Český trh je stále otevřenější vůči službám pro domácnost. Lidé ročně vydají miliardy korun právě za domácí práce, které za ně vykoná někdo jiný. Kromě úklidu se zvyšuje i zájem o hlídání dětí a péči o seniory nebo drobné opravy v domácnosti. Při výběru lidé kladou důraz na spolehlivost, jednoduché objednání či pojištění. LidskáSíla.cz je po půl roce po vstupu na trh největší firmou zaměřenou na úklid domácností.
V Praze si podle Roberta Vojáčka (bývalého ředitele pro růst ve startupu Liftago), ředitele a zakladatele startupu LidskáSíla.cz, mohou pravidelný úklid dovolit domácnosti s měsíčním příjmem alespoň 40 tisíc korun, mimo hlavní město pak domácnosti vydělávající nad 30 000 Kč.
Právě tyto domácnosti utratily jen za rok 2013 přibližně 9 miliard korun za běžnou údržbu domácnosti a drobné opravy bytů, dále 1,5 miliardy korun za další služby související s bydlením a 2,3 miliardy korun za služby a zboží pro běžnou údržbu domácností.
Proč si lidé objednávají úklid?
Trendem je rozhodně čím dál více služeb delegovat. „Chceme si zjednodušit život. Trávit volný čas tím, co máme opravdu rádi, věnovat se rodině, koníčkům. Máme čím dál více možností k cestování a objevování spousty zajímavých míst a aktivit, tak proč trávit čas úklidem? Svěřit úklid někomu jinému už není výsadou nejbohatších," popisuje Robert Vojáček, zakladatel a ředitel českého start-upu LidskáSíla.cz, který propojuje dámy na úklid s domácnostmi. Lidé nechtějí uklízet a starat se o domácnost.
V těchto statistikách není zahrnut další velký trh. „Lidé chtějí mít čas na práci, roste hlídání dětí, a do budoucna, i když je to smutné, se nechceme starat o seniory," upozorňuje Vojáček s tím, že trh o velikosti cca 15 miliard korun je tak ještě podhodnocený.
Přestože dnes nabízí služba LidskáSíla jen úklid domácností či kanceláří, do budoucna by se ráda rozšířila i do dalších oblastí, a to zejména péči o seniory. Během následujících dvou let by společnost ráda dosáhla 100 tisíc hodin úklidu po celé České republice.
Spolupráce založená na důvěře
Větší města nabízejí širší portfolio služeb a LidskáSíla zatím není výjimkou, jak vysvětluje Robert Vojáček půl roku od založení startupu: „V současné době máme okolo 1 250 zákazníků, o které se stará přes 160 dam na úklid. Tento měsíc uděláme milion korun v obratu. Do budoucna chceme rozšířit naši působnost nejen do jiných měst v Česku, ale rozšířit i nabídku služeb." Podle jeho slov pokud zvládnou nábor podle plánu, tak příští rok „otočí" přes 50 milionů korun.
„Naším největším problémem není růst zákazníků a reklama, ale čas potřebný na filtraci a proškolení dam s ohledem na náš rychlý růst," doplňuje Michaela Somolová, spoluzakladatelka a provozní ředitelka společnosti.
„Důvěra je v našem oboru snad nejdůležitějším prvkem. Z naší strany musí být perfektně odvedená práce, ale než se k ní vůbec dostaneme, zákazník nám musí vložit svou důvěru a udělat první krok - objednávku," vysvětluje Vojáček.
Podle něj je právě vzájemná důvěra založená na přístupu jak k zákazníkům, tak samotným zaměstnancům. „Práce s lidmi není jednoduchá a nelze k ní sepsat jednoduchý návod jako na řízení skladu nebo výrobu. Díky lidskému přístupu se nám podařilo stát se největší agenturou pro úklid domácností na českém trhu za pouhých šest měsíců působení," dodává.
Konkurenční boj v úklidu domácností neexistuje, jelikož skoro nikdo nemá důvěru lidí a dam na úklid zároveň. Důvěru získáte jen správným chovaní k zákazníkům i poskytovatelům služeb a na to se nedají sepsat jednoduché procesy jako třeba na řízení skladu nebo výrobu. Proto je tento byznys docela výzva a nikdo se zatím nedokázal dostat do velkých čísel.
Jednotlivec nebo agentura?
LidskáSíla.cz nabízí férovou cenu pro zákazníka i dámy na úklid a máte tedy jistotu, že neplatíte žádným moderním vykořisťovatelům. „Naše hodinové sazby začínají na 140 korunách, přičemž 110 korun jde přímo dámě, která u vás uklízí," vysvětluje Robert Vojáček. Běžná mzda v úklidových službách se přitom pohybuje mezi 55 a 80 korunami.
