Image foto (3).jpgEvropané méně obědvají a mnohem více hledí na to, kolik za hlavní jídlo dne zaplatí. Jedinou zemí, kde lidé letos na oběd v pracovním týdnu míří o něco častěji než před čtyřmi lety, je Česko. V porovnání se západoevropskými zeměmi ale máme stále co dohánět. Zatímco v tuzemsku si pravidelně oběd dopřává jen o něco více než polovina zaměstnanců, v dalších západoevropských zemích jsou to stále - i přes pokles - v průměru tři ze čtyř lidí.

Vyplývá to ze srovnávacího průzkumu o stravování, který vypracovala společnost Edenred, známá vydáváním stravenek Ticket Restaurant. Průzkum je součástí projektu EU na propagaci zdravé výživy FOOD. Šetření se uskutečnilo formou internetového dotazování v letech 2010 a 2014. Letos na začátku roku se ho účastnilo 4 612 lidí v šesti zemích EU (Belgie, ČR, Francie, Itálie, Španělsko a Švédsko). Nejvíce se podle průzkumu snížil počet lidí, kteří pravidelně obědvají ve „spořivém" Švédsku a v jižních státech unie, které byly nejvíce zasaženy druhou vlnou ekonomické krize - tedy ve Španělsku a Itálii.
Lidé, kteří jdou na oběd pak při výběru jídla stále mnohem častěji hledí na to, kolik zaplatí. Důležitost ceny při rozhodování o obědě se zvýšila ve všech sledovaných zemích. Ve dvou státech - Belgii a Itálii je cena nyní tím hlavním kritériem, v Česku a Španělsku je na druhém místě. „Velmi důležitý při rozhodování je také čas strávený na obědě - lidé preferují rychlou obsluhu a blízkost místa, kde obědvají," uvedla marketingová ředitelka společnosti Edenred Daniela Pedret. Výsledky podle ní ovlivňují dva faktory: tlak na efektivitu a pak také důsledky ekonomické recese.
Češi jsou výjimeční ve srovnání s obyvateli dalších států i tím, že když jdou na oběd, pak zdaleka nejčastěji do restaurace nebo závodní jídelny. „V České republice je to z velké části díky stravenkám, jejichž cena podle našich údajů pokrývá 80-90 % ceny poledního menu v restauracích. Také máme velmi rozvinutý systém závodního stravování," doplnila Pedret.
Zajímavostí je, že nejméně Čechů v porovnání s dalšími státy jí doma. Domácí oběd si dopřávají v pracovním týdnu Francouzi a Španělé.

Poznámka: v roce 2014 se uskutečnilo první šetření i na Slovensku, ale jelikož nejsou k dispozici data z roku 2010 nejsou výstupy zahrnuty.

***
Edenred, světový lídr předplacených poukázkových systémů, nabízející řešení určené jednotlivcům a firmám na posílení jejich životní pohody a výkonnosti. Přítomný ve 40 zemích celkem se 6 000 zaměstnanci. Více než 640 000 klientských firem a veřejných institucí, 40 milionů uživatelů služeb a 1,4 milionů partnerských provozoven. Edenred nabízí dvě kategorie produktů:
- Zaměstnanecké benefity a benefity pro veřejné instituce, týkající se stravování (Ticket Restaurant, Ticket Alimentation) nebo kvality života (Ticket CESU, Childcare Vouchers...)
- Výkonnost a motivace: řízení nákladů (Ticket Car...), produkty jako nástroje stimulace a odměňování (Ticket Compliments, Kadeos...) a nové produkty elektronických předplacených služeb
V roce 2013, Edenred realizoval objem ve výši 17,1 miliardy EUR, z toho více než 60 % v rozvojových zemích.

(tz)