WEB copy copy copy copy copy copyČesko se stále častěji objevuje v hledáčku budoucích novomanželů ze zahraničí. Páry z různých koutů světa volí tuzemsko pro svůj den D nejen kvůli jeho bohaté historii, nádherným hradům, zámkům a dalším místům nabízejícím opravdovou romantiku, a jeho strategické poloze ve středu Evropy, ale také na základě atraktivního poměru kvality a ceny.

Svatební turizmus získává v poslední době na oblibě a je klíčovým faktorem pro podporu příjezdového cestovního ruchu.

Pro svatbu v Česku se kromě zahraničních párů nejčastěji rozhodují partneři, z nichž jeden je Čech trvale žijící v zahraničí a druhý cizinec. Největším lákadlem v tuzemsku jsou jedinečné lokality, jimiž se naše země může pochlubit. Zejména jde o hrady a zámky, které nabízejí nezapomenutelnou atmosféru i další možnosti, jako je třeba wellness či skvělé jídlo. V neposlední řadě bývají tato místa zasazena do nádherné krajiny, což ještě umocňuje výsledný zážitek novomanželů. Nejčastějšími zájemci o svatební obřady v Česku jsou páry ze západní Evropy a USA.

„Svatební turizmus má v Česku opravdu značný potenciál. A to jak ze strany párů z evropských zemí, tak i ze vzdálenějších trhů, například Indie, na které se aktuálně v rámci naší činnosti více zaměřujeme. Jde o bonitní klientelu, které má Česko co nabídnout,“ řekl ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller a dodal: „Pokud se snoubenci rozhodnou pro svatbu v Čes­ku, nezůstávají jen u samotného obřadu.

Nezřídka si svůj pobyt prodlouží, aby mohli poznat krásy naší země. Pro českou ekonomiku je tak tento segment významným zdrojem příjmů. Abychom ho ještě více posílili, podporujeme rozšíření přímých linek ze vzdálených zemí. Praxe ukázala, že hrají, nejen v rámci svatebního turizmu, zásadní roli. V současné chvíli jsou pro nás prioritou linky do Severní Ameriky či na Dálný východ. Kromě New Yorku je to i Philadelphie, případně Chicago, Toronto, Montreal a čínské destinace. Nově také v blízké či střednědobé budoucnosti usilujeme o spuštění linky do Vietnamu, Thajska či už zmíněné Indie.“ Svatební průmysl je v Indii čtvrtým největším odvětvím s ročním objemem přes 130 mi- liard USD (více než tři bilió­ny korun) a každoročně roste o 20 %. V globálním měřítku se řadí na druhé místo po Číně. Indické „destination weddings“ jsou komplexním a rychle rostoucím segmentem s přesahem do cestovního ruchu, cateringu, zábavy, dekoratérství, módy, šperkařství, fotografie nebo třeba logistiky.

Střed Evropy jako výhoda
Česko láká nejen svým šarmem, ale i praktickými výhodami. Díky centrální poloze v Evropě je snadno dostupné pro hosty z celého světa. V rámci podpory propagace proto uspořádal CzechTourism v říjnu press trip pro média a cestovní kanceláře z vybraných zemí. Svatební poznávací cestu si „užili“ zástupci z Finska, Tchaj-wanu, USA, Japonska a Spojeného království. „Naším cílem bylo představit Česko jako ideální destinaci pro zahraniční svatby, která zaujme svou výhodnou polohou, bezpečností, kvalitními službami a bohatou historií. Díky příznivým cenám je ideální volbou pro páry hledající krásné, ale cenově dostupné místo. Věříme, že si Česko brzy získá pověst vyhledávané svatební destinace a svůj svatební den zde stráví ještě více zahraničních párů,“ popsala experience manager z CzechTourism Eva Beranová.

Největším lákadlem je Praha
Většina zahraničních svateb v Česku se koná na zámcích, hradech nebo jiných historických památkách. Prim hraje Praha, ale v kurzu jsou i střední Čechy, kde jsou oblíbené barokní zámky a venkovská sídla. Svatební pochod v rámci zahraničních svateb často zní také v jižních Čechách, například na zámku v Hluboké nad Vltavou a v Českém Krumlově, nebo ve středních Čechách na hradě Karlštejn.

„V Česku najdete opravdu pestrou škálu míst, která tvoří dokonalou kulisu pro nezapomenutelné okamžiky. Nádhera honosných hradů, kouzlo gotických městeček, malebných vinic a krásných zahrad odráží bohatou bohémskou kulturu, která posiluje romantický zážitek. Dalším plusem jsou praktické výhody. Párům plánujícím svůj velký den nabízí Česko ve srovnání s mnoha západoevropskými zeměmi stejně kvalitní služby i možnosti. Cena, kterou za ně zaplatí, je ale nižší. Díky tomu mohou zamilovaní posunout svůj svatební zážitek hned o několik úrovní výš, aniž by překročili svůj rozpočet. Kombinace dechberoucích míst, bohaté historie, rozmanité krajiny a dostupnosti dělá z Česka ideální místo pro vyslovení životního ano,“ shrnula své dojmy jedna z účastnic říjnového press tripu, editorka prestiž­ního časopisu Weddings & Honeymoons Magazine Lulu Eagle ze Spojeného království.

Ekonomický přínos svatebního turizmu
Sečteno a podtrženo – svatební turizmus patří mezi segmenty cestovního ruchu, které mají pozitivní ekonomický dopad na regionální ekonomiku. Svatba by měla být jedinečnou událostí, kterou člověk zažije jen jednou za život. Posiluje regionální rozvoj, ale také přináší pracovní příležitosti a významné příjmy do místních ekonomik, což z Česka činí atraktivní a přínosnou destinaci pro svatební turizmus.

Zahraniční svatebčané zůstávají v Česku často několik dní, využívají místní služby, jako je ubytování, restaurace či turistické atrakce, čímž podporují místní podniky. Podle studie zaměřené na ekonomické dopady svatebního turizmu tento typ cestování nejen zvyšuje počet turistů, ale díky němu výrazně rostou jejich útraty během pobytu. Autoři studie se zaměřili v rámci výzkumu na Portugalsko, pozitivní přínosy se však dají aplikovat i na další země, včetně Česka.

(tz)