Projekt Žena na Měsíci umělkyně Pavly Scerankové představuje objekty a instalace vyprávějící o izolaci člověka ve vlastním skafandru, fyzické i mentální krustě. Galerie hlavního města Prahy (GHMP) zve veřejnost na výstavu do prostor 2. patra Staroměstské radnice v období od středy ( 20. března) do 5. května.
Pavla Sceranková (* 1980, Košice) se v Galerii hlavního města Prahy představuje podruhé. Podobně jako na předešlé výstavě Zpráva z neokortexu, kdy se zabývala sny, pamětí a procesy odehrávajícími se v lidském mozku, podniká i tentokrát dobrodružnou cestu do neprobádaných míst. Opět čerpá z konkrétního zážitku, který ji podvědomě zasáhl, a rozpracovává jej do podoby svébytného vizuálního experimentu. Pro tvorbu Scerankové je typické paralelní soustředění na vědeckou a intuitivní složku. Obojí funguje jako rub a líc téže mince. Intuice však náleží spíše ženskému principu, který se uplatňuje tam, kde výpočty selhávají. Žena se proto stala nejen hlavní hrdinkou filmu Fritze Langa Žena na Měsíci (Frau im Mond, 1929), ale i výstavního projektu.
Ústřední postava, kovová figura ženy, nese na zádech objekt připomínající kyslíkovou bombu. Jedná se o nalezený materiál - skříň, pocházející z předmětného světa. Ten umělkyně spojila se sochou paní, s jejímž předobrazem se skutečně setkala. Stala se součástí dotvořeného příběhu. Obklopená jakousi krustou, která ji omezuje a zároveň ochraňuje - jako skafandr, do něhož se může schovat, odletět v něm a metaforicky se přiblížit k Vesmíru.
Symboly-objekty
Autorka pracuje se symboly-objekty, které na Vesmír přímo odkazují. Nejsou technicistně zpracované, souvisí s hledáním jiných světů, soukromých vesmírů. Tato transcendentalita má romantický charakter, stejně jako hrdinové filmu Žena na Měsíci(scénář napsala Langova manželka Thea von Harbou), či slavného snímku Metropolis. Umělkyně film necituje, přejímá pouze název a akcentaci ženského prvku.
Sceranková je sochařkou, která pracuje s množstvím materiálů a formálních vyjádření. První žena (2013) vychází ze základního geometrického útvaru trojúhelníka. Klade jej kaleidoskopicky vedle sebe a dociluje světelného, kosmického efektu. Hmota se nerozpadá, ale skládá v nadlidskou postavu, která v původních skicách vystupovala ze skříně. Výsledný model je však odlehčený od fyzické masy. Sceranková odhmotňuje figuru a nechá ji prostupovat záblesky světla jako by chystala svou ženu ke vzletu na Měsíc. Pozemské tělo, formované náruživostmi a nejrůznějšími požitky, překonstruovává a odtělesňuje.
Zachycení v trojrozměrné dimenzi
Futuristický objekt 7 vteřin (2013) zobrazuje fáze rakety Discovery v několika fázích při vzletu. Podobně jako Eadweard Muybridge zachytil pohyb přímo na fotografii, totéž činí Sceranková v trojrozměrné dimenzi. Zachází při tom s minimalistickými prostředky, monochromní bílou barvou modelů, které ponořuje do tmy.
V Planetární soustavě (2013) využívá umělkyně pro ni již charakteristický performativní prvek, zapojení fyzického těla. Pletoucí ženy představují vesmírnou energii, která rozpohybovává planety - klubka vlny. Ty obíhají Slunce a chrlí na oběžné dráze vesmírný odpad. Interaktivní instalace vznikla pouze pro výstavní prostor druhého patra Staroměstské radnice. Ukončením výstavy zanikne.
Tématem výstavy je nejen naše měřítko vnímání vesmíru, ale i křehkost v různých variacích - sádrové modely raketoplánu nebo vztah muže a ženy ve sci-fi videu Moje první žena (2005-2013) Dušana Zahoranského, manžela Scerankové. Lidskou existenci chápeme samozřejmě, aniž bychom si uvědomovali její efemérnost.
Výstava Žena na Měsíci vypráví o ženě jako mateřské energii, hybatelce a tvůrkyni. Nejedná se o sci-fi, ani feministický manifest, i když samotné slovní spojení „žena na Měsíci" zní stejně jako před osmdesáti čtyřmi lety stále poněkud nepatřičně, nýbrž je snahou o uchopení ženské esence v jejím nejhlubším smyslu.
Kurátorka výstavy: Sandra Baborovská
DOPROVODNÝ PROGRAM:
Autorská prohlídka s Pavlou Scerankovou: čt 25. 4. v 17.00
Lektorské prohlídky: čt 28. 3., 11. 4. v 16.30
Tvořivé dialogy s uměním (víkendový program pro rodiny s dětmi)
Pro děti, ale i pro všechny další věkové kategorie výtvarné dílny s lektorkou Lucií Haškovcovou přímo v expozici - animační program se speciálními doprovodnými materiály, připravený a realizovaný edukačním oddělením. Po interaktivních prohlídkách výstav následuje výtvarná reakce - vlastní tvorba návštěvníků. Účastníci akcí se mohou seznámit s tradičními i netradičními technikami z oblasti kresby, malby, experimentální fotografie i prostorové, intermediální, akční a konceptuální tvorby.
Cena 5, - Kč děti do 10 let, 20,- Kč návštěvníci nad 10 let. Akce si, prosím, rezervujte do 16.00 předchozího dne (Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., +420 608 216 418, +420 606 612 987).
Člověk v krychli - so 27. 4., 13-18 h, Staroměstská radnice, 2. patro
V rámci výtvarných reakcí na výstavu budeme vytvářet skici a návrhy na nejrůznější experimentální prostorové objekty nebo také zrealizujeme přímo jejich 3D modely. Ty budou symbolicky koncipovány jako fiktivní prostor pro lidské myšlenky, jež evokují "skafandr" nebo "sarkofág". Skicu vždy vyplníme souborem slov, která jsou klíčová, výstižná a stěžejní pro náš individuální vnitřní svět. V souvislosti s tím se zamyslíme i nad takovými tématy jako je komunikace, svoboda vs. nesvoboda, individualita, paměť atd. Pokusíme se ztvárnit náš "soukromý vesmír" - neomezený prostor, kde jednou z hlavních planet jsme my sami. K této tvorbě využijeme podle vzoru Pavly Scerankové mj. i klubka vlny, ale i další materiály jako jsou provázky, papírové roličky atd. a pokusíme se vytvořit site-specific parafrázi na její zde přítomné dílo.
Interaktivní prohlídky pro školy
Možnost interaktivních prohlídek spojených s experimentální výtvarnou reakcí na výstavu, vhodné pro všechny typy škol (rezervace: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., +420 608 216 418, +420 606 612 987).
(tz)