Asi žádná jiná světová automobilová značka se nemůže pyšnit tolika oceněními za jediný rok jako Hyundai za ten loňský. O málokteré značce je tolik slyšet jako o této ve spojitosti s čistou mobilitou, udržitelností, ekologií, bezpečností, s benefity, jež přesahují vize budoucnosti. V České republice si Hyundai získal srdce motoristů již dávno. Nejen svými přednostmi technickými a technologickými, ale rovněž designem, praktičností a pohodou za volantem, již nabízí každý model.
O tom všem také Mgr. Jan Pohorský, specialista komunikace společnosti Hyundai Motor Czech, s.r.o.:
Rok 2018 byl pro značku Hyundai víc než úspěšný. V čem především?
Ano, to je pravda. Značka Hyundai zářila opravdu po celý rok. Představili jsme sedm nových modelů a obdrželi více než padesát prestižních ocenění v celé Evropě, kde celá řada ocenění patřila vozům vyráběných v Nošovicích, tedy zejména modelové řadě i30. Vyčnívali jsme ale také jako výrobce, protože jsme byli oceněni jako Výrobce roku či Nejinovativnější značka roku apod. Když se podíváme na celkový počet ocenění detailněji, zjistíme, že jde prakticky o jedno ocenění za každý týden v roce!
Je to až neuvěřitelné. Zač jste jednotlivé body získali a čeho si vážíte nejvíce?
Ocenění přicházela prakticky z každého odvětví, na které si v rámci automobilového průmyslu můžeme vzpomenout. Řada se jich týkala samozřejmě produktů značky, např. jsme získali 14 ocenění pro modely i30, které se vyrábějí v Nošovicích, takže kvalitní práce „zlatých českých ručiček“ se opět potvrdila. Ale také v rámci designu, bezpečnosti, inovativních řešení a kvality výrobních závodů značky.
Bodujete novými technologiemi, ať už se týkají dopadu na životní prostředí, nebo bezpečnosti jízdy. Kterými z nich jste si získali srdce široké veřejnosti?
Odpověď u této otázky je složitější, protože v této kategorii je na výběr více vozů. Zmínil bych ale určitě model KONA Electric, tedy první kompaktní SUV elektromobil, který kombinuje špičkový dojezd na jedno nabití 449 km a zároveň komfort SUV. Tento model sklízí od svého vstupu na trh řadu ocenění a ovace veřejnosti. V rámci České republiky jde například o Zelené auto roku 2018.
Velký rozruch jsme zaznamenali také s již druhou generací vodíkového elektromobilu s názvem NEXO, který prostřednictvím nezávislých testů bezpečnosti Euro NCAP získal nejvyšší počet hodnocení a stal se nejbezpečnějším velkým SUV na trhu, čímž rovněž dokázal bezpečnost vodíkové technologie. Tento vůz zvládl také 190 km autonomní jízdy úrovně 4, vzduch, který z NEXA vychází, je dokonce ještě čistší než ten, který nasává, a nabízí dojezd 666 km na jedno naplnění, takže opravdu je co obdivovat. Rád bych také zmínil další vůz vyrábějící se v Nošovicích, a sice SUV Tucson, který je nejprodávanějším SUV značky v Evropě a který jsme v minulém roce začali nabízet také v hybridním provedení s technologií MHEV 48 V. Jde tak o první hybridní vůz, který se vyrábí v České republice.
A jaké inovace ostře vnímají ti nejnáročnější zákazníci například z řad podnikatelů či manažerů?
