obrHodnota nejčastější stravenky po sedmi letech výrazně vzrostla. Díky tomu, že v letošním roce firmy razantně zvyšují zaměstnancům příspěvky na stravování, je nyní nejfrekventovanější stravenkou ta s hodnotou 100 Kč. Dostává ji nyní plných 21 procent tuzemských zaměstnanců. Ještě loni přitom bylo nejvíce stravenek s osmdesátikorunovým nominálem, nyní jich je 18 procent.

Nominální hodnota nejfrekventovanější stravenky tak vzrostla o plných 20 korun. „Stokorunová stravenka má raketový nástup, ještě před třemi lety ji mělo pouhých osm procent zaměstnanců. V příštím roce se zastoupení stokorunových stravenek ještě výrazně zvýší, poté očekáváme nárůst zájmu o stravenky s hodnotami ještě vyššími,“ říká Jiří Brych, který má ve společnosti Edenred stravenky na starosti.

Ke zvyšování nominální hodnoty stravenek motivuje firmy zejména situace na trhu práce. „V době velmi nízké nezaměstnanosti hledají co nejefektivnější cesty, jak zaměstnancům přilepšit. Zvýšení příspěvku na stravování je logický krok, firmy si nárůst totiž mohou vložit do nákladů a snížit tak daňový základ, zaměstnanci zase neodvádějí ze stravenek sociální a zdravotní pojištění,“ upozorňuje Jiří Brych.

Konkrétně letos již zvýšený příspěvek na stravování čerpá plných třicet procent zaměstnanců. Firmy tak v průměru přidaly každému zaměstnanci 14,80 Kč. „Rekordní je nejenom růst výše příspěvku na stravování, ale i počet zaměstnanců, kteří ho čerpají. Dříve se zvyšovaly příspěvky ročně jen v průměru kolem pěti korun,“ doplňuje Jiří Brych. Více přitom přidávají zaměstnancům ty firmy, které zavedly stravenkové karty, než ty s papírovými stravenkami.

obrazZvýšením nominální hodnoty stravenky firmy reagují na nárůst cen v restauracích. Série legislativních změn v posledních dvou letech – zejména dopady zavedení elektronické evidence tržeb a kontrolních hlášení k DPH – zvýšily náklady majitelů restaurací, což vedlo k postupnému růstu cen jídel. „K dalšímu růstu pak přispělo i zvýšení dalších nákladů, zejména mzdových, restauratéři také častěji nabízejí dražší jídla z lepších surovin, vycházejí tak vstříc rostoucím nárokům strávníků. Výsledkem je, že Češi nyní v průměru utratí za oběd 115 korun, zatímco před dvěma lety to bylo o 13 korun méně,“ konstatuje Jiří Brych. Čísla vycházejí z Ticket Restaurant® Card indexu sestaveného z plateb více než 110 tisíc tuzemských zaměstnanců, kteří k úhradě obědů v restauracích používají platební stravenkovou kartu Ticket Restaurant® od společnosti Edenred. Statistiku každý měsíc tvoří téměř 1,2 milionu transakcí v restauracích všech tuzemských regionů.

I přes nárůst příspěvků na stravování tak stále naprostá většina zaměstnanců na oběd doplácí ze svého – ten, kdo má stokorunovou stravenku, nyní tedy 15 korun. Ještě o něco vyšší než průměrná útrata za oběd je současná hodnota ideální stravenky. Ta od začátku letošního roku činí 118 korun. „Zvyšuje se i počet firem, které chtějí využít maximálního zvýhodnění a nabízejí stravenky v této hodnotě. Většinou se jedná o ty, které mají obědové karty Ticket Restaurant® Card, u papírových stravenek je tato hodnota méně častá.

Edenred je celosvětovou jedničkou v oblasti transakčních řešení pro firmy, zaměstnance i obchodníky. V roce 2017 převýšil objem obchodů 26 miliard eur, přičemž 78 % připadalo na digitální formáty. Všechna tato řešení, ať už využívají mobilní telefony, online platformy, karty nebo papírové poukázky, dávají zaměstnancům větší kupní sílu, firmám pomáhají s optimalizací nákladů a smluvním partnerům zase přinášejí další byznys.

Portfolio je založeno na třech hlavních oblastech činnosti

• zaměstnanecké výhody (Ticket Restaurant®, Ticket Alimentación, Ticket Plus, Nutrisavings a další),
• řízení firemních nákladů (Ticket Log, Ticket Car, UTA, Empreserial atd.),
• doplňková řešení, jako jsou korporátní platby (Edenred Corporate Payment), incentivy a odměny (Ticket Compliments, Ticket Kadéos) a veřejné sociální služby.

(tz)