Zahraniční dovolené letos kvůli měnové intervenci podraží, a to o téměř 4 procenta. V loňském roce cestovali Češi nejméně za posledních 8 let.

V roce 2013 Češi cestovali do zahraničí méně než před vstupem do EU a nejméně za posledních 8 let, meziročně - 4 %, domácnosti šetřily, letos však lze očekávat oživení zájmu o zahraniční dovolené.

Chorvatsko zůstává nejoblíbenější destinací, dovolenou zde tráví 800 tisíc Čechů. K stabilním destinacím patří také Itálie (500 tisíc) a Řecko (300 tisíc).

Hitem posledních let je Turecko (+39 %, historicky nejvíce), z dražších destinací Rakousko (meziročně +22 %, od vstupu do EU na dvojnásobek).

Mezi hlavní poražené patří Egypt (-49 %), Maďarsko (-33 %), slibný vývoj nepotvrdilo Bulharsko (-28 %). Slábne zájem Čechů o dovolené na Slovensku.

Náklady Čechům meziročně vzrostly ve všech sledovaných zemích s výjimkou Turecka, průměrně o 3,7 %. Nejvýraznější meziroční nárůst cen se projevil v relativně dražších destinacích, například Rakousku, Německu nebo Francii

V dlouhodobém horizontu však Češi bohatnou, naše kupní síla je o 10,5 % vyšší než před vstupem do EU

Za boháče jsou Češi zejména v Bulharsku, Maďarsku a Turecku, kde jsou ceny utrácení českých turistů příznivě nakloněny. Za 1000 korun si Češi v Bulharsku nakoupí o třetinu víc než doma.

Hluboká cenová propast se projevuje v zemích na západ od České republiky, až o 30-40 %.

Náklady na zahraniční pobyt jsou nyní o 14 % vyšší než na pobyt tuzemský.

V loňském roce uskutečnili Češi téměř 4,2 miliónu delších zahraničních cest, nejméně od roku 2006. Přesto platí, že cestování neodmyslitelně patří k životnímu stylu českých domácností. „Recese v české ekonomice změnila naše cestovní zvyklosti překvapivě málo. Češi se svých zahraničních dovolených nevzdávají, spíš jen zkracují své pobyty, pokud cítí potřebu šetřit," říká Pavel Sobíšek, hlavní ekonom UniCredit Bank.

Levná exotika na dosah ruky, tak by se dala z pohledu Čechů charakterizovat dovolená v Turecku. V loňském roce do této země zamířilo 280 tisíc Čechů, zdaleka nejvíce v historii. Roste také počet Čechů na sousedních řeckých plážích, v Tunisku nebo i dle cestovních kanceláří v Maroku. Lidé zkrátka hledají alternativu k dříve populárnímu Egyptu, který zažívá prudký pád zájmu turistů kvůli bezpečnostním rizikům v zemi.

Turecko mocně investuje do turistického ruchu

Pokračuje trend, kdy české domácnosti krotí své náklady, většina z nich se však dovolené u moře nechce vzdát. Do této logiky přesně zapadá 40% nárůst zájmu o Turecko, tedy zemi, která je z pohledu Čechů levná, a přitom nabízí mnoho zajímavého. Turecko patří mezi šest turisticky nejnavštěvovanějších zemí světa, ročně sem zavítá přes 30 milionů zahraničních hostů. Turistický ruch zde patří k nejrychleji rostoucím sektorům ekonomiky.

Rakousko boduje v každém ročním období

Levné ceny zdaleka nejsou jediným způsobem, jak získat pozornost českých zájemců o dovolené. Nejlepším důkazem je Rakousko, tedy země, která patří z pohledu české peněženky k těm spíše dražším. Pod Alpy vyrazilo loni 340 tisíc Čechů. Když jsme vstupovali do Evropské unie, nebyla to ani polovina. Na předkrizovou úroveň se dostal taky počet cest do Německa.

„Je to dobrý důkaz, že Češi v dlouhodobém horizontu bohatnou, v západních zemích si můžeme za své peníze koupit asi o desetinu víc než před deseti lety. Naopak ceny v zemích na Balkánu z pohledu české peněženky stoupají, i když je tu pro nás stále levně," říká Pavel Sobíšek.

Oba břehy Jadranu zůstávají nejoblíbenějším cílem letních dovolených

Destinací číslo jedna dlouhodobě zůstává Chorvatsko, je každoročně volbou číslo jedna pro 800 tisíc Čechů. Stabilní je zájem také o Itálii, kam obvykle míří půl milionu Čechů, a Řecko, kde návštěvnost standardně překonává 300 tisíc.

Dlouhodobě mírně klesá zájem o dovolené na Slovensku, které ztratilo pozici dvojky. Počet českých turistů loni klesl těsně pod hranici 500 tisíc, konkurencí pro slovenské hory právě zmíněné Alpy.

