Hledáte nebo měníte zaměstnání? Tak se vám hodí některé z rad a zásad, které byste neměli u pohovoru opomenout. U personalistů totiž můžete ztratit šanci na přijetí kvůli zdánlivým maličkostem. Přitom základní pravidla pro absolvování úspěšného pohovoru a tak i šance získat dobrou práci, nejsou nijak těžká splnit. Obecně se doporučuje několik jednoduchých zásad.
„Základním pravidlem je přesně si domluvit místo a čas setkání, přijít s dostatečným předstihem v oblečení adekvátním situaci a konkrétní společnosti. Důležité je i být připraven. Tedy zjistit si informace o společnosti a mít připravené doplňující otázky k pozici, o kterou se ucházíte.," řekl Martin Vejplacha, HR manažer z ČSOB.
Nepodceňujte ani takové detaily, jako je stisk ruky, mdlé podání ve stylu „leklé ryby", ale ani snaha „rozmačkat silou" dlaň personalistovi, nedělá dobrý dojem. Dejte si také pozor na další neverbální projevy, na pohovoru vystupujte přirozeně, nesnažte se stylizovat. Držte se skutečnosti, a stejně tak mějte jasno o vaší motivaci pro změnu pozice a výběr konkrétní společnosti a o vašich silných a slabých stránkách.
Nedělejte zbytečné chyby
Mezi nejčastější chyby patří bohužel ty, kterým se dá přitom snadno předejít. Počáteční velkou chybou je přijít na pohovor pozdě a neomluvit se. U pohovoru mnohdy také uchazeči nemají jasno, proč si zvolili zrovna tuto konkrétní pozici, nebo proč chtějí pracovat pro konkrétní společnost. V průběhu pohovoru pak velice špatně působí, pokud kandidát nezná informace o firmě, kam se hlásí, nadhodnocuje svoje zkušenosti a jazykové znalosti. Zásadním pravidlem tedy je nepřeceňovat své dovednosti a zkušenosti, ale také se nijak nepodceňovat.
Nové metody: Dotazník a web kamera
Mnohé firmy dnes běžně používají při výběru nových zaměstnanců například výkonové testy a osobnostní dotazníky. „Ty jsou uchazeči o zaměstnání zaslány do mailové schránky prostřednictvím linku a je možno je vyplnit on-line z domova. Další metodou jsou videodotazníky, kdy je zkrácený pohovor řešen prostřednictvím web kamery. Moderních technologií se není třeba bát," uvedl Martin Vejplacha. Ve finále jsou tyto novinky totiž ku prospěchu oběma stranám. Kandidát může velkou část situace řešit ve svém pohodlí, v době, kdy má klid a může se soustředit. Naopak pro personalistu jde o vítané nástroje, které šetří jeho čas, absolvuje totiž méně pohovorů. Samozřejmě se můžete setkat i s pohovory vedeným přes skype. S klasickými pohovory s personalistou či manažerem se však stále ve většině společností setkáte.
Pozor na sítě
Pokud máte profil na nějaké ze sociálních sítí, pak máte výhodu. Řada společností je totiž dnes velmi aktivní jak Facebooku, Twitteru i LinkedInu. Nemluvě o tom, že pokud dáte svým 300 přátelům vědět, že hledáte práci, můžete se dostat k nečekaným nabídkám. „Měli byste však pamatovat, že budoucí zaměstnavatel se před pohovorem na váš profil může podívat a jakékoli nesrovnalosti, hrubé výrazy nebo jiné emotivní osobní projevy vás mohou předem diskvalifikovat," upozornil Martin Vejplacha.
Šance dnes mají dnes všichni
Dnešní doba je příznivá i pro ty uchazeče o zaměstnání, kteří v minulosti tolik šancí neměli. Mnoho firem dnes již pohlíží na handicapované, maminky po rodičovské dovolené či lidi ve věku po padesátce z hlediska benefitů, které zaměstnavateli přinesou. Tito lidé jsou flexibilní, loajální, mají životní rozhled a jsou celkově přínosem pro kolektiv. „Lidé s jakýmkoli omezením by se neměli bát se ucházet o zaměstnání, existují možnosti zkrácených úvazků, práce z domova, studijního nebo zdravotního volna. To znamená, že například u osob se zdravotním postižením je to možnost úpravy pracovního místa, pokud je třeba, u matek s malými dětmi je na místě dotaz na firemní školku nebo příspěvek od zaměstnavatele," uzavřel Martin Vejplacha z ČSOB.
(tz)