7. ročník OCENĚNÍ ČESKÝCH PODNIKATELEK - OCP, zaznamenal 40% nárůst žen podnikatelek v Česku. Téměř 19.000 podnikatelek a 626 semifinalistek inspirovalo zakladatelku projektu, Helenu Kohoutovou k uspořádání konference WOMEN IN BUSINESS.
„Hlavní důraz v letošním roce klademe na jasné stanovení strategií a vizí. To je základem úspěchu v podnikání, životě i v projektech," řekla v úvodu konference Woman in Business Helena Kohoutová. „Po sedmi letech mohu říct, že projekt OCP se stal klíčovým českým projektem na podporu českých podnikatelek, který si navíc zakládá na odbornosti. V projekt sdružujeme profesionály, podporujeme a propojujeme byznys. Jedno z témat letošního roku jsou nové technologie a inovace. Protože ani my nemůžeme zůstat pozadu, naopak chceme jít příkladem. Vedle nové webové stránky, která funguje na systému Office 365 umožňující on-line registrace podnikatelek do projektu a efektivní práci porotců, jsme zavedli sociální síť OCP. Skupinu zřízenou na platformě Yammer, vlastněnou a řízenou OCP, která není veřejně přístupná a veškerý obsah je přístupný pouze schváleným členům. Je to taková malá revoluce. Jsem nadšená. Současně vím, že inovace beze smyslu nemají cenu. Všeho s mírou," doplnila zakladatelka projektu a dále dodala: „Přeji si, aby si i váhavější část podnikatelek připustila, že technologie nabízejí nový způsob práce. Díky nim jsme efektivnější a flexibilnější, a proto je dobré si před nimi nezavírat dveře. V analýzách společnosti Microsoft a referátu Martina Tolara, ředitele pro malé a střední podniky Microsoft, jasně zaznělo, že když ženy začnou, nemají konkurenci. Technologicky progresivní firmy založené ženami dosahují v průměru stejných či vyšších tržeb než firmy vlastněné muži."
Komerční banka jako patron konference vyzdvihla téma bezpečného podnikání. „Žijeme v době rychlých změn, které se týkají především oblasti internetové a mobilní komunikace. Sdílíme tak obrovské množství informací. Současně s tím, ale přichází množství nových a především nebezpečných hrozeb. Je proto nezbytné jim svým obezřetným chováním aktivně předcházet. Štěstí totiž přeje připraveným," vysvětlil patronaci Mojmír Prokop, Manager of Multichannels Department.
V tomto duchu se vedl další referát s názvem „CRIF jako strážce byznysu" obchodní ředitelky CRIF- Czech Credit Bureau, Evy Brušákové, jehož cílem bylo ženám poradit, jak se vyvarovat bílým koním a jak si identifikovat firmy, se kterými spolupracujeme. Vývoj světa, ekonomické vazby a souvislosti v něm, představil Prof. Ing. Michal Mejstřík, CSc., který je zároveň porotcem OCP.
Druhá část konference byla zaměřena na osobní zkušenosti s podnikáním. Zde se představily významné podnikatelky a současně vítězky předchozích ročníků projektu Ocenění Českých Podnikatelek.
Jednou z nich byla i Marta Slánská, majitelka MAXIMA REALITY (1. místo Středně velká společnost 2009, 3. místo Velká společnost 2013), která začala podnikat v roce 1996. „Realitní branže byla v roce 1996 spíše džunglí. Mým cílem bylo vnést na realitní trh etiku, odbornost a profesionalitu. Chtěla jsem, aby byla MAXIMA REALITY pro klienty etický a spolehlivý partner, něco jako notářská nebo advokátní kancelář. Také jsem hned na úvod, ještě než jsem měla první zaměstnance, spolupracovala s právníkem. Pro makléře je klíčový jeden bod z našeho etického kodexu: Tvá čest je přednější než tvoje provize. Etika je mantrou úspěchu a jde ruku v ruce s produktivitou. Řídím se tím už osmnáct let," řekla úspěšná podnikatelka.
Podělit se o své zkušenosti přišla také Eva Štěpánková, majitelka společnosti RYOR doprovázená svojí dcerou Janou, vedoucí oddělení propagace nebo Ivana Šachová, majitelka společnosti SCANquilt. Obě úspěšné podnikatelky, výherkyně soutěže Ocenění Českých Podnikatelek z přechozích let, které začaly podnikat ze zcela odlišných důvodů. První z nich musela kvůli nutnosti uživit čerstvě narozenou dceru, druhá z pocitu odpovědnosti po smrti manžela - původního majitele firmy.
