Simona Kijonková, zakladatelka a majitelka úspěšné přepravní společnosti Zásilkovna s.r.o. se stala vítězkou a držitelkou titulu EY Podnikatel roku 2017 hlavního města Prahy. Svého vítěze má také Středočeský kraj, kde si trofej nejlepšího podnikatele pro rok 2017 odnesla další úspěšná podnikatelka, Alexandra Kala ze společnosti PROFIMED s.r.o., která patří mezi největší dodavatele a specialisty na pomůcky ústní hygieny v České republice. Soutěž organizuje společnost EY pod záštitou Adriany Krnáčové, primátorky hlavního města Prahy. Slavnostní vyhlášení obou titulů proběhlo v prostorách rezidence primátorky v Praze na Mariánském náměstí. V hlavním městě Praze a Středočeském kraji byl regionální vítěz vyhlášen již potřinácté.
„Je to úžasný pocit, který bych přála každému. Mojí firmě je teprve sedm let, a tak si připadám jako prvňáček, který jel na matematickou olympiádu se středoškoláky a zvítězil. Tehdy před sedmi lety v obývacím pokoji, kdy se zrodila myšlenka Zásilkovny, se mi ani nezdálo, že jednoho dne budu podnikat i třeba v Rumunsku, na Ukrajině a ve Velké Británii. Dnes za mnou stojí pět set lidí, bez kterých bych tu nebyla. Toto ocenění je hlavně pro ně, nejen pro mě,“ komentovala svůj pražský triumf Simona Kijonková ze společnosti Zásilkovna s.r.o.
„Jsem ráda, že jsme v loňském roce oslavili dvacet let založení a fungování naši firmy. Do dalších dvou dekád vstupujeme pozitivně a to tím, že jsme byli oceněni a vybráni za naši práci, snahu a zásluhy. Výzva pro dalších dvacet let je, abychom naši práci dělali ještě lépe, více pomáhali lidem a rozvíjeli naši fungující vizi,“ sdělila své bezprostřední dojmy vítězka Středočeského kraje Alexandra Kala ze společnosti PROFIMED s.r.o.
„Získat regionální titul v Praze a Středočeském kraji bylo letos velice těžké, protože porota vybírala z mnoha silných podnikatelských příběhů. Všichni letošní přihlášení by si trofej pro vítěze zasloužili. Vyhrát však může v každém kraje pouze jeden. Jsem si jistá, že držitelky titulů, paní Simona i paní Alexandra, budou inspirací pro další ženy, aby se do podnikání pustily. A to mě velice těší,“ říká Magdalena Souček, vedoucí partnerka EY v České republice a v části regionu střední a jihovýchodní Evropy.
Pražská primátorka, která také byla podnikatelkou, k soutěži EY Podnikatel roku uvedla, že její respekt a úctu má každý, kdo se nebojí překročit vlastní stín a i s výhledem možného rizika se pustit do vlastního byznysu. „V čele našeho města se snažíme dělat maximum pro usnadnění práce podnikatelů a budeme v tom pokračovat i nadále. Dobře si uvědomuji, že právě v rozvinutém soukromém sektoru tkví budoucnost Prahy jako středoevropské metropole a zajištění této budoucnosti je tím hlavním motivem našich kroků,“ uvedla Adriana Krnáčová.
Jméno držitele titulu EY Podnikatel roku 2017 České republiky bude spolu s vítězi v dalších kategoriích vyhlášeno 27. února 2018 v Praze. Nejvíce kandidátů na celostátní titul má letos hlavní město Praha a Moravskoslezský kraj, následují Zlínský a Jihomoravský kraj. Vítěz z České republiky se zúčastní celosvětového finále, které se uskuteční 13. - 17. června 2018 v Monte Carlu.
Oficiálním vozem soutěže EY Podnikatel roku 2017 je BMW Group Česká republika. Partnery soutěže jsou společnosti Raiffeisenbank a Swiss Life Select. Hlavním spoluorganizátorem je deník MF DNES a iDNES.cz. Hlavním mediálním partnerem je Česká televize, mediálními partnery soutěže jsou magazín Forbes a zpravodajský portál Info.cz. Soutěž podporují agentura CzechInvest a organizace Ashoka. Image partnerem projektu je společnost Marco Mirelli. Soutěž se koná pod záštitou Hospodářské komory České republiky.
__________________________________________________________________________
Profily vítězů:
Simona Kijonková, Zásilkovna s.r.o.
Simona Kijonková je podle svých slov vizionář, který hledí do budoucnosti. Když ale ve svých 14 letech začala poprvé snít o podnikání, asi těžko by ji napadlo, že v roce 2010 založí Zásilkovnu, úspěšnou českou přepravní společnost poskytující komplexní logistické služby pro internetové obchody. Počítače a technologie Simonu lákaly už od mládí. Její talent se poprvé naplno projevil, když ještě jako sanitářka pomohla staniční sestře s nastavením systému. Rychle se zapsala jako odbornice a začala vyřizovat objednávky pro celou nemocnici. V roce 2009 díky předchozím zkušenostem s IT a logistickými platformami objevila díru na přepravním trhu. Zjistila, že firmy poptávají služby, které logistický trh tehdy neposkytoval. A tak o rok později vznikla Zásilkovna.
