Provozovatelé restaurací se chystají na otevření svých provozoven. Nejprve se otevřou zahrádky, kde budou moci hosté usednout již od 11. května. O dva týdny později, 25. května, dojde k zpřístupnění i vnitřních prostor restaurací. Odborníci upozorňují, že bude třeba zavést specifická hygienická pravidla, aby se minimalizovalo riziko přenosu koronaviru ze zaměstnanců na zákazníky a obráceně.
Chybí opatření proti přenosu viru z personálu na hosty
Přestože existuje seznam doporučení k otevření venkovních prostor restaurací, podle odborníků není dostatečně vyřešeno riziko přenosu nákazy ze zaměstnanců na hosty. „V současné době se řeší především riziko nákazy mezi hosty. Zatím stále chybí informace, jaké kroky podniky učinily, aby se zamezilo přenosu viru z personálu na návštěvníky restaurací,“ upozorňuje auditorka a expertka na bezpečnost potravin Hana Brožková ze společnosti Bureau Veritas. „Po odstávce restauračních zařízení by měl následovat důkladný úklid s cílenou sanací prostor pro přípravu pokrmů. Personál provozoven by měl projít školením hygienického minima, které by mělo být rozšířeno o specifická opatření v souvislosti s rizikem nákazy. Úklid a sanace prostor nejsou drahou záležitostí a školení hygienických opatření lze provést i vzdáleně formou webináře,“ dodává expertka společnosti Bureau Veritas.
Restaurace by měly mít jasný plán, jak hodlají zajistit vyšší hygienické nároky
Podle odbornice Hany Brožkové ze společnosti Bureau Veritas by si měla stravovací zařízení vytvořit jasný plán, jak hodlají zajistit vyšší hygienické nároky na provoz s ohledem na riziko nákazy koronavirem. „Restauratéři si budou muset opět vybudovat důvěru svých hostů. Ačkoli se lidé do podniků těší, zároveň mají obavy z nákazy. Odpovědnost je teď ryze na jejich straně, protože se neustále mluví o omezeních, počtu hostů u stolu a rozestupech mezi místy k sezení.“
Některé restaurační řetězce se připravují už nyní
Jeden z příkladů, kde mají naopak hygienická opatření na vysoké úrovni, je restaurační řetězec McDonald’s. „Neponechali jsme nic náhodě a již od počátku epidemie koronaviru jsme zavedli v našich restauracích zvýšená hygienická opatření. Zaměstnanci si začali častěji desinfikovat ruce a také dotýkané povrchy v rámci kuchyně a lobby. Při práci s potravinovými surovinami platí striktní hygiena rukou v pravidelných intervalech, dále mají zaměstnanci k dispozici jednorázové rukavice a samozřejmostí je nošení roušek,“ říká Zuzana Svobodová, ředitelka PR a komunikace společnosti McDonald’s. Šance na případnou nákazu zákazníka od obsluhy je tak minimální.
Všechny restaurace McDonald’s mají momentálně uzavřený vnitřní prostory a v provozu jsou okénka McDrive nebo nově upravená okénka pro pěší tzv. McWalk, či služba McDelivery. Od 11. května ale mohou otevřít alespoň své zahrádky, tam kde jsou součástí restaurace. „Na otevření zahrádek se připravujeme už nyní a u všech chceme obnovit provoz. Přizpůsobíme je tak, aby zákazníci mohli udržovat dostatečný odstup a na židle či lavičky umístíme samolepky, které je upozorní na to, že by si neměli sedat blízko sebe,“ dodává Zuzana Svobodová z McDonald’s.
Otevřené obchody nejsou při dodržování vládních doporučení jednotné
Hana Brožková ze společnosti Bureau Veritas upozorňuje, že ne všechny provozovny se k vládním opatřením a doporučením postavily stejně. „Obchody a provozovny, které mohly zůstat i v nouzovém stavu otevřené, se s vládními opatřeními popasovaly dle svých možností. Bohužel u jednotlivých prodejen je vidět, že přístup k opatřením není jednotný, a to ani v rámci jednoho obchodního řetězce. Někde se všechna doporučení úzkostlivě dodržují, jinde jsou brána na lehkou váhu. Obecně jsou na tom lépe nákupní řetězce, které dbají na to, aby byli zaměstnanci vybaveni ochrannými pomůckami, a zároveň své pracovníky školí, aby dovedli tyto pomůcky správně používat. U vstupů jsou navíc prodejny vybaveny desinfekcí a jednorázovými rukavicemi, řada zákazníků nicméně prochází kolem těchto prostředků bez povšimnutí.“
(tz)