Eshopista_1.jpgLze vůbec kombinovat internetové podnikání s běžným rodinným životem či mateřstvím? Tyto i další související otázky se probíraly v rámci diskuzní platformy Eshopista, kterou pořádá společnost ACOMWARE. Začátek třetího ročníku proběhl 9. února v prostředí karlínské restaurace Danubio. V panelové diskuzi se před početným publikem o své cenné názory, postřehy a zkušenosti podělila čtveřice dam, které se dokázaly vypracovat v úspěšné podnikatelky na poli internetového obchodování.

Zleva na snímku: Martina Svatbíková, Petra Plemlová, Soňa Fialková, Kristýna Křížová

Profilují se v různých oborech, jedno však mají společné - všechny jsou několikanásobnými matkami na plný úvazek. Protagonistkami již Eshopisty byly Soňa Fialková (SpokojenýPes.cz), Kristýna Křížová (AgátinSvět.cz), Petra Plemlová (Unuodesign.cz) a Martina Svatbíková (Bellarose.cz a NordicDay.cz).

Nesmí chybět nadšení, vize ani srdce

A že mají vskutku zajímavé životní příběhy. E-shop Soni Fialkové se specializuje na prodej potřeb pro psy i další mazlíčky. V roce 2016 dosáhl 30% ročního růstu a obratu bezmála čtvrt miliardy korun. Jak se Fialková dostala k podnikání v e-commerce? „Už mě nebavilo tahat z obchodu pytle s granulemi. A také jsem chtěla zabavit moji matku. Omylem jsem u toho zůstala dvanáct let. Že bych mohla mít až takový úspěch, na to jsem vůbec nebyla připravená," přiznala otevřeně a dodala: „Dnes posíláme zhruba 1500 balíků denně a vyřízení zásilky nám trvá v průměru dvě až tři minuty. Držíme se kréda ‚nákup s radostí‘. Z prodeje jsme postupně vyřadili nekvalitní výrobce."
To Martina Svatbíková vlétla do světa e-shopů, když si v roce 2009 během mateřské dovolené zařizovala byt. „Nebyla jsem spokojená s nabídkou na trhu, tak jsem se rozhodla, že si to udělám po svém. Neměla jsem žádný byznys plán ani strategii. Bylo to čiré nadšení a zároveň spousta dřiny a vynaložené energie," uvedla. Aktuálně její firma čítá na 20 lidí a má roční obrat kolem 40 milionů korun při 20% meziročním růstu a 60 % vracejících se zákazníků.
Podle Kristýny Křížové, jejíž e-shop se zaměřuje na výrobu a prodej v oblasti kreativních a didaktických hraček, je v začátcích důležitá vize. „Nejsme jako chlapi, kteří chtějí konkurenci porazit. Mým cílem bylo zpříjemnit dětem a rodičům jejich život. Snažíme se do segmentu vnést kvalitu a zboží, které obstojí samo o sobě. Nezajímají nás nálepky a aktuální trendy," podotkla s tím, že její firma, která vedle e-shopu zahrnuje i šest kamenných prodejen a začíná pronikat i do zahraničí, je po personální stránce výrazně obsazena ženami s dětmi.
O rodičovství ví své i čtyřnásobná matka Petra Plemlová, která se zabývá výrobou i prodejem látek a dětského oblečení. „Já se do toho pustila před třemi lety, tedy mezi třetím a čtvrtým dítětem. Byly to krušné začátky - na jednom koleně jsem uspávala jedno dítě a na klíně mi ležel notebook. Pracovala jsem, a vlastně stále pracuji v průměru 13 až 15 hodin denně. Jasně, že jsou chvíle, kdy si člověk říká, jestli se na to nevykašle. Ale stejně bych neměnila. Prostě do toho jdu celým srdcem a firma je má druhá rodina," konstatovala s tím, že je víceméně samouk, a i díky tomu dovede v případě potřeby zastat jakoukoliv pracovní pozici. Její e-shopy Unuo.cz a Unuodesign.cz zaměstnávají 35 lidí a mají obrat 3 miliony měsíčně.

Expanze? Spíše sázka na lokální kvalitu

Na důvěru, zejména tu lokální, sázejí všechny účastnice 3. ročníku Eshopisty. „Zatím chceme růst hlavně v České republice. To pro nás bude ještě nějakou dobu pevný základ, pořád je zde potenciál k růstu," konstatovala Fialková ze SpokojenýPes.cz. Křížová se Svatbíkovou s tím souhlasí. „O větší expanzi do zahraničí samozřejmě přemýšlíme, ale tuzemsko je pro nás pořád nevyčerpané. V našem oboru je zde navíc poměrně velká jazyková bariéra," uvedla Křížová (AgátinSvět.cz) a Svatbíková (Bellarose.cz a NordicDay.cz) doplnila: „Výjimku v zasílání do zahraničí samozřejmě tvoří Slovensko, tam posíláme zboží prakticky denně. Další dva roky ještě chci každopádně soustředit pozornost na Česko."
Výjimku tvoří podnikání Plemlové, která by na zahraniční trhy ráda expandovala co nejdříve. „Máme zájem zejména o Itálii, Německo a Skandinávii. Dobré je, že už se nám tamní zájemci o naše zboží - a to jak jednotlivci, tak i velkoobchodníci - začali ozývat sami. Do dvou let bychom rádi prodávali do zahraničí až 70 % veškerého zboží, hlavním artiklem a trendem je jednoznačně softshell," podotkla s tím, že její firma nemá problém odeslat případnému zájemci vzorník, protože dobře ví, že ženám záleží na tom si látku osahat.

Multitasking jako výhoda?

Řeč se stočila i k tématu, jak vnímají podnikání svých drahých poloviček jejich partneři. „Můj manžel je mi velkou oporou, jeho podpora je pro mě velmi důležitá," uvedla Svatbíková. To Fialková svého muže dokonce zaměstnává. „Pravidelně se stává, že když se v práci potkáme, tak se pohádáme. Ale jinak mě samozřejmě hodně podporuje. No a pak jsou tu děti. A to je dar, daleko důležitější než nějaká firma," podotkla s úsměvem. Křížová se své tři potomky nebojí ani zaměstnat. „Jde hlavně o brigády před Vánoci. Pomalu je učím, co se děje ve firmě. Třeba k výuce násobení a dělení je to super, vlastně jim tím vysvětlujeme systém, že se něco odvádí státu, a že naopak stát to pak nějakým způsobem vrací, třeba v podobě ošetření u lékaře."
Zazněla i otázka, proč je tak málo ženských manažerů v e-commerce. „Možná je to tím, že holky nemají ty ambice, že je dělání byznysu nenaplňuje," zamyslela se Fialková. Podle Svatbíkové to určitě není tím, že by měla žena těžší pozici na trhu. „Podle mě je rozdíl hlavně v hlavě. Chlap to prostě střelí od boku. My ženy o všem daleko víc přemýšlíme, pořád něco řešíme, srovnáváme. Zkrátka máme menší sklon k riziku." A jestli je výhodou žen jejich proslulý multitasking? „Tím si nejsem vůbec jistá. Mně se líbí, jak jsou muži zaměření na jeden cíl," dodala Svatbíková.

(tz)