Herci, zpěváci, modelky, sportovci a další… To jsou lidé, kteří byli předmětem obdivu v minulém století. Mladí (ale i starší) si lepili po zdech jejich plakáty a tajně si přáli být jako oni. Celebrity byly něčím atraktivním a zároveň nedosažitelným. S vývojem technologií se však mění i tato oblast lidského života. Idolem už nemusí být někdo, koho potkáváme jen na pódiu, v televizi, časopise nebo promítacím plátně. S masivním přesunem mezilidské komunikace do online prostředí se i zde vyvinula nová skupina celebrit.
Souhrnně můžeme dnešní celebrity nazvat tzv. influencery. Slovo pochází z anglického influence, což v překladu znamená ovlivnit a vyjadřuje, že jde o někoho, kdo má vliv na větší množství lidí. Influenceři působí převážně na sociálních sítích, kde vytváří obsah, který je něčím zajímavý pro určitou skupinu osob. „Určitě to ale není tak, že by se tito lidé proslavili pouze sociálními sítěmi. Mezi influencery můžeme zařadit i klasické celebrity, které jsou ale v mnoha případech také aktivní na sociálních sítích. Například nejsledovanějším Čechem na Instagramu je fotbalista Petr Čech, který má aktuálně 1,7 milionu sledujících,“ říká Matěj Kretík, majitel talentové agentury Bookin Agency, http://www.bookinagency.cz/.
Influencery pak můžeme rozdělit podle toho, který nástroj nejvíce využívají. Setkáváme se tak s blogery, youtubery či instagramery. „Standardem pro influencery je používat více sociálních sítí a vzájemně je propojovat. Youtubeři tak běžně mají jako podpůrný kanál Instagram a také Facebook, kde odkazují na svá nová videa. Výjimkou však nejsou ani influenceři, kteří fungují jen a pouze na jedné síti, například na Instagramu. Zde je klíčem k úspěchu hlavně vytvářet vizuálně atraktivní obsah,“ vysvětluje Matěj Kretík, majitel talentové agentury Bookin Agency, http://www.bookinagency.cz/.
Čeští youtubeři mají stovky tisíc odběratelů
Tito influenceři mají svou fanouškovskou základnu zejména mezi mladými, tzv. Generací Z., která se narodila okolo přelomu tisíciletí a později. Internetové hvězdy jsou pro ně zajímavější než dříve uznávané celebrity, protože jsou dostupnější, mohou se s nimi napřímo spojit v komentářích a sledovat jejich běžný život. Velmi populární jsou youtubeři, kteří už v Česku dokonce mají i svůj festival Utubering. Mezi nejpopulárnější české youtuberky se řadí například Shopaholic Nicol, A Cup Of Style, Carrie Kirsten, Gabrielle Hecl, Týnuš Třešničková, PetraLovelyHair nebo NotSoFunnyAny. U dámské části jsou nejoblíbenější blogy o módě a kosmetice. Z youtuberů můžeme jmenovat Jirku Krále, Hoggyho, Johnyho Machette, GoGoMana, Kovyho nebo MenT. Kluky baví sledovat hlavně herní videa. Počet odběratelů se u těch nejúspěšnějších pohybuje ve stovkách tisíc, výjimečně přes milion. Pro porovnání – nejúspěšnějším světovým youtuberem je PewDiePie pocházející ze Švédska, který má aktuálně přes 65 milionů sledujících.
Youtubem se dá uživit
Není přitom nic tajného, že pokud máte silnou fanouškovskou základnu, dá se natáčením videí docela slušně vydělat. Jistý příjem mají youtubeři z reklamy, která se během jejich videí přehrává. Další příjem je pak ze spoluprací se značkami. Může jít o spolupráce na bázi barteru, kdy se ve videu objevují produkty, které daný youtuber získal od dané firmy zdarma, což funguje převážně u těch s menším počtem odběratelů. Ti profláklejší youtubeři si za umístění produktu ve videu mohou účtovat nemalé sumy. Stejným způsobem funguje umisťování produktů na Instagramu. „Ať už jde o jakoukoliv platformu, neměly by se produkty do obsahu tlačit na sílu. Ideálně by mělo vždy jít o produkt, který daného influencera opravdu zaujal a třeba jej sám používá. Pokud to tak není, fanoušci to vždy poznají a je poškozeno jméno influencera i značky,“ doplňuje Matěj Kretík, majitel talentové agentury Bookin Agency, http://www.bookinagency.cz/.
(tz)
Na snímku Gabrielle Hecl