Společným tématem byla především etika v podnikání. Všechny přítomné dámy se shodly na tom, že neustálé změny legislativy, regulací a vydávání dalších a dalších nařízení zatěžují podnikatele. Mluvilo se také o tom, jak moc je ohrožuje krize na Ukrajině a Rusku nebo vývoj globální ekonomiky. Skvělým příkladem toho, jak využívat nových technologií a řídit firmu na dálku, třeba od bazénu nebo domácího křesla, byla paní Slánská. „Je tam více klidu a člověk má pocit většího komfortu," vysvětlila majitelka MAXIMA REALITY. Naprostým opakem je Ivana Šachová, která preferuje osobní kontakt a tradiční způsoby komunikace. Paní Štěpánková sice technologiím fandí, ale více než sebe do nich angažuje svoji dceru Janu.
Na závěr prezentovaly své zkušenosti ženy, které se pohybují na poli českých i světových investic. Do diskuse o rozdílnosti ve stylech řízení podniku se zapojila Dana Bérová, spolumajitelka Sanu Babu s. r. o., golfového areálu Golf Park Slapy a dalších firem, top manažerka v Gartner Inc. Připojila se i Kateřina Zychová, generální ředitelka a zakladatelka hedgového fondu
a investiční společnosti Verdi Capital ČR, členka „100 Women in Hedge Funds", žena, která jako jediná Češka uspěla i na Wall Street.
Dámy diskutovaly společně se zakladatelkou projektu také o kvótách. Tématu, které je rozdělilo na dva tábory. Nicméně se všechny shodly na tom, že v 90. letech i dnes je ve vedoucích pozicích žen stále jako šafránu a je škoda, že jich není více. Firmy, které mají vyrovnaný podíl žen a mužů v managementu, jsou obvykle efektivnější a úspěšnější.
„Vedle technologií klademe důraz i na vzdělávání a nové dovednosti. Většina podnikatelek vystudovala jiný obor, než ve kterém podniká. Proto nabízíme ženám i zvýhodněné studium na institutu CEMI a jedna z registrovaných podnikatelek jej získá zdarma v rámci projektu," vysvětlila Helena Kohoutová zapojení institutu CEMI do projektu a současně představila Evu Matouškovou, majitelku a ředitelku rodinné firmy MATCOM, která se v současnosti zabývá významnou pedagogickou činností CEMI MBA STUDIES.
„Ocenění Českých Podnikatelek je dobrý projekt. Za největší přínos považuji to, že vyhledává a presentuje úspěšné podnikatelky, čímž dokazuje, že navzdory zprávám z médií, i u nás žije mnoho slušných a úspěšných lidí. Jak je vidět, úspěšnými se mohou stávat ženy i bez nějakých stanovených kvót," shrnula na závěr projekt Eva Matoušková.
O PROJEKTU:
Soutěž byla založena v roce 2008. Jejím cílem je podpora českých žen, podnikatelek. Umožňuje ocenit ženy jako osobnosti a poukázat na významné projekty nebo inovace v různých oborech, které české firmy pod jejich vedením přinášejí na český nebo evropský trh. Projekt nehovoří pouze o byznysu a úspěchu, ale i hodnotách a společenské odpovědnosti českých žen a podnikatelského prostředí obecně.
Kritéria hodnocení:
Do OCENĚNÍ ČESKÝCH PODNIKATELEK - OCP se mohou podnikatelky přihlásit na doporučení odborného garanta, který jejich firmu doporučil na základě analýzy, která zohledňuje dostupnost účetních závěrek za roky 2010-2012, roční obrat firem (tržby roku 2012) a hodnocení iRating ve stupních 1-11. Splňovat musí pravidlo 100% vlastnictví a českého občanství. Doba podnikání musí být minimálně 4 roky.
Soutěžní kategorie:
„Česká podnikatelka, která podnik vlastní a řídí"
- Udělují se ceny za první až třetí místo v podkategoriích Malá společnost (roční obrat 10 - 30 milionů Kč), Střední společnost (roční obrat 30-80 miliónů Kč) a Velká společnost (roční obrat 80 miliónů Kč a více).
„Výjimečná podnikatelka"
- Hodnotí se vliv na obohacení trhu nebo společnosti, zohlednění sociálních a jiných aspektů její činnosti.
„Cena za inovativní řešení" je udělována pod patronací Allianz
- Hodnotí se inovativní přístup firmy za poslední tři sledované roky bez ohledu na kategorii, ve které je firma zařazena.
„Výjimečný růst firmy" je udělována pod patronací Microsoft
- Hodnotí se výjimečný růst činnosti firmy za poslední tři sledované roky bez ohledu na kategorii, ve které je firma zařazena.
Více informací o soutěži naleznete na www.oceneniceskychpodnikatelek.cz