decoChystáte se nakoupit vánoční dárky letos na internetu? Na tuto otázku odpovědělo kladně 86 % českých uživatelů internetu v aktuálním výzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Nejvíce budou Češi objednávat hračky, knihy či oblečení.

Českou e-commerce čekají další rekordní Vánoce. Letošní vánoční obraty dosáhnou až k 44 miliardám korun a dárky bude v e-shopech objednávat už opravdu drtivá většina uživatelů internetu. APEK ve spolupráci s agenturou Nielsen Admosphere oslovil více než 1100 respondentů v tradičním předvánočním výzkumu a získal tak aktuální informace o plánech českých spotřebitelů na internetového Ježíška. „Již počtvrté jsme se ptali na plány na vánoční nákupy zákazníků v ČR. Můžeme tak sledovat plynule rostoucí zájem o pořízení dárků prostřednictvím e-shopů. Alespoň nějaké dárky letos nakoupí on-line nejméně 86 % uživatelů internetu. Vloni to přitom bylo 82 % a například v roce 2014 76 %,“ shrnul základní výsledky výzkumu výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Vánoční nákupy ve své vrcholné podobě odstartovaly v uplynulém týdnu, který táhl tzv. Black Friday. Do mohutné marketingové akce importované z USA se zapojuje stále více internetových obchodů, kterým se díky tomu daří vyvolat zájem nakupujících o pořízení dárků již v listopadu. V českých e-shopech tak byla letos poprvé překonána hranice 4 miliard obratu v jednom týdnu. „Nakupující utratili v období od 19. do 25. listopadu více než 4,2 miliardy korun. Pod tuto hranici již podle našich odhadů týdenní obraty neklesnou až do samotných Vánoc,“ doplnil Vetyška. Absolutní vrchol vánočních prodejů by měl nastat v týdnu od 10. prosince, ve kterém by celková utracená suma mohla atakovat až 5 miliard korun.
Důležitým faktem z pohledu e-commerce je, že stále více roste počet zákazníků, kteří mají v plánu nakoupit na internetu většinu nebo dokonce všechny dárky. V roce 2014 upřednostňovalo nákup po síti oproti kamenným obchodům 29 % spotřebitelů, letos to bude již 40 %. „Tento nárůst je důkazem toho, jak Češi stále více upřednostňují pohodlí nákupu na dálku. 29 % respondentů našeho výzkumu uvedlo jako hlavní motivaci pro nákup dárků on-line úsporu času, dalších 12 % nákup bez front a 8 % pohodlné dodání. Celkem tedy 49 % nakupujících oceňuje komfort, jaký jim české e-shopy nabízí,“ doplňuje Jan Vetyška.

A jaké zboží plánují Češi objednávat v internetových obchodech na Vánoce nejvíce? Stejně jako v předchozích dvou letech zůstává trojice nejpopulárnějších kategorií stejná. „Hračky plánuje objednat 45 % respondentů výzkumu, knihy 39 % a oblečení a obuv 37 %. Velký zájem panuje ale i o další druhy zboží. E-shopy nabízí už prakticky veškerý myslitelný sortiment výrobků a zákazníci si tedy mohou vybírat,“ říká Jan Vetyška.

Tradičně populární je na internetu nákup parfémů a kosmetiky, které plánuje objednat 35 % nakupujících. Zájem bude také o šperky, hodinky a doplňky (24 %), vstupenky všeho druhu (22 %), dětské oblečení či výrobky péče o dítě (20 %), sportovní oblečení a vybavení (20 %) či zážitkové a pobytové vouchery (19 %). „Zájem bude samozřejmě i o elektroniku v čele s mobilními telefony. Jedná se o dražší zboží, které bude celkově generovat vyšší obraty, i když počet jednotlivých objednávek bude opticky nižší,“ popisuje Jan Vetyška a uzavírá: „Celkově se rozšiřuje okruh kategorií, které Češi nakupují on-line a tak tomu bude i během letošních Vánoc. Tento fakt jen potvrzuje pozitivní vývoj celé e-commerce, kvality našich e-shopů a jejich služeb.“

(tz)

Ilustrace Pixabay.com