Agentury také bývají pojištěné pro případ poškození věci a dokážou nabídnout náhradu pro případ nemoci nebo dovolené svého zaměstnance. Nabídka firem tedy mnohdy znamená pohodlí pro obě strany. Dámy na úklid si nemusí hledat zákazníky, protože agentura je schopná jí zaplnit kalendář podle časových i místních požadavků. Na druhou stranu nabízejí i jednoduché objednávání pro zákazníka. „Na našem webu je objednávka záležitostí několika kliknutí. V prosinci navíc spouštíme mobilní aplikaci, která je zrcadlem webových stránek. Zákazníci mohou udělat vše od registrace přes objednávku až po správu svého účtu. Umožňuje i komunikaci s námi i dámou na úklid. O mobilní aplikaci měli zákazníci dlouhodobě velký zájem," doplňuje Robert Vojáček.
O růstu hovoří čísla
Start-up nedávno zveřejnil některé zajímavé údaje z listopadu od založení v letošním dubnu: roste exponenciálně, úklidová špička je dopoledne ve všední dny, v pátek od 6:00 do 9:00, v úterý, středu, čtvrtek od 9:00 do 12:00 - uklidí se až 50 domácností (resp. 75 domácností za prosinec), 75 % zákazníků je nadprůměrně spokojeno, nejvíce lidé připlácí za úklid oken (456), nejčastěji objednávají úklid ženy (63 %) a to v průměru na 4 hodiny úklidu v bytech o výměře 70 metrů čtverečních. V Praze je 100 % pokrytí místními dámami.
„Naším hlavním cílem je nabídnout zákazníkům služby v perfektní kvalitě za cenu, která nám dovolí adekvátně ohodnotit práci našich zaměstnanců," vysvětluje Robert Vojáček, jeden ze zakladatelů společnosti. „Základními hodnotami jsou pro nás transparentnost, důvěra, kvalita, rychlost a jednoduchost. Tedy přesně to, co lidé za své peníze očekávají. Díky zpětné vazbě od zákazníků víme, že právě proto jsou s našimi službami spokojeni," dodává.
Důležitou součástí zpětné vazby je hodnocení jak dam na úklid, tak zákazníků. Vždy po úklidu najde zákazník krátké zhodnocení úklidu - například připravenost domácnosti na úklid a dostatek čisticích prostředků. Zákazník má možnost úklid zhodnotit prostřednictvím e-mailového dotazníku. LidskáSíla navíc nabízí možnost reklamace úklidu bez udání důvodu do 24 hodin.
Jde o oboustrannou důvěru
Jak doplňuje Michaela Somolová, tento typ byznysu je založen na důvěře všech stran: „Snažíme se jakýmkoli komplikacím a nepříjemnostem předcházet. Kontrolu prevence před možným poklesem kvality, zejména u dlouhodobých zákazníků, má na starosti zkušený kolega Mirek Pokora. Jsme také samozřejmě pojištění a při výběru vhodných kandidátek klademe důraz i na čistý trestní rejstřík a reference."
Kdo si obvykle rád odpočine od péče o domácnost? Téměř dvě třetiny úklidů si objednávají ženy. Nejčastěji je služba poptávána na devátou až dvanáctou hodinu dopolední, v úterý až čtvrtek. V pátek si dámy na úklid přivstanou, aby mohly začít už v 6 hodin ráno. Naopak nejméně vytížené bývají ve večerních hodinách od pátku až do pondělí. „Aktuálně nabízíme služby po celé Praze, ale našim cílem je rozšíření působnosti i do dalších měst v republice," komentuje Robert Vojáček.
Průměrně trvá úklid 4 hodiny
Během této doby dámy obvykle stihnou nejen uklidit, ale případně i vyžehlit prádlo. U příplatků mají zákazníci velký zájem o mytí oken, lednic a čištění trouby. Od června do listopadu umyly dámy z LidskéSíly téměř 500 oken, 83 chladniček a trub jen o 26 méně. Mezi další služby navíc patří i praní a žehlení prádla. Nejčastěji uklízejí v bytech o výměře 70 metrů čtverečních.
„Náš nejhorší měsíc byl růst 50 procent. V dobré dny je 75 úklidů denně," říká k exponenciálnímu růstu Vojáček.
O LidskéSíle.cz
LidskáSíla.cz je český online start-up v jehož čele jsou zakladatelé Robert Vojáček (působil v Liftago) s Michaelou Somolovou a Šimon Podlipský. Tato platforma důvěry se zatím orientuje na úklid domácností, ale v budoucnu se chce zaměřit na poskytování dalších služeb v domácnosti, například péči o seniory. Objednat si domácí hospodyni lze na pár kliknutí. Dámy na úklid jsou školené a dobře placené. Aktuálně firma zaměřená na propojení dam na úklid se zákazníky roste a nabírá nové pracovníky. Do dvou let chce start-up zaštiťovat až 2000 důvěryhodných profesionálů ve službách po celé ČR.
Více informací na: https://lidskasila.cz
(tz)