Dle výsledků výzkumného šetření MasterIndex, které v březnu tohoto roku realizovala společnost MasterCard, 70 % českých žen používá nejčastěji platební kartu k nákupu potravin a oblečení. Devět procent uvedlo, že ji využívá také při platbě u benzínové pumpy a šest procent při nákupu na internetu. V budoucnu by téměř polovina dotázaných žen ráda platila kartou také za výlohy u lékaře nebo na státních a obecních úřadech.
Spotřebitelský průzkum s názvem MasterIndex si v březnu letošního roku nechala od nezávislé výzkumné firmy GfK realizovat společnost MasterCard. Výsledky průzkumu ukázaly, že ženy nejčastěji platí kartou útratu v obchodech s potravinami a oblečením (70 %), při platbě u benzínové pumy (9 %), při nákupu na internetu (6 %) a při placení složenek nebo inkasa (5 %).
Zdroj MasterIndex, březen 2010, uživatelé karet (N=849)
Využívání karet v budoucnosti
„V rámci průzkumného šetření MasterIndex se snažíme sledovat trendy a vývojové tendence v nákupním chování držitelů karty, abychom lépe zareagovali na jejich potřeby a uzpůsobili jim naše služby. Proto nás velmi zajímaly například výsledky zabývající se otázkou, na kterých místech, kde se dosud kartami neplatí, by ženy rády platební kartu využívaly," vysvětlil Pavel Javorský, obchodní ředitel MasterCard Europe pro Českou republiku.
Téměř polovina dotázaných žen (49 %) by ráda využila možnosti platit kartou u lékaře, 45 % na obecních a státních úřadech, popř. při placení daní, 44 % ve více kavárnách, klubech, restauracích než je možné v současnosti a 37 % uvedlo, že ve více kinech a divadlech než v současnosti.
Zdroj MasterIndex, březen 2010, uživatelé karet (N=849)
Design a atraktivita karty pro ženy
Ačkoliv 53 % dotázaných žen považuje design karty za méně důležitý, 31 % by bylo rádo, kdyby byla karta vyrobena z materiálů šetrných k životnímu prostředí a dalších 30 % by uvítalo, kdyby na kartě mohly mít fotografii, kterou by si samy vybraly. V 24 % se objevila ještě odpověď týkající se možnosti výběru barvy karty, shodně 5 % by uvítalo zrcátko na kartě, nebo aby byla karta průhledná. Ve 4 % odpovědí se objevil ještě požadavek, aby karta voněla.
Průzkum se zabýval také atraktivitou služeb nabízených ke kartě. České ženy by nejčastěji uvítaly slevy v řetězcích supermarketů (90 %), slevy za energii (87 %), slevy u telefonních operátorů (79 %) a za velmi zajímavé považují také slevy v obchodech s oblečením (79 %).
O projektu MasterIndex
Společnost MasterCard provádí spotřebitelský průzkum MasterIndex v různých zemích Evropy pravidelně. V roce 2010 ho společnost poprvé představila i v České republice. Výzkum byl realizován jako Usage & Attitude studie klientů bank v České republice. Data byla získávána prostřednictvím CAWI (Computer-Assisted Web Interviewing) a také v on-line panelu společnosti GfK s použitím strukturovaného dotazníku. Cílová skupina byla definována jako reprezentativní česká populace ve věku 18-69 využívající služeb bank. Reprezentativnost byla sledována dle pohlaví, věku, regionu a velikosti místa bydliště.
Dotazování proběhlo ve všech regionech České republiky od 6. do 12. března 2010 a celkem bylo provedeno 967 kompletních rozhovorů.
/tz/