Navléknout na ruku maňáska a před spaním na dobrou noc zahrát dětem kratičké divadlo. O tom, jaký byl den, co pěkného se Karlíkovi a Lence podařilo, proč je ve školce paní učitelka pochválila... Proč ne? Bývaly doby, kdy jsem takových pohádek na přání hrávala nepočítaně. Každý den jinou, veselou, smutnější, trošku poučnou, někdy maličko uplakanou. Ti, jimž byly určeny, nábožně naslouchali, stávali se hlavními hrdiny, aniž to tušili. Byly to krásné chvíle, jež daly mým potomkům přece jen kousek jistoty do života, pojem o tom, co je dobré a co ne, co správné a co odsouzeníhodné... Řada maňásků pocházela z výroby Moravské ústředny Brno, družstva umělecké výroby. Řadu let ho vede Jana Malá. Z našich stránek ji určitě znáte. Tentokrát jsem se zeptala:
Kolik let již vedete družstvo? A nač v této roli nejvíce vzpomínáte?
V Moravské ústředně Brno pracuji od roku 1979, ve funkci předsedkyně družstva jsem nepřetržitě od roku 1990.
Tak jak to v podnikání i životě bývá, jsou časy, kdy se daří, a s tím spojené příjemné vzpomínky. Naopak přicházejí i těžká období, která je třeba nejen překonat, ale vyvést firmu s co nejmenšími dopady do další etapy. Bude se možná zdát zvláštní, ale častěji si vzpomenu na ty složitější chvíle a situace, kdy šlo dokonce o to, jestli firmu zachováme, nebo ne. A tehdy nastupuje vždy jen to pozitivní – a z toho nezapomenutelný zážitek. Projevená důvěra nejen mých nejbližších spolupracovníků, ale všech ve firmě.
Vždy se podařilo všechny stmelit, získat pro předkládanou vizi, a tím vše rychle překonat. Pochopitelně je třeba i opora v rodině, kterou jsem měla.
Loni jste v prestižní soutěži Manažer roku získala významné ocenění, zdaleka však není jediné. Vy osobně i Moravská ústředna Brno figurujete mezi těmi nejlepšími v ČR vlastně stále. Co k tomu přispělo?
Zřejmě kontinuální dobré výsledky družstva i přes problémy, které musíme řešit tak jako všechny malé a střední podniky, v našem případě v oboru, který je pomalu alespoň v ČR tzv. „na vymření“. Celou dobu, co pracuji v družstvu, jsme se nedostali do ztráty!
Bezesporu k tomu přispělo i skvělé manažerské řízení. A vědomí odpovědnosti před zákazníky, zaměstnanci a nakonec i dětmi, které vaše hračky milují. Jaké zásady a metody se vám osvědčily?
Máte plnou pravdu. Odpovědnost vůči zákazníkům v tuzemsku, ale i zahraničí, musí být samozřejmostí. A o tom, zda je to stále pravda, se přesvědčuji při jednáních s našimi důležitými obchodními partnery zejména na mezinárodním veletrhu hraček v Norimberku. Dále je to vědomí odpovědnosti za firmu. Jsem sama hrdá na historii a dobré jméno naší firmy, a to celou dobu všem připomínám, aby i oni to takhle cítili. Důležitou mojí zásadou je splnění toho, co slíbím. To se mi vrací v důvěře a přístupech našich zaměstnanců. V neposlední řadě považuji za velmi podstatný stálý kontakt s pracovníky firmy na všech stupních, podávat jim pravidelné informace o vývoji firmy a záměrech vedení a v čem očekáváme jejich podporu. Vztahy udržujeme i s našimi penzisty na všech provozovnách, vídáme se s nimi nejméně jednou za rok. Výsledkem je například jejich pomoc v minulém roce, kdy pro nás pracovalo více než 40 seniorek.
Máte nejen skvělé obchodní výsledky, ale s vašimi hračkami si hraje skoro celý svět. Jaký to je pocit?
Pro udržení dobré ekonomiky je třeba stále myslet na budoucnost, co připravit a nabídnout, abychom podporovali lidově uměleckou tvořivost a zároveň to bylo atraktivní nejen pro naše ověřené obchodní partnery, ale hlavně pro konečného zákazníka. Když tohle vše funguje, můžeme mít jen pocity spokojenosti.
