Leden se ve většině českých obchodů nese ve znamení slev. Po vánočním nákupním šílenství se prodejci snaží zaujmout výhodnými nabídkami a nabízí slevy, které často dosahují i 80 %. Ne každá zdánlivě výhodná nabídka se ale musí vyplatit. Obchodníci totiž slevy často vytvářejí uměle nebo si kladou zvláštní podmínky. Jak ve slevách nakoupit skutečně výhodně a nenaletět na triky prodejců, vám poradíme.
Infomujte se o ceně produktu
Lednové nákupy nemusejí být zdaleka tak výhodné, jak se může na první pohled zdát. Výzkum společnosti Karsa Technologies z roku 2015 například prokázal, že v lednu zlevnily e-shopy pouze tři procenta svého sortimentu, u dvou třetin zboží naopak k poklesu ceny po Vánocích vůbec nedošlo. Většina slev je tak podle odborníků vytvořena uměle. „To že prodejce připevní k výrobku cedulku sleva, ještě neznamená, že bude levnější. Obchody často ceny několik týdnu před výprodejem uměle zvýší a pak je znovu sníží na původní úroveň. Slevu tak zákazníkovi skutečně poskytnou a jejich jednání není nijak postižitelné, kupující ale ve výsledku nic neušetří," říká Tomáš Kunc ze společnosti Senior Safe, která poskytuje seniorům asistenční služby.
V případě nákupů dražšího zboží tedy odborníci doporučují zjistit si cenu výrobku předem. „Pokud si chce zákazník koupit například ledničku nebo jiné dražší zboží, měl by se předem informovat, v jaké cenové relaci se požadovaný model pohybuje. Pečlivější jedinci se mohou zaměřit také na vývoj ceny výrobku za poslední měsíce tak, aby viděli, zda je nabídka obchodníka skutečně výhodná," říká Kunc a dodává, že na nevýhodné slevy nejčastěji naletí senioři, kteří nemají možnost si informace o cenách výrobků zjistit, nebo jim nerozumí.
Nevěřte lákavým číslům
Výlohy obchodů v těchto dnech lákají na slevy ve výši desítek procent. Také tyto barevné billboardy jsou ale pouze snahou nalákat zákazníky do obchodu, slevy 70 nebo 80 % se totiž budou většinou týkat pouze drobného zboží. Stát se též může, že v obchodě najdete pouze několik málo kusů zlevněného zboží, zatímco ceny ostatních produktů zůstanou beze změny. I v tomto případě se proto vyplatí počítat. Nedbejte tak pouze na výši slevy, ale na celkovou úsporu. 20% sleva na dražší kousek oblečení nebo na elektroniku totiž může být ve výsledku mnohem výhodnější než 80% sleva na drobnosti.
Zeptejte se na podmínky akce
Pokud se chcete vyhnout překvapení, které vás při placení za zlevněnou věc může potkat, dopředu se důkladně seznamte s podmínkami akce. Mnoho prodejců uvádí drobným písmem doplňující údaje, kterých si kupující nemusí na první pohled všimnout. Některé slevy tak platí pouze při nákupu zboží nad určitou částku, jiné při nákupu více kusů zboží, mnozí prodejci pak slevy podmiňují vlastnictvím členské kartičky. Podmínky nákupu ve slevě tak vždy čtěte až do konce a v případě, že je váš účet při placení vyšší, než měl být, se nebojte ozvat.
Trvejte na svých právech
Někteří prodejci se snaží klást si u zlevněného zboží zvláštní podmínky, ve většině případů na ně ale nemají právo. U nákupu produktu přes internet tak máte nárok ho do 14 dnů bez udání důvodu vrátit, a to bez ohledu na to, zda jste ho koupili za plnou nebo zvýhodněnou cenu. Všechny druhy zboží pak můžete reklamovat. „Na zlevněné zboží se vztahuje záruka stejně jako na zboží, které v akci není. Výjimkou je případ, kdy je zboží zlevněné kvůli nějaké vadě, v tom případě pak tuto vadu nelze po nákupu reklamovat," vysvětluje Tomáš Kunc ze společnosti Senior Safe. Vybírejte si tak vždy pouze spolehlivé prodejce, kteří dodržují zákonná práva nakupujících a reklamace či případné výměny zboží bez problému vyřídí.
O společnosti Senior Safe
Telefonická asistenční služba Senior Safe je svým zaměřením unikátní. Společnost založili mladí lidé nespokojení s prostředím a současnou situací seniorů v České republice s cílem přinést občanům starším padesáti let, kteří jsou často terčem násilí, podvodů a nekalých praktik obchodníků, bezpečnost, kvalitní služby, jednoduchost, pohodlí a dostatek informací. Každý člen společnosti Senior Safe obdrží informační brožurku a kartu, díky které může v případě potřeby využít služby asistenční linky. Operátor na lince ihned vyhodnotí požadavky volajícího a následně seniorovi poradí, vyhledá potřebné informace nebo zprostředkuje dodavatele konkrétní služby. Společnost, která je držitelem ochranné známky, v současné době spolupracuje s osvědčenými dodavateli z různých oborů. Seniorům se snaží zprostředkovat seriózní a slušné jednání řemeslníků i odborné právní či finanční poradenství.
(tz)