Češi, kteří by se rozhodli pustit do podnikání, by viděli největší šanci na úspěch ve vlastním fast-foodu nebo restauraci. Naopak, naši severní sousedé v Polsku vidí největší potenciál v salónech krásy a poradnách na hubnutí. Vyplývá to z exkluzivního průzkumu, který si v Česku a v Polsku nechalo zpracovat středoevropské zastoupení nejrozšířenějšího fast-foodového řetězce na světě, co do počtu provozoven, společnosti SUBWAY.
Pro otevření fast-foodu nebo restaurace se vyslovilo 40 procent dotázaných Čechů a více než čtvrtina oslovených Poláků. Mezi další volby Čechů na úspěšné podnikání pak patří vzdělávání a až poté kosmetika a zdraví. U Poláků by na druhém místě bylo otevření fast-foodu nebo restaurace. „Z průzkumu je zřejmé, že Češi předpokládají další růst zájmu lidí o stravování v restauracích a fast-foodech. Jde o přirozený vývoj kopírující podobný trend na západ od nás. Poláci tradičně více sázejí na krásu a životní styl. Přesto i oni vidí v růstu stravování mimo domov velký potenciál," komentoval výsledky průzkumu Martin Princ, manažer rozvoje značky SUBWAY ve střední a východní Evropě.
Češi říkají podnikání ano, ale ...
Co se týká podnikání, jsou Češi spíše opatrní. Pokud by na svém účtu měli dva miliony korun, rozhodli by se je většinou investovat do nemovitosti (66 %) nebo by je nechali ležet v bance (38%). Cestu vlastního podnikání by zvolilo z 31 procent z nich. Podobně by se stejným objemem peněz naložili i Poláci. „Tradičně to odpovídá tomu, že lidé volí pro ně raději jednodušší cestu, což jsou určitě peníze v bance než vlastní podnik. Větší neochota Čechů pustit se do podnikání je vcelku známá, trochu nás podobný přístup překvapil u Poláků, kteří jsou považováni za podnikavé," uvedl Martin Princ.
Jako největší překážku pro rozjezd vlastního podnikání vidí Češi v riziku neúspěchu a nedostatku finančních prostředků. Podobně to vidí také Poláci. V tom by jim ale podle průzkumu mohlo pomoci zahájení podnikání pod známou značkou - tedy franchising. Ten podle dotazovaných usnadňuje rozjezd podnikání pro nezkušené a především snižuje riziko neúspěchu. Podnikání formou franchisingu by svým známým doporučilo 72 procent Čechů a 69 procent Poláků. „Franchising je i podle odborníků dlouhodobě nejbezpečnější formou podnikání a také tomu odpovídá doporučení dotazovaných," uvedl manažer značky SUBWAY, která všech svých více než 44.000 restaurací provozuje na
Průzkum společnost SUBWAY realizovala v lednu letošního roku na území celé České republiky a západní části Polska. Průzkum absolvovalo přes 600 respondentů, mužů a žen se středoškolským a vysokoškolským vzděláním.
(tz)