V rámci podnikatelské sféry je ve stručnosti velký důraz kladen na prostornost a spotřebu vozů, kde máme silnou nabídku manažerských, SUV, ale také LUV vozů, které tyto požadavky splňují. Rovněž máme opravdu široké portfolio asistenčních systémů, které pomáhají při každodenní jízdě. Zajímavým asistentem pro delší cesty je např. DAW (Driver Attention Warning), který slouží pro rozpoznávání únavy řidiče a v případě potřeby vás upozorní, abyste si na chvíli zastavili a od řízení odpočali. Z mého pohledu je rovněž velice přínosný asistent BSD (Blind Spot Detection), který sleduje mrtvý úhel, a předchází tak častým srážkám. V rámci inovací jsme v loňském roce na trh uvedli s novým Santa Fe také systém ROA (Rear Occupant Alert), který detekuje přítomnost cestujících, zvířat a ostatních objektů v zadní části interiéru a upozorní na ně řidiče při vystupování z vozu, pokud nedojde k otevření zadních dveří. Za tuto smart inovaci v minulém roce udělila prestižní anketa AUTOBEST značce Hyundai ocenění SAFETYBEST, jelikož průkopnický asistent ROA nabízí „potenciál pro záchranu životů“.
Čistá mobilita není jen sen nebo vize, ale směr, kterým jste násobně předčili konkurenci. Letos budete na trh uvádět nové modely IONIQ. Ale – kdy spatřily první modely IONIQ vlastně světlo světa?
Čistá mobilita je pro značku Hyundai dlouhodobý cíl, který si stanovila již před lety a jehož reálné výsledky můžeme pozorovat už dnes. V roce 2016 Hyundai uvedl na trh modelovou řadu IONIQ, která jako vůbec první na světě poskytla v jedné karosářské variantě výběr všech důležitých elektrifikovaných pohonů a která se s více než 60 000 prodanými vozy od jejího uvedení na trh stala důležitým pilířem modelové palety značky Hyundai. Ve druhé polovině letošního roku se pak můžeme těšit na další generaci revoluční modelové řady IONIQ, která bude mimo jiné jako první na světě nabízet „režim jízdy v zelené zóně“ (GDM: Green-zone Drive Mode), jenž bude ve větší míře využívat elektromotor namísto spalovacího motoru.
Máte nejširší nabídku elektrifikovaných pohonů na evropském trhu. Nač se může letos těšit český fanda?
Pro značku Hyundai je špičková připravenost příznačná, což platí také s ohledem na mobilitu budoucnosti, kterou značka prakticky nabízí už dnes. Nejde však jen pouze o elektrifikované pohony.
V loňském roce, kdy se přecházelo na nové emisní normy, jsme nemuseli rušit nebo vyřazovat jakékoliv vozy nebo motorizace, ale naopak jsme svou nabídku ještě rozšířili. V současné době rovněž všechny osobní modely se spalovacím pohonem značky Hyundai již splňují emisní normy Euro 6d Temp, která přijde v platnost až v září.
V letošním roce bude značka ve své cestě směrem k mobilitě budoucnosti pokračovat. Můžeme se těšit např. na novou generaci revoluční modelové řady IONIQ, která bude mimo jiné jako první na světě nabízet „režim jízdy v zelené zóně“, jak jsem již zmínil výše, a ve větší míře bude využívat elektromotor namísto spalovacího motoru. Dále bych uvedl hybridní verzi KONA (HEV) či i30 kombi (HEV 48 V).
Patříte k mladší generaci motoristů. Jaké drobnosti vám zpříjemňují chvíle za volantem vozů značky Hyundai? Co máte rád?
Osobně jsem podlehl u vozů Hyundai jak komfortu, tak pohodlí. Moji oblíbenci jsou v této kategorii např. Tucson či Santa Fe, Nepopsatelnou zábavu mi přinášejí sportovní vozy divize N, které milovníkům rychlejší jízdy s každým sešlápnutím plynu vykouzlí úsměv na tváři. Doslova.
Rovněž ale obdivuji pokročilé asistenční systémy, které řízení znatelně usnadňují, a velmi se mi líbí odpovědný směr značky, kterým se ubírá. Je velice potěšující pracovat pod křídly inovativního lídra a sledovat všechny ty dynamické změny, které přicházejí, a testovat je na vlastní kůži.
ptala se Eva Brixi