Jedním z nejoriginálnějších a nejosobitějších malířů, jenž pracoval v císařských službách, byl Vlám Roelandt Savery (1578-1639). Císař Rudolf II. si ho kolem roku 1604 povolal, aby šířil malířský styl Pietera Bruegela staršího, císařova oblíbeného mistra. Savery dovedl Bruegela, jednoho z nejslavnějších nizozemských mistrů, tak obratně napodobit, že jeho kresby (budou k vidění na výstavě) byly ještě donedávna pokládány za autentické výtvory Pietera Bruegela staršího.
Praha byla v době Rudolfovy vlády živé kosmopolitní centrum, kde působili nejvýznamnější vědci, umělci a myslitelé ze všech koutů Evropy. Savery se s pražským prostředím rychle sžil a pro císaře vytvářel scény ze života prostého lidu (např. pijáky piva), romantické lesní scenérie vzniklé v okolních lesích a také maloval zvířata z pověstných císařových zvěřinců a voliér - Savery např. zachytil exotické papoušky, z Nové Guiney dovezené kasuáry či dokonce vzácného blbouna nejapného, nemotorného ptáka, jenž byl již v 17. století vyhuben. Tato unikátní zobrazení pitoreskní atmosféry starobylé Prahy i zpodobnění zvířat, viděných Saveryho zvláštním pohledem, pražská expozice ukáže.
Výstava představí dílo Roelandta Saveryho u nás poprvé. Uskuteční se v Národní galerii v Praze, v nově zrekonstruovaném Schwarzenberském paláci - mimochodem tento renesanční palác Savery dobře znal a zachytil ho v jedné své kresbě. Pečlivé vybraná díla jak z pražské Národní galerie, tak zejména zápůjčky z Rakouska, Německa, Francie a Belgie sledují rozvoj Saveryho malířského umu - od raných děl, malovaných zcela v duchu vlámských mistrů, přes jeho unikátní krajinářské kompozice, vzniklé během jeho služby pro císaře Rudolfa II., až k pozdním, pečlivě komponovaným malbám zvířat a kytic, které maloval v Utrechtu.
Národní galerie připravuje tuto výstavu ve spolupráci Broelmuseem v Kortrijku (leží na území dnešní Belgie). Z tohoto vlámského města Savery pocházel a je zde právem pokládán za největšího malíře pocházejícího z této oblasti.
Olga Kotková
S PODPOROU VLÁMSKÉ VLÁDY