Egypt obnovuje pozice, Češi se do Egypta vracejí, stejně jako turisté z EU

Po nepříznivém závěru hlavní letní sezóny a následných turbulencích způsobených proměnnou politickou situací dochází ke stabilizaci zájmu turistů o Egypt. Evropské cestovní kanceláře obnovily lety i do Sharm el Sheikhu, posiluje Hurghada a hitem se stává Marsa Alam.

„Nicméně situace v Egyptě umožnila posílení pozic především Tuniska, Turecka, Řecka, a Maroka. Češi objevili i další variantu celoroční destinace, jakou jsou Kapverdské ostrovy. Všechny signály z evropských trhů ale napovídají, že Egypt je zpět a začíná se opět vracet na původní čísla. Je to dáno jednak se zklidňující politickou situací, ale i tím, že jako celoroční destinace vzdálená 4 hodiny letu z Evropy nemá v podstatě konkurenci," uvádí Stanislav Zíma, marketingový ředitel a tiskový mluvčí Exim Tours.

Za očekáváním zůstaly v loňském roce také Bulharsko a Maďarsko, obě země české turisty spíše ztrácely a nepotvrdily tak slibný vývoj z předchozích let.

„V segmentu levnějších dovolených má Bulharsko nadále potenciál, země však musí dál investovat do obnovy turistické infrastruktury. Do Maďarska jezdí řada lidí jen na krátkodobé pobyty v lázních namísto delší dovolené. Zkracování dovolených je dlouhodobý trend," dodává Stanislav Zima.

Na dovolenou už jen s platební kartou?

Krátce před zahájením sezóny letních dovolených představila UniCredit Bank novinku, která potěší každého, kdo rád cestuje. Každý, kdo si otevře nové U konto nebo kterýkoliv jiný účet, který banka nabízí, má výběry platební kartou kdekoliv na světě a z bankomatu kterékoliv banky zdarma.

Banka již dříve umožňovala výběry zdarma v celé síti skupiny UniCredit, která zahrnuje více než 20 tisíc bankomatů. Nyní mají klienti ještě větší komfort, po celém světě mají k dispozici přibližně 2,2 milionu bankomatů.

Češi loni platili kreditními či debetními kartami UniCredit Bank v téměř 180 zemích světa, provedli více než 1,1 milionu platebních transakcí (meziročně o pětinu víc) a 142 tisíc výběrů z bankomatů v zahraničí (meziročně o desetinu víc).

„Počty transakcí a výběrů neovlivňuje jen turistický ruch, ale také rostoucí objem nákupů na internetu nebo trend příhraničních nákupů. V bezhotovostních transakcích proto vede Velká Británie, USA a Německo. Z bankomatů zase nejčastěji vybíráme tradičně v Německu, kam hodně klientů směřuje za nákupy kvalitního oblečení a potravin, vysoko je ale i Polsko. Vysoké postavení Ruska je dán tím, že je v této zemi stále upřednostňován hotovostní platební styk před používáním platebních karet," dodává Luboš Kováčik, manažer kartového oddělení UniCredit Bank.

Využívání platebních karet na dovolené je komfortní, ale je třeba dbát na bezpečnost. To znamená mít neustále přehled o tom, kde se karta nachází a kdo s ní manipuluje, a to i při platbách v obchodech. Platební karty fungují buďto na principu čipové technologie nebo autorizací online pomocí PIN. V případě, že klient zjistí ztrátu nebo cokoliv podezřelého, pak je možné kartu zdarma zablokovat prostřednictvím bezplatné nonstop služby. Vhodným ochranným prvkem je nastavení rozumného denního limitu čerpaných prostředků, který by měl odpovídat individuálním potřebám klienta, ale zároveň působit jako bezpečnostní prvek ochrany prostředků na účtu. Další možností je nastavení dodatečné autorizace plateb, například prostřednictvím mobilního telefonu, kterou některé typy platebních karet umožňují.

Levnější letenky i pohonné hmoty díky placení kartou

Pro pravidelné cestovatele má UniCredit Bank v nabídce kreditní kartu Miles&More, která umožňuje v rámci věrnostního programu sbírat volné letecké míle za každou platbu kartou. Zájem o tento program ve spolupráci s leteckou společností Lufthansa každoročně roste, meziročně o 40 %. Od spuštění tohoto programu UniCredit Bank ušetřila svým klilentům více než 66 milionů korun. Nejčastěji čerpanými odměnami byly letenky z Prahy do Londýna a také do New Yorku. Součástí je bezplatné členství v exkluzivním MasterCard ELITE programu a cestovní pojištění TRAVEL Basic pro cesty do zahraničí zahrnuté v ceně.

Češi jsou v rámci Evropy specifičtí v tom, že na dovolenou raději jezdí vlastním vozem než letecky. Pro cestovatele, kteří preferují tento typ cestování, má UniCredit Bank rovněž nabídku šitou na míru. Za své platby kartou MasterCard Agip mohou sbírat bonusové body do věrnostního programu you&eni, a získat tak slevu 2 Kč za každý litr pohonných hmot na všech čerpacích stanicích sítě Agip. I tady je zájem značný, Češi už projezdili 325 tisíc litrů zlevněných pohonných hmot.

(tz)