Hodnota trhu asijských restaurací v České republice dosáhla v loňském roce 4 miliard korun. MAKRO si v dodávkách zboží pro tento segment drží 4% podíl. Letos jej chce zdvojnásobit. Ve spolupráci s provozovateli asijských restaurací rozšířilo sortiment o potraviny, jež jsou nezbytnou součástí asijských kuchyní. Sortiment určený pro přípravu asijských pokrmů nyní čítá na 240 položek.
Obchodníci asijského původu tvoří významnou skupinu zákazníků společnosti MAKRO. „Téměř třetinu maloobchodníků, jež u nás nakupují, tvoří právě provozovatelé vietnamských prodejen. Restauratéři však dosud preferovali jiné dodavatele. Zajímalo nás, jak bychom jim mohli vyjít vstříc. Provedli jsme proto rozsáhlý průzkum, jehož výsledky se snažíme reflektovat nejen v komunikaci, ale i při volbě nabízeného sortimentu a tvorbě ceny," vysvětluje Axel Hluchy, generální ředitel MAKRO Cash & Carry ČR.
Od ultra čerstvých potravin po sterilované suroviny
Při úpravě sortimentu se obchodní zástupci MAKRO setkávali s majiteli předních pražských restaurací. Podle jejich doporučení připravili sortiment, který obsahuje hned několik druhů sójových omáček, ale i další suroviny, jež jsou v asijské kuchyni samozřejmostí: mořskou řasu, rýžový papír, kokosové mléko, jasmínovou rýži, sterilovaný bambus nebo pitahayu, exotické ovoce rostoucí na několika druzích kaktusů.
Pro profesionály i nadšence
Nový sortiment mohou zákazníci zakoupit jak v balení pro profesionální použití, tak v balení pro domácnosti. „Popularita asijských kuchyní u Čechů stále roste. Věříme, že rozšířený sortiment ocení i ostatní zákazníci, kteří milují sushi, pho či další speciality a rádi si je připravují doma. U nás najdou vše potřebné, včetně širokého sortimentu ryb a mořských plodů. Nově proto nabízíme například irského lososa nebo tygří krevety," upozorňuje na novinky v sortimentu Jan Žák, ředitel nákupu MAKRO Cash & Carry ČR. MAKRO zavedlo také pravidelný leták, zaměřený na sortiment asijských potravin. V současnosti pak připravuje sortimentní katalog hned v několika jazycích.
Asijský tým funguje
Již v roce 2008 vznikl v Makru čtyřčlenný asijský tým. Jeho úkolem je pod vedením Nam Vo Vana, jenž přišel do české centrály z METRO Vietnamy, identifikovat potřeby asijských zákazníků a navrhovat změny, které jim usnadní nákupy. „Vytvořili jsme tým obchodních zástupců, rodilých mluvčích, kteří dobře rozumí specifickým potřebám těchto zákazníků. Víme, že asijští zákazníci preferují komunikaci ve svém mateřském jazyce, stejně jako například telefonické objednávky. Připravujeme tedy letáky ve vietnamštině, speciální sekci ve vietnamštině naleznete také na našem webu. Zajistili jsme i telefonního operátora - Vietnamce. Posílení sortimentu přesně podle přání našich zákazníků je dalším krokem, jak vyjít vstříc této zákaznické skupině," popisuje přístup k asijským zákazníkům Axel Hluchy.