Jsou e-shopy doménou mužů nebo žen? Je internetové podnikání hlavním či vedlejším zdrojem příjmu pro jeho majitele? Jsou majitelé e-shopů spíše z mladší, střední či starší generace? Odpovědi na tyto a další otázky hledal průzkum, realizovaný společností Shoptet.cz. „V roce 2012 jsme realizovali průzkum „Stav e-commerce v ČR v roce 2012", který potvrdil, že Česká republika je v rámci Evropy e-shopovou velmocí. Tentokrát jsme se pustili více do hloubky a chtěli jsme zjistit, kdo za e-shopy vlastně stojí? Ženy? Muži? Mladí? Staří? Jedná se spíše o podnikání typu selfmademan nebo ne?," říká Miroslav Uďan, CEO, Shoptet.cz.
Průzkum realizovaný na vzorku 1600 respondentů
odhalil, že typickým majitelem e-shopu je obvykle muž, žena, coby
zakladatelka a majitelka e-shopu tvoří pouhou třetinu. Další typický
znak pro majitele e-shopu je jeho věk: 26 - 35 let. Pokud bychom
rozšířili sledovanou hranici až do věku 45 let, vejde se nám do tohoto
věkového mantinelu přes 72 % majitelů
e-shopů. „Jen velmi málo jich
naopak najdeme ve věkové kategorii 56 let a více," říká Miroslav Uďan a
dodává, že práce s internetem a technologiemi tu starší generaci
jednoznačně znevýhodňuje. Na druhou stranu je velmi zajímavý trend ve
věkové kategorii
15 - 25 let. Ta tvoří necelou pětinu všech majitelů
e-shopů. „Nedá se s jistotou říci, že nám tu rostou noví Zuckerbergové,
co se ale říci dá, je fakt, že mladá generace bere podnikání, které
internet umožňuje, vážně a své první podnikatelské zkušenosti získává
již velmi brzo," komentuje výsledky Miroslav Uďan.
Skutečně je svět e-shopů především doménou mužů?
Skrývají
čísla z průzkumu nějakou zajímavou skutečnost? Miroslav Uďan říká, že
čísla mohou někdy přece jen klamat. „Máme mnoho klientů - mužů, kteří
zakládají e-shop svým jménem, ve skutečnosti však podnikání e-shopu řeší
jejich ženy," vysvětluje Miroslav Uďan. Ty totiž mnohdy mívají obavy,
že založení e-shopu je složitá věc, která vyžaduje specifické technické
znalosti, a proto tento proces nechávají na svých mužských protějšcích.
„Z našich statistik je zřejmé, že podíl žen, zakládajících e-shopy,
pozvolna roste, muži však této oblasti stále dominují. Ženy se ale velmi
rychle učí a máme tu i několik případů úspěšných rodinných firem, které
sice zakládal muž, otěže pak ale převzala žena, která dokázala
vybudovat natolik silné zázemí, že jí mnohdy muž do e-shopového byznysu
následoval," doplňuje Miroslav Uďan.
Ne jen jeden „vedlejšák"
Ekonomická
situace nutí stále více lidí v České republice hledat ke svému hlavnímu
zdroji příjmu ještě přivýdělek, který by navýšil rodinné rozpočty v
kolonce příjmů. Pokud se tedy podíváme na účel provozování e-shopů,
zjistíme, že pro 2/3 dotázaných je provozování
e-shopu vedlejší
činností, pro pouhou třetinu pak skutečně představuje hlavní příjem.
Navíc je pro pouhou třetinu e-shop jediným podnikáním, většina majitelů
e-shopů potvrzuje, že se nejedná o jejich první podnikatelský počin, ať
už v prostředí internetu či mimo něj.
Zdá se, že internetové
podnikání představuje relativně nejsnazší cestu, jak se pokusit rodinný
rozpočet obohatit. „Dříve bylo podnikání na internetu zahaleno určitou
tajemnou rouškou a zdálo se, že pod ni mohou nahlédnout pouze technicky
zdatní jedinci, jako třeba programátoři. E-shopy byly poměrně drahé a
pro běžného uživatele bez patřičného technického vzdělání velmi složité.
Dnes mají naštěstí všichni, kdo mají svou pevnou vizi a chtějí
podnikání na internetu vyzkoušet, daleko volnější ruku - e-shop je dnes
možné velmi jednoduše založit a neméně jednoduše s ním manipulovat,"
vysvětluje Miroslav Uďan, jehož společnost Shoptet.cz se na českém trhu
zaměřuje na pronájem hotových e-shopů. Právě jednoduchost a také
jednoznačná úspora počátečních investic láká mnohé lidi ke zkoušce.
Denně tak vzniká přibližně stovka nových e-shopů, přičemž jejich
průměrná „životnost" je 26 měsíců.
O průzkumu
Data v
zákaznickém průzkumu zkompletoval tým Miroslava Uďana (projekt
Shoptet.cz). Průzkum byl realizován v začátku roku 2013 na
reprezentativním vzorku 1600 klientů.
O projektu Shoptet.cz
Shoptet.cz
se na českém trhu specializuje na nabídku originálních a intuitivních
e-shopů, které nabízí formou pronájmu hotových e-shopů, což představuje
jednoduchý způsob, jak dosáhnout na vlastní internetový obchod rychle a
bez velkých investic. Pronájem internetového obchodu zahrnuje širokou
škálu služeb jako napojení na ekonomické systémy, různé platební metody a
také propojení se sociálními sítěmi a aukčním portálem Aukro.cz. V
současné chvíli má Shoptet.cz v portfoliu více než 1 600 aktivních
e-shopů, což tvoří zhruba 10 % komerčních řešení na českém trhu. Firma
expanduje na zahraniční trhy, v současné chvíli je aktivní v Brazílii.
Investor Ondřej Tomek získal ve firmě, jejíž aktuální hodnota se
pohybuje kolem 2 mil. EUR, pětinový podíl.
(tz)