_MG_4467.jpgVýroba porcelánu v České republice má dlouhou tradici a dobré jméno u nás i za hranicemi. Tuzemští výrobci však musí v rámci zajištění konkurenceschopnosti přicházet neustále s inovacemi. Česká porcelánka Rudolf Kämpf letos sází na zvýšení podílu ruční malby.

Ještě před rokem 1985 působilo v Čechách více než 20 porcelánek. Postupně se však jejich počet snižoval, nejvýznamněji tuto situaci ovlivnila privatizace v 90. letech a pak nástup levného porcelánu z Číny v letech 2005-2006. Dnes, třicet let poté, funguje už pouze sedm českých podniků. Situace se sice nepatrně zlepšuje, nicméně je potřeba nastartovat změny, aby si české porcelánky zachovaly konkurenceschopnost.

V současnosti se více než sedmdesát procent z nich specializuje na produkci dekorativního porcelánu. Řadí se mezi ně také Rudolf Kämpf, česká porcelánka s více než stoletou tradicí, která se jako jediná zaměřuje na zachování ruční výroby. Hlavní motto společnosti Rudolf Kämpf zní: „Co výrobek, to originál".

Konkurence nás inspiruje

„Našimi významnými konkurenty jsou německé porcelánky, které se snaží výrazně vstupovat na český trh. Při výrobě se zaměřují zejména na kvalitu, podíl ruční práce mají opravdu vysoký a neustále jej zvyšují. Jde o trend, kterým se inspirujeme také, nejen u produktů pro český trh, ale také v rámci výroby určené k vývozu do zahraniční," vysvětluje marketingový ředitel porcelánky Rudolf Kämpf Michael Belov. Největším zahraničním odbytištěm porcelánky Rudolf Kämpf je trh v Rusku následovaný Kazachstánem.

Budoucnost českého porcelánu = zvyšování originality v ruční výrobě

Porcelánka Rudolf Kämpf se jako jediná v rámci českého trhu specializuje ryze na ruční výrobu - od začátku až do konce. Proto například jeden talíř projde více než patnácti páry lidských rukou před tím, než dorazí na stůl samotného zákazníka. Zatímco ostatní české porcelánky dekory na svůj porcelán pouze tisknou, Rudolf Kämpf se specializuje na ruční malbu, jejíž podíl chce letos ještě zvýšit. „Ruční kresba v současnosti pokrývá zhruba 10-12 % naší produkce. Její podíl plánujeme během roku 2015 zvýšit až na 35 %," vysvětluje Petr Kovylin, generální ředitel porcelánky Rudolf Kämpf.

Inovace se točí kolem kvality

V rámci dalších plánovaných novinek se Rudolf Kämpf zaměřuje primárně na kvalitativní inovace. Soustředí se například na zlepšení ergonomických vlastností stávajících výrobků, rozšíření sortimentu nejoblíbenějších dekorů a přípravu několika nových vzorů s ohledem na moderní tendence. Bonusem v rámci novinek je již tradiční vývoj a výroba symbolu čínského horoskopu, tentokrát pro rok 2016.

(tz)