úvodníIMG 9245V době covidové pandemie vzniklo v Česku mnoho nových e-shopů a patří k nim i Tvoje Svíčka. Jeho zakladatelé Katka a Ondra k tomu ale měli jiné důvody než většina podnikatelů. Ruční výrobou svíček s vlastními vůněmi nevyplňovali volný čas, ale relaxovali v hektickém období. Za tři roky se jim podařilo na trhu etablovat a jejich výrobky už provoněly spoustu domácností i kanceláří. Úspěšně totiž oslovují nejen koncové zákazníky, ale i velkoodběratele. Zároveň v nabídce přibyly také aroma difuzéry nebo esenciální oleje. Jak je možné, že vše stále zvládají sami, navíc se třemi dětmi? Recept na fungující rodinný projekt nám prozradila Katarína Becherová.

Co vás přivedlo k tomuto nápadu? A jak se vám daří?

S výrobou svíček přišel manžel během lockdownu. Je programátor a softwarový inženýr a v té chvíli to pro něj byl relax, protože měl na rozdíl od jiných lidí spoustu práce. Používáme vlastní vonné směsi, celý náš koncept je unikátní, téměř rok trval vývoj. Prodávat jsme začali v květnu 2021. Nějakou dobu ještě trvalo, než jsme získali dostatek zákazníků, ale já už předtím vedla svůj obchod, takže nějakou zpětnou vazbu jsme měli. Nyní s nadsázkou říkám, že máme spíše opačný problém, lidé se k nám stále vracejí a my nestíháme. Jsme za to samozřejmě rádi, ale vše stále děláme ve dvou, jen s pomocí brigádníků, takže je to náročné. Od nového roku možná budeme mít jednu zaměstnankyni na full time.

Podle čeho vytváříte kombinace vůní?

Vůně vymýšlí manžel. A jisté je, že nejlepší produkty vznikají vždycky v době, kdy nejvíc nestíháme. Takhle během Vánoc 2021 vytvořil například jeden z našich bestsellerů – svíčky Ty a Já, které mají odlišnou vůni, ale dohromady vytvářejí zajímavý harmonický celek. Během dalších Vánoc to pak byly svíčky Ďábel a Moravská Amazonie, které mají poměrně komplikovanou vůni.

Kolik času zabere vývoj nové svíčky a jak vymýšlíte její název?

IMG 9194Vývoj nové vonné svíčky nám trvá přibližně šest měsíců, u bytového difuzéru to byl celý rok. Následuje ale ještě testování, výběr barvy a velikosti, řeší se grafika, tisk krabiček, a samozřejmě i název. Ten vymýšlíme podle našich oblíbených míst, jako je třeba Boubínský prales, který voní po pačuli a zázvoru. Naproti tomu Moravská Amazonie je svěžejší vůně s obsahem citrusů, takže skvěle odpuzuje komáry! Nejprodávanější jsou nyní Macocha a Pančavský vodopád, ale Boubínský prales jim šlape na paty a jeho magická až afrodizia­kální vůně je čím dál populárnější.

Jak dlouho trvá výroba jedné svíčky? A kdy se dostane k zákazníkovi?

Vždy se vyrábí více svíček naráz, ale na každé nás čeká 12 úkonů, takže průměrně zvládneme zhruba osm svíček za hodinu. Sami si vyrábíme opravdu všechno, včetně knotů. Nechceme, aby se dostaly do styku s formaldehydem nebo toluenem, tedy s chemikáliemi, které se v konvenční výrobě běžně používají, protože zpomalují hoření parafínu. Naše knoty jsou ze 100% bavlny a v ničem je nenamáčíme. Kromě toho musíme smíchat olej s voskem, vylít svíčku do skla, nechat ji vytuhnout a nalepit etikety. Od začátku jsme chtěli průhledné, které by nenarušovaly dojem ze svíčky, ale kvůli tomu máme na výběr jen ze zhruba pěti tiskáren v celé republice a musíme počítat s delšími čekacími lhůtami. A pokud jde o doručení, většinou to stíháme do pěti dnů. Před Vánoci se snažíme pracovat co nejdéle, ale počítám, že poslední objednávky budeme přijímat 20. prosince.

Kdy využíváte sójový a kdy včelí vosk?

Vonné svíčky jsou ze sójového vosku, protože ten je sám o sobě bez vůně, kdežto včelí vosk má svou přírodní vůni. Při zapálení jedné svíčky to možná nevynikne, ale třeba u čtyř na adventním věnci už to poznáte, a to i když zrovna nehoří.

Pracujete s recyklovaným sklem? A funguje vám systém vratných obalů?

Dá se říci, že jsme pracovali s recyklovanými materiály ještě dříve, než to bylo populární. Svíčky vyléváme například do skla z lahví od vína. Dále se snažíme podporovat udržitelnost i vratnými obaly. Díky přírodním voskům se dají snadno umýt v umyvadle a můžete z nich klidně i pít jako ze skleničky, případně jim dáte nějakou dekorační funkci. Pár zákazníků nám obaly zpět nosí a my je recyklujeme. Mohlo by jich ale být více, tak snad do budoucna...

Prodáváte přes e-shop a B2B partnery. Víte, jaký je poměr prodejů? A co se vám osvědčilo pro kterou cílovou skupinu?

Ano, je to asi 50 na 50. Ve velkoobchodech se našim svíčkám daří a skvělé je, že nás oslovili všichni prodejci. Pokud bych měla do budoucna více času na aktivní propagaci, mohou se nám otevřít obrovské možnosti růstu. Konkrétně jsme například v sortimentu prémiové prodejny na letišti, která nabízí výběr z české tvorby. Kromě toho spolupracujeme i s mnoha dalšími velkoobchody a jejich síť se rychle rozšiřuje, takže nyní je poměr zhruba půl na půl. A zároveň nás oslovují společnosti, které sice svíčky dál neprodávají, ale působí jako velkoodběr, třeba pro své zaměstnance nebo klienty. Nově pak pro firmy chystáme i workshopy. Pravidelně chodíme například do Sephory nebo pořádáme dětské dílničky pro zahradnictví. A teď to jsou samozřejmě i vánoční večírky.

za odpovědi poděkovala Dana Halušková