da Costa. Postava Roselyne má reálný předobraz v ženě, která se příliš věnovala svému okolí až zapomněla prožívat svůj vlastní život. Film přináší intimní vhled do křehkosti a chaosu, v němž se postava pokouší najít sama sebe.
Snímek Efeméry vznikl jako pohotová varianta stejnojmenného site-specific projektu Farmy v jeskyni v situaci, kdy soubor nemohl kvůli restrikcím odehrát inscenaci živě před diváky. Vedoucí souboru Farmy v jeskyni Viliam Dočolomanský s režisérem Jiřím Matouškem pojali film jako psychedelickou procházku domem hrůz a podivností. Dočolomanský dokázal kameře nabídnout panoptikální postavy a znepokojivé hororové situace jako náhodné průhledy do nehostinných prostor členité budovy, jako cestu patry podvědomí, kde potkáváme strašáky, traumata a zlé sny.
Velkou poklonu krásám krajiny v okolí moravského Kyjova složil ve filmu Fibonacci režisér Tomáš Hubáček. Ve spolupráci s choreografkou Marií Gourdain vytvořili environmentální vizuální báseň, v níž strukturu krajiny umocňuje rytmus hudby a pohyb lidského stáda jako výraz jednoty života, ale i obavy o něj.
Program, který diváci v New Yorku uvidí, odráží jak kvalitu české taneční a choreografické tvorby, tak sílu audiovizuálního konceptu. Selekce je tak hodnotným nahlédnutím do témat současného českého umění.
(tz)