Naobědvat se v Česku za méně než sto korun, to koncem loňského roku dokázali již jen lidé ve třech velkých městech - v Ostravě (98,70 Kč), Olomouci (98,20 Kč) a Jihlavě (98,30 Kč). Naopak v Praze průměrná útrata za oběd v pracovním týdnu loni v prosinci atakovala hranici 120 korun. Ještě na počátku loňského roku přitom do sto korun obědvali lidé ve většině z třinácti krajských měst.
Částky vycházejí ze skutečných útrat zaměstnanců v restauracích za obědy, placených nejrozšířenější tuzemskou stravenkovou kartou Ticket Restaurant®. Je to tak vůbec poprvé, co jsou k dispozici reálná data o platbách za obědy z celé ČR. V cenách jsou započteny vždy celé útraty - tedy to, kolik lidé v rámci jedné transakce s kartou zaplatí v době oběda za jídlo apití, případně i za další občerstvení, například kávu či dezert.
Pokud budeme brát v potaz celý loňský rok, pak průměrná útrata Čechů za oběd byla 103,80 Kč. Částka vychází jako průměr z více než milionu loňských útrat kartou Ticket Restaurant®v restauracích a dalších stravovacích zařízeních.
Útrata za oběd přitom v průběhu loňska rostla, a to zejména v závěru roku. Zatímco v prosinci 2015 byla průměrná útrata 101,50 Kč, v prosinci 2016 to bylo 107,90 Kč. „Výraznější nárůst jsme zaznamenali až v říjnu a listopadu, zřejmě v souvislosti se zdražením některých potravin. Další cenový skok nastal v prosinci, po zavedení elektronické evidence tržeb. Nešlo ale o nějaké skokové zdražení, meziměsíční růst byl v průměru o 2,50 Kč v rámci celé ČR," sdělil produktový manažer Ticket Restaurant® Jiří Brych.
Nejvíce za oběd platí Pražané - loni to bylo v průměru 114 korun 50 haléřů. Výrazně se jim ale přibližují lidé v Brně, kde útrata za oběd dosáhla 109,10 Kč. Výrazněji přes sto korun zaplatili v průměru za oběd lidé ještě v dalších třech krajských městech - v Českých Budějovicích (105,20 Kč), Liberci (104,10 Kč) a Plzni (103,90 Kč). Dlouhodobě nejméně platí za obědy lidé na severní Moravě - v Olomouci (94,70 Kč), Ostravě (95,10 Kč) a Jihlavě (95,10 Kč).
Ticket Restaurant® je nejrozšířenější tuzemskou obědovou kartou, přijímá ji téměř 10 tisíc provozoven v celé ČR. Za obědy a jídlo s ní platí desetitisíce zaměstnanců z 1000 firem po celé ČR. „Zájem o toto pokročilé řešení projevily další firmy a instituce, které zaměstnávají celkem 200 tisíc pracovníků v ČR. Jejich požadavky na přechod z papíru na karty postupně uspokojujeme," doplnil Pavel Kusý, ředitel pro marketing, produkty a projektové řízení společnosti Edenred. Průměrná částka, kterou měli zaměstnanci s kartou na jeden den k dispozici,činilav loňském roce 84,40 Kč, zatímco hodnota nejběžnější papírové stravenky je osmdesát korun.
V posledních dvou letech se podpora zaměstnaneckého stravování formou příspěvku na stravné ze strany firem a institucí výrazně zvyšuje, a to i díky ekonomickému oživení v ČR. Díky tomu se zvyšuje také průměrná hodnota stravenek i příspěvků na stravenkové kartě. Stále ale existuje prostor pro další růst. Hodnota „nejvýhodnější" stravenky se totiž od začátku letošního roku podle čerstvé vyhlášky Ministerstva práce a sociálních věcí zvýšila ze 105 na 109 Kč. „Tato částka je velmi blízká reálnéútratě zaměstnanců za obědy," doplnil Jiří Brych.
Společnost Edenred bude pravidelně sledovat reálné útraty zaměstnanců za obědy formou Ticket Restaurant® Card Indexu a zveřejňovat výsledky na svých webových stránkách www.edenred.cz.
Ticket Restaurant® je světovou jedničkou v oblasti předplacených korporátních služeb, navrhuje a dodává řešení, která zlepšují efektivitu organizací a posilují kupní sílu jednotlivců. Tato řešení umožňují společnostem účelně a efektivně spravovat:
• Zaměstnanecké výhody (Ticket Restaurant®, Ticket Benefits®, Ticket Junior®, Ticket Alimentation, Ticket CESU a další)
• Řízení firemních nákladů (Ticket Čistý®, Ticket Profi Card®, Ticket Car®, Ticket Clean Way, Repom atd.)
• Incentivní a odměňovacíprogramy(Ticket Compliments®, Ticket Kadeósatd.)
Skupina také spolupracuje s veřejnými institucemi při řízení jejich sociálních programů (Ticket Service®).
Akcie společnosti jsou kotovány na burze NYSE Euronext Paris. Edenred působí ve 42 zemích světa s více než 6 300 zaměstnanci, má téměř 660 000 klientů z firemního a veřejného sektoru, 1,4 miliónu smluvních partnerů a 41 milionů příjemců. V roce 2015 činil celkový objem emise 18,3 mld. €.
Značka Ticket Restaurant® a všechny ostatní obchodní názvy programů a služeb Edenred jsou registrované ochranné známky společnosti Edenred SA.
(tz)