Ve dnech 8. - 13. 4. 2014 se v italském Miláně uskuteční 53. ročník přehlídky světového designu Salone Internazionale del Mobile. Opět představí tvorbu českých návrhářů, letos však bude nově k vidění i mimo výstavní haly. České centrum Milán poskytlo prostor netradiční prezentaci. V rámci projektu Glasswood svou tvorbu představí společnosti BOMMA, TON a Wine Food Market. Ukázka tvorby studentů Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze tvoří nedílnou součást prezentace. Rozsáhlou českou účast iniciovalo a spoluorganizuje České centrum Milán.
ČESKÉ CENTRUM MILÁN PODPORUJE DESIGN
Mezi hlavní aktivity Českého centra Milán patří podpora prezentace českého designu a posílení budování jeho image se snahou zařadit jej mezi světovou špičku, která se v Miláně prezentuje. „Spolupráce s českými firmami a designéry je jedním z hlavních pilířů programu Českého centra Milán a díky tomuto propojení jsme rádi, že v průběhu letošní přehlídky můžeme představit v našich prostorách originální projekt Glasswood," uvedla Radka Neumannová, ředitelka Českého centra Milán. Italské České centrum je stálým partnerem prezentace českého designu. Prezentace tvorby českých umělců se zde v rámci Fuori Salone/Salone del Mobile představí již potřetí.
MLADÁ TVORBA
Svůj projekt bude v rámci Glasswood prezentovat také Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze. Studenti Ateliéru produktového designu, Monika Matějková, Anna Štěpánková, Lukáš Kuba, Jorge García a Armando Salazar, pro něj navrhli prostorový objekt. „Chtěli však i technologie vystavovatelů a venku tak upozornit na akci odehrávají se uvnitř," popsali. Vznikla tak brána složená z ohýbaného dřeva společnosti TON, ve vrchní části doplněná světly ve tvaru kapek, vyrobených firmou BOMMA. Studenti UMPRUM vystavují na milánské přehlídce opakovaně. Vedle projektu Glasswood vystavuje škola pod kuratelou Evy Eisler na Ventura Lambrate instalaci Point of View. Pečlivý výběr napříč školními ateliéry vygeneroval tři desítky objektů, které představují to nejlepší, co v loňském roce na UMPRUM vzniklo. Celkem bude v průmyslové hale na předměstí Milána představeno osm ateliérů - Ateliér keramiky, Ateliér skla, Ateliér K.O.V., Ateliér módní tvorby, Ateliér design oděvu a obuvi, Ateliér textilu, Produktový design a Design nábytku a interiéru. Význam, který pro studenty přehlídky typu Salone Internazionale del Mobile mají, potvrzuje i prorektor školy Filip Suchomel: „Právě při těchto příležitostech může škola ukázat, jakým směrem se ubírá tvůrčí činnost jejích studentů, jak si jednotliví posluchači dokáží poradit s náročnými úkoly zadávanými vedoucími pedagogy a stále častěji také přímo samotnými výrobními podniky."
VELETRH PŘEDSTAVÍ OSVĚDČENÉ ČESKÉ ZNAČKY
BOMMA odprezentuje svou další řadu kvalitního broušeného českého křišťálu. Glass mount je sada dvou mís a vázy, které navrhl Arik Levy. Jejich dřevěný podstavec ve spojení s řezaným křišťálem vytváří kontrastní přechody z teplého do studeného, z měkkého do tvrdého. „Produkty vypadají, jakoby vyrostly ze země, ale nyní se vznášejí v oblacích jako sněhové mraky," popsal designér.
Židle a barové židle Merano. Tyto novinky, od mladého designéra Alexandera Guflera, uvede společnost TON. „Modely bych charakterizoval jako tvarově jednoduché a funkční. Chtěl jsem, aby židle působily po estetické stránce jako sochy, ale na druhou stranu byly hlavně komfortní a praktické při manipulaci," vylíčil Gufler. Produkty proto propojují spodní konstrukci z masivního dřeva s harmonickými tvary ohýbané překližky v sedáku a opěrce. Díky použité výrobní technologii jsou velmi lehké a neobsahují žádné šrouby či kovové části. U barovek si lze vybrat ze dvou výšek, židle lze stohovat.
„Společnost Wine Food Market oslovila výtvarníka Ronyho Plesla a výsledkem spolupráce je šest typů sklenic navržených na míru nejznámějším italským vínům," popsal vznik řady Bicchiere Italiano Jiří Jelínek, jednatel Wine Food Marketu. Ta obsahuje sklenky na prosecco, pinot grigio, sauvignon, chianti, pinot nero, barolo a doplňuje je ještě jedna sklenice na digestivo (ideálně grappa) a další, univerzální, tvarem vyhovující všem druhům vín. Set je ručně foukaný ve sklárně ve Světlé nad Sázavou, každý kus je originál. Jejich vzniku předcházelo roční testování a zkoušení, na kterém se vedle Ronyho Plesla podíleli také přední výrobci vín či sommeliéři.
ITALOVÉ ČESKÝ DESIGN OCENÍ
Český design si začal v průběhu posledních let budovat své jméno v Itálii, a to nejenom díky účasti na významných přehlídkách, ale i díky skvělé řemeslné kvalitě českých designových produktů a kreativitě. To jsou i hlavní ingredience konkurenceschopnosti českých firem, a to nejenom na italském ale i mezinárodním trhu. Italové mají dobré povědomí o vybraných firmách Lasvit, TON či designérech jako je Maxim Velčovský, ale čeká nás ještě hodně práce k tomu, aby si vytvořili celkovou ideu o českém designu obecně. V tom vidíme velký úkol do budoucích let, a to nejenom po stránce podpory prezentace českých firem a designérů, ale především v oblasti jejich propojování s významnými institucemi a osobnosti v oblasti designu v Itálii.
ČESKÁ CENTRA
Česká centra jsou agenturou Ministerstva zahraničních věcí pro propagaci ČR v zahraničí. Prosazují českou kulturní scénu na mezinárodním poli. Síť Českých center působí z 22 zahraničních metropolí tří kontinentů. Generální ředitelkou Českých center je Vilma Anýžová.
Více informací:
www.czechcentres.cz
www.bomma.cz
www.ton.eu
www.winemarket.cz
Česká centra v oblasti DESIGNU
- Podporují účast českého zastoupení na významných mezinárodních přehlídkách, veletrzích a realizují doprovodné programy s designéry.
- Jsou partnery významných českých designových soutěží (Nový zboží, Czech Grand Design, Bienále Brno), vítězům cen zajištují zahraniční rezidenční stáže.
- Organizují výstavy, módní přehlídky, workshopy a další akce pro prezentaci českého designu ve světě.
(tz)