Je považovaný za oázu klidu uprostřed marocké pouště i za jeden z nejkrásnějších a nejvýznamnějších hotelů na světě. Ke svým téměř stým narozeninám si hotel La Mamounia v Marrákeši rozhodl věnovat nový interiér, jemuž kralují dvě plastiky z dílny sklářské a designérské společnosti LASVIT. Vzdávají hold tradiční marocké architektuře a do celého objektu přinášejí svěžest i nadčasový design.
Interiér hotelu La Mamounia (známá jako Grande Dame) teď září ještě více než kdykoli předtím. Legendární hotel, který Winston Churchill nazval jako: „nejkrásnější místo na celém světě“ je ukrytý v tajném světě nádvoří zdobeném sloupy a maurskými vlysy, prastarými olivovníky, růžovými zahradami, pomerančovníky a tisíci dalších druhů rostlin. Hotel stojí uprostřed 8 hektarů zahrad, které byly v 18. století královským svatebním darem princi Mamounovi. V roce 1923 byla oáza přeměněna na La Mamounia hotel, který kombinoval arabskou a andaluskou architekturu s vlivy Art Deco.
Pařížští interiéroví designéři Jouin Manku, kteří stáli za hotelovou renovací, oslovili ke spolupráci českou sklářskou a designérskou společnost LASVIT. A společně vytvořili dva jedinečné skvosty, jež osvětlují čajovnu a restauraci v centrální části hotelového komplexu.
Pocta marocké architektuře i evropské kultuře
První ze světelných instalací se nachází v čajovém salonku Salon de Thé. Jde o téměř šest metrů vysoký a téměř tři metry široký křišťálový lustr, zářící přímo nad fontán7ou. Ta je středobodem celého prostoru, inspirovaného tradičními arabskými čajovnami. Lustr sestává ze stovek skleněných kousků a svým stylem odkazuje na tradiční marockou architekturu. Inspirací bylo tzv. muqarnas, což jsou pro arabskou kulturu typické zdobené stropní klenby. Designéři ale muqarnu převrátili vzhůru nohama a dali jí moderní vzhled. Zároveň svou barvou a použitými materiály plastika do prostoru přináší pocit svěžesti a celý jej prosvětluje.
Druhé křišťálové dílo zdobí italskou restauraci L’Italien. Ta připomíná zimní zahradu, odkud se hostům naskýtá pohled na překrásné zahrady v okolí. Těmi je hotel La Mamounia proslulý. Interiér restaurace evokuje typickou italskou trattorii v moderním hávu. V jejím středu, a tedy v centru veškeré pozornosti, je umístěna otevřená kuchyně. A nad ní se tyčí druhá instalace od LASVITu. Plastika reflektuje lehkost, světlost a moderní design interiéru. Největší výzvou při její výrobě bylo najít ten správný materiál, který vydrží navěky a odolá přípravě jídla. Ta totiž každodenně probíhá přímo pod samotnou plastikou.
Italská restaurace přitom v marockém hotelu dává absolutní smysl, jelikož jeho filozofie je velmi multikulturní. Například již zmíněná čajovna je inspirována francouzským cukrářem Pierrem Hermé, jehož makronky, ale i čaje bývají označovány za nejlepší na světě. Kromě italské restaurace mohou hosté zavítat i do restaurace asijské nebo do Churchill Baru navrženého v typicky britském stylu.
Umělecká instalace v době covidové
Čeští skláři vytvořili obě plastiky podle návrhu dvojice interiérových designérů Jouin Manku. Aby dokázali jejich přáním maximálně vyhovět, museli vymyslet speciální způsob zavěšení i nasvícení. „Obě plastiky mají důmyslný systém interního nasvícení. Zejména plastika v čajovém salonku je v tomto ohledu velmi komplexní, protože kombinuje tři různé světelné systémy s několika různými typy skel. Tímto projektem jsme opět posunuli hranice lighting designu opět dále,“ říká Leon Jakimič, majitel a prezident společnosti LASVIT.
Projekt byl navíc o to složitější, že vznikal uprostřed pandemie. „Už tak technicky náročný projekt i jeho instalaci jsme museli koordinovat na dálku přes video hovory. Pro všechny to byla opravdu velká výzva, ale také zajímavá zkušenost. Jsem hrdý na náš tým, že jsme se s tím velmi dobře vypořádali,“ dodává Leon Jakimič.
(tz)