Simona jako první přišla s franšízingem v logistice a podařilo se jí propojit menší i větší podnikatele ze všech regionů s online prostředím. Pomocí speciální technologie integrovala Zásilkovnu do více než 18 000 internetových obchodů a celý proces přepravy objednávek výrazně zjednodušila. A to jak pro samotné podnikatele, tak pro koncového zákazníka. Ten si může svůj balíček vyzvednout často již druhý den od objednání, což umožňuje největší síť celkem 1400 výdejních míst po celé republice. Zásilkovna má navíc deset dep, vlastní vozový park a jejich systémem se jezdí inspirovat i ze zahraničí. Zásilkovnu najdete také v Německu, Polsku, Maďarsku, Rumunsku, Bulharsku a na Slovensku, do deseti dalších zemí exportuje. Tým 400 zaměstnanců Zásilkovny funguje na principu vzájemné pomoci a sdílení zkušeností, nechybí ani pravidelná školení nebo jazykové kurzy.
Simona si během sedmi let podnikání pořídila celkem šest firem a tři děti. Rodina pro ni ale byla vždy základ a doma nechává počítač zásadně vypnutý. Z rostoucího start-upu vytvořila firmu, jejíž obrat meziročně narůstá o 100 %. Jejím cílem je rozšířit Zásilkovnu do celé Evropy, na letošek už mají naplánované Španělsko a Francii. I přes veškerý úspěch se Simona Kijonková k podnikání staví se stejnou pokorou, se kterou v mládí vzhlížela k ostatním podnikatelům. Jako podnikatelský odkaz by za sebou ráda zanechala nejen úspěšnou a prosperující firmu zaměstnávající stovky lidí, jejím snem je zároveň vybudovat lepší povědomí o českých podnikatelích ve světě.
Alexandra Kala, PROFIMED s.r.o.
Alexandra Kala si dodnes přesně vzpomíná na první produkt, který do České republiky před dvaceti lety v rámci své firmy Profimed dostala. Byla to chlupatá zubní párátka značky Paro. Nápad založit firmu přinášející na český trh nejmodernější pomůcky ústní hygieny značek z celého světa vznikl vcelku spontánně. Alexandry přítel a nynější manžel Václav, který vyrůstal ve Švýcarsku, si díky své profesi zubního lékaře všiml velkého rozdílu mezi Českem a Švýcarskem v úrovni péče o ústní hygienu. A nápad byl na světě.
Jednadvacetiletá Alexandra začala podnikat od nuly. Objížděla zubní semináře, kongresy a veletrhy a u malého stánku představovala produkty stomatologům. Těm se nápad zalíbil a Alexandra začala odesílat první objednávky do zubních ordinací. Jak se zvětšovala klientela, rozšiřoval Profimed i nabídku produktů. Jako první například nabídl sonické kartáčky z USA. Dnes je Profimed zavedená firma se sítí 17 vlastních prodejen po celé České republice a nabízí celkem 2000 druhů zboží, za kterým si stoprocentně stojí. V Profimedu totiž najdete pouze výrobky akceptované odborníky. Součástí sortimentu je dnes navíc také kosmetika a vše lze zakoupit online. Výrobky společnost dodává kromě zubních ordinací a lékáren také do široké sítě drogerií a supermarketů jako Teta, DM drogerie nebo Albert.
Profimed jako jediný na světě využívá unikátní koncept – v obchodech pracují pouze pečlivě vyškolení pracovníci, kteří kromě produktů nabízí i odborné poradenství v oblasti prevence a péče o ústní hygienu. Profimed spolupracuje s univerzitami a zdravotními pojišťovnami, nabízí preventivní programy v mateřských školách a kontinuální vzdělávání odborné veřejnosti. Firma stále roste a zvyšuje se tak i počet zaměstnanců, brzy jich bude přes devadesát. Základem firemní kultury je pro Alexandru vzájemná pomoc. Každý, kdo něčím vyniká, má za úkol sepsat na danou činnost manuál pro ostatní. Zaměstnancům nechybí ani odborná školení od špičkových profesionálů z oboru.
Snem Alexandry je dále rozšiřovat Profimed na Slovensku, v Polsku a Maďarsku – tedy na trzích, kde už nyní působí. Dál se s byznysem nechystá, 60 milionů lidí ze střední Evropy jí stačí. Podnikatelský odkaz Alexandry Kala a jejího byznysu spočívá ve výrazném zvýšení povědomí, dostupnosti a úrovně ústní hygieny. V budoucnu by si za sebou také přála zanechat umění skloubit tvrdou práci s dostatkem času na rodinu a soukromý život.
(tz)