Celková spotřeba masa se snižuje, za posledních dvacet pět let o více než dvacet kilo na osobu. Podle odborníků spotřeba masa v nejbližších letech ještě o něco poklesne, v delším horizontu však bude spíše stagnovat. Vyplývá to z průzkumu ČSOB Index očekávání firem, který monitoruje sentiment a očekávání malých a středních firem včetně živnostníků. V rámci jedenácté vlny šetření se průzkum věnoval právě situaci v oblasti prodeje masa a masných výrobků.
Jídelníček českého strávníka se za několik posledních let změnil k nepoznání. Na vzestupu je drůbeží maso, které se v posledních dvou letech drží na prvním místě. Nárůst obliby kuřecího masa může souviset i s osvětou a se snahou o zdravý životní styl. Červená masa jsou totiž v poslední době považována za méně zdraví prospěšná než bílé maso, tedy ryby a drůbež. Poukazuje na to například Kateřina Vlachová z firmy Beskydské uzeniny: „My vnímáme, že zdravý životní styl je nyní trend. V konzumaci masa se projevuje, že poptávka po kuřecím mase neklesá, spíš naopak a trošičku nám jde do ústraní vepřové maso."
Vepřové, ale především hovězí maso, se konzumuje v daleko menší míře než drůbež. Podle odborníků to však není špatná zpráva, pozorují stále větší zájem o složení potravin a s tím související příklon ke kvalitě, za kterou jsou ochotni zákazníci i připlatit.
„Je to sice pomaličku rostoucí trend, ale opravdu k tomu dochází. Lidem není jedno, co jedí, chtějí hodně informací o tom, co výrobek obsahuje, z čeho se skládá. Zajímají se i o výživové hodnoty a procentuální obsah masa v uzeninách. Sledujeme rostoucí zájem o výrobky s vyšším obsahem masa, s vyšším obsahem bílkoviny. Na našich podnikových prodejnách je nejprodávanější šunka nejvyšší jakosti, která stojí 220 korun za kilogram," dodává Kateřina Vlachová.
„Pokud lidé hledají kvalitu, za kterou si rádi připlatí, je to určitě pozitivnější, než kdyby kupovali množství nekvalitních výrobků," říká výkonný ředitel útvaru Firemního bankovnictví ČSOB Petr Manda. „A tento pozitivní trend nesledujeme jen u masa, ale i u dalších potravin či zboží. Tato poptávka dává příležitost výrobcům, kteří mají do budoucna velký potenciál, a to jsou většinou i naši obchodní partneři," dodává Petr Manda.
Nemoc šílených krav, pizza i kvalitní steaky
Za nižší produkcí hovězího masa stojí především náročnost chovu skotu, což pak přímo souvisí i s jeho nižší spotřebou. Ve srovnání s ostatními druhy masa má hovězí vyšší produkční náklady následkem rozdílné plodnosti zvířat, odlišných generačních intervalů, rozdílných technologií chovu a výkrmu a také odlišné doby potřebné pro dosažení porážkové hmotnosti. Příčin je ale více, další z nich zmiňuje Richard Hrdina z firmy Jatky Český Brod: „Snížení spotřeby hovězího masa sledujeme dlouhodobě, to je vlastně od vzniku BSE, neboli nemoci šílených krav. Tehdy spotřeba prudce spadla a dnes se hovězí prodává opravdu velice okrajově."
Ani moderní hospodyňky nejsou pro trh s hovězím masem přínosem. K hovězímu neodmyslitelně patří různé tradiční časově náročné omáčky, od těchto jídel se však moderní gastronomie spíše odklání. „Generace pověstných kuchařek odchází a mladí dneska řeší jídlo často dovozem pizzy, takže vaření je mírně na ústupu," komentuje situaci Richard Hrdina z Jatek Český Brod.
Prodává se kvalita
V neposlední řadě se však stále více Čechů zajímá o kvalitu, jak potvrzuje i Lubomír Vaněk z firmy Masoma: „Zaznamenáváme vyšší zájem o masa vyzrálá, to jsou třeba hovězí masa na steaky, o ty je zájem hlavně z restaurací. Dříve se takové maso dováželo, teď už existují i čeští producenti, kteří nechávají maso vyzrát. Dalším trendem je poptávka po sušeném mase, jako jsou Jerky, Biotong a podobné věci."
Zatímco dříve lidé jedli maso pětkrát, šestkrát týdně a k tomu konzumovali třikrát čtyřikrát týdně nějaký masný výrobek, dnes konzumují maso a uzeniny v mnohem menší míře. V jídelníčku je nahrazují například sýry, jejichž sortiment se ve srovnání s dobou minulou značně rozšířil.
(tz)