Pořídit vánoční dárky, připravit pohoštění i nutnou výzdobu stojí průměrnou českou rodinu 28 tisíc. Využít povánoční slevy a pořídit některé dárky až v sezónních výprodejích se podle ankety* GE Money Bank chystá 31 % Čechů. Celkově plánujeme ve slevách utratit 4150 korun na hlavu. Nejčastěji za oblečení, obuv a elektroniku. Hotovost budeme při nákupech využívat méně, poroste využívání on-line plateb za internetové nákupy, mobilních plateb a plateb kartou. Kreditkou zaplatí za nákupy v čase Vánoc každý sedmý. Ušetřit až 1000 Kč je možné platbami kreditní kartou MoneyCard Plus od GE Money Bank.
„Finanční výdaje průměrného Čecha dosáhnou kolem Vánoc až 14 tisíc korun. Stačí, když k avizované útratě za dárky ve výši asi sedmi tisíc připočteme dalších 2700 korun za ostatní výdaje na pohoštění či výzdobu a také plánované nákupy v povánočních výprodejích přesahující 4 tisíce," řekl Pavel Zúbek, tiskový mluvčí GE Money Bank. „Celkově se chystají ve výprodejích utratit o devět set korun více muži než ženy. Lidé ve věku 45 - 59 let si na slevy odkládají částku ve výši dokonce šesti tisíc. Mladí do 30 i starší nad 60 let plánují na rozdíl od nich tyto výdaje omezit na 2700," doplňuje Pavel Zúbek.
Hitem výprodejů je opět oblečení a obuv, elektronika je na vzestupu
Polovina respondentů ankety GE Money Bank si plánuje v povánočních výprodejích koupit oblečení (mezi ženami dokonce 62 %) a čtvrtina obuv (u žen 30 %). Žádná zásadní změna oproti průzkumu banky z roku 2010**. Ovšem výrazně více budeme kupovat elektroniku - tu si letos ve slevách plánuje pořídit přesně polovina lidí, zatímco před dvěma lety to byla jen necelá třetina. Konkrétně půjde především o mobily, které zaznamenaly největší vzestup (o 8 %), dále pak o audio/video, počítače nebo bílé zboží.
Hotovost i převody ustupují moderním platebním metodám
Náskok používání hotovosti při platbách za nákupy se znatelně snižuje. Letos tak podle ankety GE Money Bank bude vánoční nebo povánoční nákupy hradit šest z 10 Čechů, ale v roce 2010 to bylo ještě osm z 10. Hotovost stále upřednostňují hlavně starší nad 60 let (88 %) nebo mladší ročníky do 30 let (67 %). Generace ve věku 30 - 59 volí klasické peníze v necelé polovině případů. Místo toho vzrostlo užívání platebních karet ze 40 % před dvěma lety na současných 57 %. U internetových nákupů je znát odklon od převodů z účtu (místo 25 % už jen 19 %) směrem k pohodlnějším platbám přes PayU, PayPal či podobné služby, které dnes využije 13 % lidí. Na mobilní platby si zvykl už každý dvacátý Čech.
(tz)