Získat zakázky dnes není vůbec jednoduché, trh je přesycen, koupit si člověk může cokoli. Čím dokážete odběratele přesvědčit a získat na svou stranu?
Ano, podnikáme v sortimentu, kde je ohromná konkurence zejména dovozového zboží, které je zajímavé hlavně z pohledu pořizovacích cen. Ve své nabídce upřednostňujeme to, co považujeme za povinnost vůči historii naší firmy. Udržení kvalitní ruční výroby, z certifikovaných materiálů, výrobky s evropským designem.
Moudří vědí, že neúspěch je dalším krokem kupředu, příležitostí, která otvírá nové obzory. Vybavíte si nějaký průšvih, který vás posunul dopředu?
Je to ale již hodně dávno. Bylo to krátce po transformaci družstva, kdy se pracovnice prodejního oddělení rozhodla založit vlastní firmu a ke svému záměru získala i pracovnice našeho vývojového oddělení. Chtěla samozřejmě navázat na zahraniční obchodní kontakty, které znala. Výpovědi z pracovního poměru podaly všechny ženy v době, kdy jsem byla na služební cestě v zahraniční, a v období, kdy jsme měli intenzivně připravovat kolekci na příští rok. Po mém návratu do firmy tento stav hodnotila část tehdejšího vedení za konec našeho podnikání v oboru hraček. Během tří měsíců jsme ale vše vyřešili, úspěšně se prezentovali na světovém hračkářském veletrhu. V důsledku nekalosoutěžního jednání nové firmy jsem absolvovala i soudní přelíčení v Haagu, které jsme vyhráli, a myslím, že pomohlo i k pomalému zániku oné firmy. Jak jsem již nejednou uvedla, pro mě jsou výzvou každodenní problémy. Vždy jde o to, jakým způsobem je budeme řešit.
Ve vašem sortimentu jsou stále maňásci, ale také mechanické hračky i pohádkové postavičky elektronické, mluvící. Kupovali je babičky a dědečkové loni vnoučatům i pod stromeček?
Loňský předvánoční trh se nikterak nevymykal létům předešlým. Babičky a dědečkové zřejmě nakupovali, a my si pouze přejeme, aby naše výrobky přinesly radost a potěšení především dětem.
A vaše nejčerstvější novinka?
V sortimentu hraček jsou to například Maxi plyšáci, ve vybavení pro děti jsou to polštáře s luminiscenčním nebo třpytivým tiskem, v sortimentu suvenýrů Krakonoš, v cestovních pomůckách relaxační polštáře...
Jste velkým exportérem. Oč je v zahraničí z vaší produkce největší zájem a proč?
Z dosahovaného objemu exportu tvoří 50 % maňásky a kornoutové hračky. Další polovina jsou licenční výrobky, které jsou známy zejména v okolních zemích již z dřívější doby. Zvyšuje se i objem zakázkové výroby.
Dovolím si odhadnout vaše největší přání – aby se dostaly pěkné hračky ke všem dětem na celé zeměkouli. Proč je hračka tak důležitá v našem životě?
To by bylo krásné, ale přehnané přání. Jedno z našich používaných hesel je „Kdo si hraje – nezlobí!“ Myslím, že je to jedna dobrá rada pro rodiče! I přesto, že v dnešní době v duchu tohoto hesla nakupují spíše mobily, počítače apod., stále jsou však i rodiče, prarodiče, školy a školky, kde jsou děti vedeny k tradičním hodnotám v názorech a chování. Zde jsou naše příležitosti. Snažíme se proto, aby naše výrobky působily příjemně a staly se pohlazením pro dítě, které je dostane a bude si moci s ním hrát. Právě s cílem trochu i děti odpoutat od jednoduché a pohodlné konzumace zábavy přes televizi či internet přicházíme v naší nabídce s produkty, které mohou rozvíjet jejich tvořivé myšlení a schopnosti či jednoduchou zručnost, jež se u dětí vytrácí. Zvláště v posledním roce pozorujeme změny v zájmech zákazníků, kteří více oceňují naši zajímavou inovaci, evropský design a vysokou kvalitu. Zdůrazňují podmínku výroby v EU, ne v Asii. V duchu těchto aspektů nám roste i zakázková výroba.
otázky připravila Eva Brixi