Hmyz jako jídlo budoucnosti se stává realitou běžného života. Společnost WormUP uvádí na trh hmyzí specialitu – křupavé červíky, což jsou ochucené sušené larvy potemníka moučného. Zájemci si je můžou koupit domů a křupat místo chipsů u televize, k vínu, či pivu, nebo jako výživnou svačinu plnou proteinů. V Praze je bude možné ochutnat 12. září na premiéře zážitkového filmu #PREZILYJSME, nebo o víkendu na Prosecco & Food Festivalu ve Žlutých lázních.
Hmyz se stává běžně dostupnou pochutinou jako křupání k televizi namísto chipsů, nebo jako výživná svačina plná proteinů díky společnosti WormUP. Ta přichází na trh s křupavými červíky. Jsou to ochucené sušené larvy potemníka moučného, což ale není klasický moučný červ, který se běžně objevuje v našich kuchyních. Potemník moučný, tedy jeho larvy, byly spolu s dalšími 5 druhy hmyzu uznané Evropskou unií v roce 2018 jako potravina nového typu. Evropská unie tak reaguje na očekávanou potravinovou krizi, kdy z dlouhodobého hlediska nebude možné uspokojit neustále rostoucí poptávku po mase. Křupaví červíci WORM UP mají vysoký podíl bílkovin (až 50%) a nenasycených mastných kyselin (30%), naopak žádný cukr. Ti, kteří se už odvážili tuto hmyzí specialitu ochutnat, připodobňují její chuť ke smažené cibulce nebo popcornu. Svůj názor na křupavé červíky si můžou již 12. září udělat účastníci premiéry zážitkového filmu #PREZILYJSME, jehož partnerem je i společnost WormUP, nebo Prosecco & Food Festivalu, který se uskuteční 14. a 15. září ve Žlutých lázních.
Rodinná firma WormUP je splněným snem jejího zakladatele Libora Sloupenského. Už jako malý si rád hrál s hmyzem a zkoumal jeho život. Nyní se mu podařilo vytvořit produkt, který víří vody a boří předsudky. „Hmyzu je na Zemi mnohem víc než všech ostatních živočichů. Přesto je běžně považován za něco nechutného, čeho je potřeba se zbavit. O to víc mě pak těší překvapený výraz každého, kdo naše červíky ochutná a zjistí, jaká to je lahůdka“, říká Libor.
„Ze začátku jsem vůči červíkům měla dost rezervovaný přístup. Musela jsem na sobě zapracovat a změnit svůj postoj. Pak mi zapojení do firmy začalo dávat absolutní smysl“, doplňuje Eva Sloupenská, spolumajitelka WormUP s.r.o.
Firma se svými křupavými červíky již prezentovala na food festivalech v Brně a Uherském Hradišti, teď míří do Prahy. Dále jsou v plánu festivaly v Olomouci, Kostelci nad Orlicí a Ostravě. Společnost je aktuálně ve fázi domlouvání odběrných míst a partnerů. Za cenu 125 Kč za 20g pytlík jsou křupaví červíci k dostání také v e-shopu worm-up.com. V nabídce je příchuť sůl a chilli, připravuje se další varianta se solí a česnekem. Minimální trvanlivost produktu je půl roku.
(tz)