Rozvozu květin se k příležitosti Mezinárodního dne žen daří více než na Valentýna. V e-shopech tuto pozornost během posledních dvou týdnů objednalo téměř třikrát více Čechů než na začátku února. Vyplývá to z analýzy společnosti Shoptet, největší české platformy pro tvorbu a správu internetových obchodů. Zatímco květiny v běžných měsících kupuje online v průměru 30 tisíc mužů, před MDŽ je to až 140 tisíc. Průměrná cena jedné růže dosahuje v e-shopech 59 korun, ještě před pěti lety činila 39 korun.
U příležitosti Mezinárodního dne žen jsou Češi ve výběru dárků výrazně konzervativnější než v případě svátku svatého Valentýna. Mezi hlavní tahouny patří květiny, jejichž rozvoz si na pondělí během posledních dvou týdnů objednalo přibližně 140 tisíc mužů. „Zatímco oslavy Valentýna jsou především o dalších, často nápaditých dárcích, v případě MDŽ Češi sázejí hlavně na květiny, ke kterým nejčastěji dokupují čokolády nebo přání. Poptávka po rozvozu květin je dokonce téměř třikrát větší než v případě Valentýna. Bezpochyby tomu nahrávají i současná vládní opatření,“ uvádí Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.
Cena růží stoupá, rozvoz jídla na MDŽ neláká
Průměrná cena jedné kytice včetně dopravy dosahuje podle Shoptetu zhruba 460 korun. Celkově se však průměrný nákup k Mezinárodnímu dni žen, tedy včetně dalších dárků či přání, pohybuje okolo 620 korun. Pokud jde o ceny růží, které na Valentýna i MDŽ dominují, cena jednoho kusu v e-shopech činí průměrně 59 korun, ještě před pěti lety to však bylo o 20 korun méně. Většina objednávek také směřuje k menším lokálním květinářstvím. A zatímco na Valentýna Češi s oblibou objednávali také rozvoz jídel z restaurací, před MDŽ poptávka po těchto službách výrazně nestoupá. „Češi MDŽ neslaví stejně jako Valentýn, jedná se spíše o poděkování ženám drobným dárkem,“ dodává Miroslav Uďan.
Přirozená reakce na potenciální poptávku
Speciální dny jako právě Mezinárodní den žen nebo Valentýn patří i podle odborníků z Asociace komunikačních agentur (AKA) k hlavním příležitostem, kdy mohou obchodníci a marketéři zvýšit zájem zákazníků. „Tak jako kdysi populárnější Svátek matek, tak později Valentýn a dnes opět i MDŽ jsou firmy připraveny marketingově uchopit. Valentýn z našeho pohledu zatím vítězí – objevují se speciální kampaně, balení a nabídky. Je to přirozená reakce na potenciální poptávku. Konečně připomínka jmenin napsaná křídou na tabuli každého květinářství není v zásadě nic jiného,“ uvádí Marek Hlavica, ředitel AKA.
Více informací o české e-commerce naleznete na stránkách: https://www.ceska-ecommerce.cz/
(tz)
Ilustrace Pixabay.com