Společnost Tesco se dlouhodobě profiluje jako jeden z klíčových hráčů na poli prevence plýtvání potravinami, a to nejen na základě spolupráce s lokálními dodavateli, ale také zapojením zákazníků i celých komunit, ve kterých působí. Tesco si je však vědomo toho, že tento celospolečenský problém není žádná firma nebo instituce schopna vyřešit sama. Ve spolupráci s platformou pro odpovědné podnikání v ČR, Byznysem pro společnost, se proto rozhodla uspořádat odbornou konferenci pod názvem Žádné jídlo nazmar, v jejímž rámci vyzvala k vytvoření pracovní skupiny, která by se na toto téma detailněji zaměřila.

„Jakožto prodejce potravin s dvěma sty obchodů po celé České republice si uvědomujeme, že máme možnost plýtvání potravinami pozitivně ovlivnit, nedokážeme jej však vyřešit sami," říká Patrik Dojčinovič, komerční ředitel společnosti Tesco pro region střední Evropy a dodává: „Rozhodli jsme se proto uspořádat odbornou konferenci a prostřednictvím ní oslovit další významné partnery, se kterými budeme moci spolupracovat na přípravě strategického plánu pro boj s tímto závažným celospolečenským problémem."

Podle průzkumu realizovaného společností Tesco je si problematiky plýtvání potravinami vědoma i široká veřejnost. Ačkoliv naprostá většina dotázaných by se neoznačila za osobu plýtvající potravinami (92 %), pouze 5 % osob nevyhazuje žádné jídlo. Více než polovina respondentů (54 %) likviduje prošlé potraviny jednou a méněkrát do měsíce, více než čtvrtina (27 %) dokonce několikrát do měsíce. Za týden pak 82 % Čechů vyhodí potraviny v hodnotě do 50 korun. Nejčastěji se mezi nimi objevují rychle se kazící potraviny jako ovoce a zelenina (68 %), pečivo (52 %) nebo mléčné výrobky (33 %).

Aby Češi eliminovali riziko, že potraviny nestihnou spotřebovat, dělají raději častější a menší nákupy (50 %). Stejně tak častěji sahají po menších baleních (53 %) než po jednom velkém. Svoje nákupy také plánují tak, aby se prošlých potravin nemuseli následně zbavovat (63 %), i když přiznávají, že se to ne vždy vydaří.

Respondenti zároveň připouští, že za plýtvání nesou odpovědnost v první řadě oni sami (59 %), jakožto koncoví spotřebitelé. Za další subjekty, které by měli tuto problematiku nejvíce řešit, pak považují obchodní řetězce (51 %), následují restaurace a pohostinství (23 %) nebo potravinářské firmy (14 %). Více než třetina dotázaných (39 %) se pak shodla na tom, že by jim pomohlo šíření osvěty v oblasti správného uchovávání potravin.

* Průzkum společnosti Dunnhumby pro Tesco se uskutečnil v listopadu 2016. Účastnilo se jej 439 respondentů.

O společnosti Tesco Stores ČR

• Společnost Tesco Stores ČR, a. s. vstoupila na český trh v roce 1996. V současné době provozuje
v tuzemsku více než dvě stovky obchodů, 17 čerpacích stanic a 6 obchodních center.
• V České republice provozuje Tesco také franšízingovou síť Žabka, která čítá více než stovku obchodů.
• Jako první na českém trhu začalo Tesco v roce 2012 provozovat na území Prahy a okolí, Mladoboleslavska a Kladenska internetový obchod s potravinami Potraviny on-line. V roce 2013 byla služba představena na Kolínsku, Brněnsku, Hradecku a Pardubicku a loni také na Liberecku,
Plzeňsku, Břeclavsku a Hodonínsku. Od poloviny března 2015 je služba nově dostupná také na Benešovsku.
• V roce 2012 získala služba potraviny on-line ocenění Inovace v obchodě v anketě MasterCard Obchodník roku.
• Za dobu svého působení na českém trhu Tesco obdrželo řadu dalších ocenění - je například několikanásobným nositelem titulů Hypermarket roku, Obchodník roku, Nediskontní obchodní řetězec roku či TOP Retailer.
• Tesco patří k největším soukromým zaměstnavatelům v České republice. Za vytváření rovnocenných pracovních příležitostí získala společnost ocenění v soutěži Stejná šance - Zaměstnavatel roku 2008, oceněny byly také absolventské programy společnosti.
• V roce 2013 získala společnost 1. cenu za nejlepšího zaměstnavatele v kategorii Obchod od České studentské unie.
• V roce 2013 začaly obchody Tesco spolupracovat s Federací potravinových bank a darují neprodané trvanlivé potraviny potřebným. V roce 2014 se spolupráce rozšířila již na 65 hypermarketů po celém Česku.
• V posledních dvou letech prostřednictvím Nadačního fondu Tesco společnost věnovala více než 10 milionů korun na charitativní účely.

(tz)